• Anonym (Läcka)

Har lärare tystnadsplikt?

Jag undrar om lärare i den kommunala skolan har en formell tystnadsplikt, på samma sätt som vårdpersonal? Jag misstänker nämligen att min dotters klassförståndare har läckt vissa uppgifter om mina privata förhållanden, som jag anförtrott henne på ett utvecklingssamtal. Jag har nämligen inte berättat något om detta för någon annan i den nya kommun där vi bor. Ändå verkar det vara "ute på byn" nu.

Någon som vet hur jag går vidare..?

• Svar på tråden Har lärare tystnadsplikt?
  • Anonym

vi får prata med berörda kollegor, eller prata om det på ett sätt så att personer inte kan identifieras.
    som du skriver får det alltså INTE gå till.
    hör av dig till rektorn, alternativt utbildningschefen i kommunen.

Anonym (Läcka) skrev 2009-05-26 16:07:04 följande:

Jag undrar om lärare i den kommunala skolan har en formell tystnadsplikt, på samma sätt som vårdpersonal? Jag misstänker nämligen att min dotters klassförståndare har läckt vissa uppgifter om mina privata förhållanden, som jag anförtrott henne på ett utvecklingssamtal. Jag har nämligen inte berättat något om detta för någon annan i den nya kommun där vi bor. Ändå verkar det vara "ute på byn" nu. Någon som vet hur jag går vidare..?
  • Anonym (Läcka)

Tack! Fast vad menar du med "berörda" kollegor? Det kan ju vara så, att om jag råkade säga för mycket till sexårsläraren, så vill jag absolut inte att det ska spridas till lågstadieläraren som ska ta över min dotter. Så att hon får en massa förutfattade meningar om dottern och mig som familj.

• Anonym (inlägg 1)

har du uttryckligen sagt det?
    gäller det diagnoser osv BÖR berörda lärare få reda på det för att bättre kunna anpassa undervisningen och underlätta gruppdynamiken. är det däremot hemförhållanden du berättat om, nej då finns ingen anledning att föra det vidare, om det inte är så att nåt av det får dottern att agera ut.

Anonym (Läcka) skrev 2009-05-26 17:07:05 följande:

Tack! Fast vad menar du med "berörda" kollegor? Det kan ju vara så, att om jag råkade säga för mycket till sexårsläraren, så vill jag absolut inte att det ska spridas till lågstadieläraren som ska ta över min dotter. Så att hon får en massa förutfattade meningar om dottern och mig som familj.
  • Anonym (Läcka)

Hemförhållanden. Bland annat ekonomi. Inte diagnoser.

• Anonym (inlägg 1)

ja du, ekonomi påverkar ju knappast dotterns beteende, så det finns ingen anledning att föra vidare, känns bara som skvaller.
    dessutom skriver du ju att det verkar ha kommit ut och då tolkar jag det som att fler än bara lärarna vet? nej, prata med rektorn lr dennes chef, utbildningschefen i kommunen.

Anonym (Läcka) skrev 2009-05-26 17:17:17 följande:

• sasssyy

Anonym (Läcka) skrev 2009-05-26 17:17:17 följande:

Fast det är sådant som man som lärare SKA föra vidare till övertagande lärare då det kan påverka hur barnet mår och beter sig i skolan och förklara i vissa fall till och med.

Om du inte uttalat har sagt till läraren att hon inte får föra det vidare så är det inget du kan göra.
    Eftersom övertagande lärare är "berörd personal".

Som lärare har man tystnadsplikt så till vida det inte rör en elev man arbetar med inom arbetslag, vid överlämnande av elever osv.. sen får man också bryta tystnadsplikten i övrigt om det rör något som kan skada eleven eller omgivningen, tex om en elev anförtror sig till mig om att h*n tänker begå ett brott så har vi rätt att kontakta både föräldrar och (såklart) socialtjänst.

Hemförhållanden är en OERHÖRT viktig del i hur en elev mår och beter sig och det är viktigt för lärare som ska jobba med eleven att de känner till detta. En duktig lärare kommer inte nämna det i fortsättningen om det inte uppstår några problem som kan ses som direkt relaterade till detta.

Att gå ut på stan och snacka om saken däremot är INTE tillåtet under några omständigheter
  • Anonym (Läcka)

Anonym (inlägg 1) skrev 2009-05-26 17:18:58 följande:

ja du, ekonomi påverkar ju knappast dotterns beteende, så det finns ingen anledning att föra vidare, känns bara som skvaller. dessutom skriver du ju att det verkar ha kommit ut och då tolkar jag det som att fler än bara lärarna vet? nej, prata med rektorn lr dennes chef, utbildningschefen i kommunen.Anonym (Läcka) skrev 2009-05-26 17:17:17 följande:
    Ja, det verkar vara ute bland de andra föräldrarna. Varav en del bor grannar med oss...
  • Post partum

Lärare har tystnadsplikt men den är inte synonym med den som vårdpersonal har (vårdpersonal har en striktare tystnadsplikt).

Hur som helst tycker jag att du ska kontakta skolledningen och göra en anmälan mot berörd lärare (om du är HELT säker på att det inte kan ha kommit ut på annat sätt- kan dottern har pratat med någon om det eller kan någon ha tjuvlyssnat i något annat sammanhang? Har du skrivit om era hemförhållanden/problem i en blogg eller på diksussionsforum på nätet så att någon kan ha listat ut den vägen? Osv.

• aggexa

Som parentes kan jag nämna att när det gäller utredningar rörande diagnoser så är det så att det är föräldrarna som äger informationen över den diagnosen. Den informationen är inte något godtyckligt för skolan att sprida vidare ens i egen organisation. Jag vet detta då jag i länge haft fosterbarn med olika diagnoser. Föräldrarna kan själva välja att berätta för t.ex. skolsköterskan och någon enstaka lärare, men för att de ska få sprida det vidare i organisationen så krävs förälderns samtycke.
    Normalt vill dock föräldern för sitt barns bästa att det bemöts på bästa sätt med hänsyn till barnets handikapp, men det är inte alla föräldrar som har förtroende för all personal så det är inte ok för en skola att tro att de kan sprida informationen till vem som helst på skolan.
    När det gäller att få resurs till sitt barn så måste dock föräldern samtycka till att rektor och berörda lärare får information om de särskilda behoven.

Det blev en lång parentes, TS jag tycker att du ska kontakta rektorn, det du anförtror ditt barns klassföreståndare ska inte vara samtalsämnet på fikarasten med kollegor eller komma till andra föräldrars kännedom.

Anonym (inlägg 1) skrev 2009-05-26 17:10:30 följande:

har du uttryckligen sagt det? gäller det diagnoser osv BÖR berörda lärare få reda på det för att bättre kunna anpassa undervisningen och underlätta gruppdynamiken. är det däremot hemförhållanden du berättat om, nej då finns ingen anledning att föra det vidare, om det inte är så att nåt av det får dottern att agera ut. Anonym (Läcka) skrev 2009-05-26 17:07:05 följande:
  • Knytt1

NEJ! Lärare har INTE tystnadsplikt! Sekretessen gäller enbart uppgifter man fått om t.ex diagnoser. Du kan inte anmäla läraren för att ha fört vidare uppgifter till sin kollega.
    Jag citerar "Juridik för pedagoger": "En uppgift om enskilds personliga förhållanden omfattas av sekretess bara om det kan antas att den som uppgiften rör eller någon honom närstående lider men om uppgiften röjs".
    Läraren kanske ansåg att det var av vikt att föra uppgifterna vidare.
    Sen finns det ju en etisk aspekt av detta; man sitter ju inte och pratar vitt och brett om elever och föräldrar. Men juridiskt sett har läraren inte gjort nåt fel.

Svar på tråden Har lärare tystnadsplikt?