• Minimamms

Pappan föräldrarledig... går sådär!

Vi har skiftat föräldrarledighet för ca 2 månader sedan. Jag (mamman) var hemma med sonen 4 månader och nu ska pappan vara ledig hemma fram till september. Sen ska jag gå hemma igen tills det är dags för dagis. Vi har en flicka som är 2 ½ också. Hon är på dagid 4 dagar i veckan.

Saken är att min sambo (pappan) har stora problem med att klara ut situationen för att han blir så trött av det hela. Nätterna och den avbrutna sömnen och de tidiga morgnarna gör att de första timmarna på morgonen är han en sombie!

Han somnar lätt när han har hand om barnen och är inte uppmärksam på saker som händer. Flera nätter i veckan ber han mig om hjälp på nätterna och det är svårt för mig att orka med mitt jobb då.

Jag har även migrän och behöver sova ordentligt för att inte utlösa anfall.

Hur ska vi göra?!!! Snälla ber om råd!

• Svar på tråden Pappan föräldrarledig... går sådär!
  • Nicole

hjälpte han dig på nätterna när du var hemma?
    ja hade aldrig hjälpt till om det va ja som jobbade, rätt ska vara rätt.

om vi hade "bytt" så min man hade vart hemma och ja jobbade så hade han fått sköta allt det som ja sköter nu när ja går hemma, annars kan det kvitta känns det som. hade kunnat hjälpa till me tvätten

nej men se till att det blir rätt fördelat - precis som när du var hemma.

vet inte om ja var till någon hjälp men det är ju inte meningen att du ska gå i väggen. att jobba och sedan vaken nätter på det är tufft.

stå på dej!

axel och elwins mamma
  • Jeluni

Du har ju klarat av det. Han borde väl också göra det utan din hjälp, annars får ni väl byta tillbaka.

• Tildas mor
    Nicole skrev 2009-05-26 16:03:51 följande:
    hjälpte han dig på nätterna när du var hemma?ja hade aldrig hjälpt till om det va ja som jobbade, rätt ska vara rätt.om vi hade "bytt" så min man hade vart hemma och ja jobbade så hade han fått sköta allt det som ja sköter nu när ja går hemma, annars kan det kvitta känns det som. hade kunnat hjälpa till me tvätten nej men se till att det blir rätt fördelat - precis som när du var hemma. vet inte om ja var till någon hjälp men det är ju inte meningen att du ska gå i väggen. att jobba och sedan vaken nätter på det är tufft.stå på dej!
    Jeluni skrev 2009-05-26 16:05:21 följande:
    Du har ju klarat av det. Han borde väl också göra det utan din hjälp, annars får ni väl byta tillbaka.
    Håller med föregående talare.
  • mia mamma

Antingen får ni byta tillbaka annars är det ju bara att hjälpa till. Jag har själv varit den som varit hemma längst och mest men vi har ändå delat på allt lite som vanligt. Att vara föräldraledig ser jag lite som om jag skulle gå till jobbet och då måste man ju dela på sakerna för att få det att fungera.
    Hur gjorde ni med er äldsta? Fungerade det då eller är det ett återkommande problem? Tycker att om ni inte kan jämka och dela på ansvaret nu hur skall det då gå då ni båda jobbar igen?

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Minimamms

Det svåra är just att det verkar inte som att han kan bestämma över sin sömn. Somnar han när han nattar ett barn och vaknar sen så kan han inte somna om på 5-6 timmar vilket ibland blir 3 eller 4 på natten. Klart man är trött då på morgonen.

Att byta tillbaka verkar inte riktigt rimligt eftersom det är 2 månaders "handlänggning" om det på jobbet och så hamnar det mitt i semesterperioden när alla redan lagt sin semester. Vi skulle då vinna ca 1 månad.

Först tyckte jag också att rätt skulle vara rätt, men det gick ju inte. Kan ju inte separera heller för det går ju inte bättre för det och vi tycker ju om varandra även om detta är ett klart problem för oss.

Jag tycker att jag har försökt köra den hårda vägen och det har misslyckats. Nu måste jag prova något annat.

Undranber dömmande åsikter och önskar råd och stöd istället.

• AnnelieTyresö

Men kan han inte lägga sig å vila bara, om han har svaårt att somna, el testa ett avslappningscd el rutin?

• Tildas mor

Om han somnar när han nattar barnen kanske han ska försöka sitta upp och natta dem. Vet att det kanske möts av protester i början, från barnen, men det går ganska fort ändå att vänja av dem att man ska ligga bredvid när de ska sova.

• Anne69

Att sova dåligt hör ju verkligen småbarnsåren till och det är nog något även pappor får ta o klara av! I grund o botten tycker jag att han måste få forma sina egna vardagar. Men jag förstår ert dilemma, om det går ut över barnen på ett sådant sätt att det kan bli farligt, då måste ni hitta en annan lösning.

Förstår jag rätt att bebisen är ca 6 mån? Då har ni ju egentligen det värsta av sömnproblemen bakom er o behöver bara stå ut ett par månader till. Har själv en 10 mån och skillnaden på vår sömn nu o för 4 mån sen är jättestor. Detta tänkt som uppmuntran - det kommer att gå över!

När barnen har varit riktigt små har vi hjälpts åt båda två på nätterna, så att båda också ska få sova åtminstone ett par timmar i sträck. Den som är föräldraledig har ju också ett jobb att sköta på dagarna.......
    A och O är att gå o lägga sig i tid (vilket han i o för sig tycks göra om han somnar vid nattningen). Sen har vi delat så att den ena tar tiden fram till 02.00 och den andra tiden därefter. Numera - när hela familjen snarkar bra - så tar den som vaknar barnen. Jag vaknar oftast om det är sent på kvällen o min man vaknar oftast tidigt på morgonen - då har han börjat sin egen uppvakningsprocess o tar sig iväg till jobbet. Kanske något att prova?

• Myster

Ni får ju försöka lösa situationen på ett flexibelt sätt. Att tillämpa millimeterrättvisa när han har specifika sömnproblem verkar ju inte lösa situationen, och som du säger så tycker ni ju faktiskt om varandra och vill väl hjälpa varandra att klara vardagen. Med den inställningen tror jag säkert att det går att hitta något sätt där båda kan klara sig igenom den här situationen. Om du missar sömn på natten, kan du få sova längre på morgonen, gå och lägga dig tidigare på kvällen? Osv. Lycka till hur som helst, ni kommer säkert att lösa det på ett bra sätt!

Svar på tråden Pappan föräldrarledig... går sådär!