• Anonym (kan jag?)

Nån som haft svårt sluta med SSRI?

Jag klarar inte att trappa ner en halv tablett Citalopram i per 2 veckor, men nu när jag trappar ner en kvarts per 2 mån går det mycket bättre. Var nästan nere på noll i vintras, då det hände en sak som gjorde att jag var tvungen att gå upp till fulldos. Nu verkar läget lugnt o jag har gått ner till 1 o en kvarts tabl från normala 2. Nån som också haft svårt att sluta? När jag tar medicinen mår jag utmärkt o även nu.

• Svar på tråden Nån som haft svårt sluta med SSRI?
  • Lisen08

Jag har inte haft problem att sluta om jag har haft en långsam utsättning.

Det beror ju mycket på vilken halveringstid en medicin har också.
    Seroxat har en kort halveringstid, den känner man av ganska snabbt om man slutar med.

• Anonym (kan jag?)

Jag har följt den utsättnings-rutin som läkaren rekommenderat. Fick sen ny läkare o jag frågade om det kunde hjälpa att minska extremt långsamt, vilket hon sa var möjligt. Jag äter Citalopram.

• Anonym (cipra)

Jag äter cipralex. Svårt att sluta, läkaren trodde jag kunde gå ner från 15 mg till noll på tre veckor.

men jag får svindel/yrsel. Känner mig inte deppig men hormonsvägningarna gör ju att man inte riktigt har koll på det hela. Tillråga på allt började jag med alternativ vård så att allt är helt upp och ner.

Men det ska nog gå bra. Är inte precis nån bra kompis nu, ugglar mest för mig själv. Å andra sidan blir jag sur på kompisar som inte fattar att man hållit på med en medicinering o nu ska sluta. Dom tycker jag borde ställa upp för dom när dom ligger hemma med bakfylleångest!! Eller har jobbat så mycket att dom inte minns vad dom heter.

Vet inte om jag kan sluta så snabbt men försöker i alla fall.

• Jennass

jag är också lite nervig inför att sluta (men har inte försökt än) äter sertralin.
    En fråga, kanske lite OT men hur länge har ni medicinerat ni som börjar trappa ner?
    jag har ätit i 6 månader..

• Anonym (kan jag?)
    Yohanna1985 skrev 2009-05-27 12:50:46 följande:
    jag är också lite nervig inför att sluta (men har inte försökt än) äter sertralin. En fråga, kanske lite OT men hur länge har ni medicinerat ni som börjar trappa ner? jag har ätit i 6 månader..
    Har ätit i 6.5 år. Försökte sluta första gången efter nåt år.
  • Anonym (moi)

Har gått på Seroxat i 4 år, sedan under graviditeten haft Anafranil. Tiden då jag lade av (trappade inte ner) var en pers, men jag ville inte var så avtrubbad som jag faktiskt var. Kände liksom ingen glädje..inget...Efter att ha mått bra i 4 år har jag sedan igår påbörjat Citalapram. I nuläget är jag smått illamående och småyr och allmänt trött.

• Lisen08

Om man äter seroxat kan man gå över till någon annan medicin som är lättare att sätta ut.

Det gjorde jag när jag blev gravid.

• Anonym (cipra)

jag har ätit i 2½ år. Gav mig livet tillbaka.

• Anonym (kan jag?)

Anonym (cipra) skrev 2009-05-27 14:59:15 följande:

jag har ätit i 2½ år. Gav mig livet tillbaka.
    Mina gav mig ett liv jag aldrig haft.
  • Anonym

Anonym (kan jag?) skrev 2009-05-27 10:04:26 följande:

Jag har följt den utsättnings-rutin som läkaren rekommenderat. Fick sen ny läkare o jag frågade om det kunde hjälpa att minska extremt långsamt, vilket hon sa var möjligt. Jag äter Citalopram.
    jag har sluta med zolft men de funkade inteligt läkerns u sättnings chema jag fick helt enkelt trpaap ut de bytdyligt långsamre när jag var ner på 1/4dels tablett gått på de typ tre veckor så tog jag en 1/4 dels tablete varana dag undre tre veckor sen 1/4 dels tablet var tredja dag tre veckor sen tog jag typ en 17¤ tablett undernågonvecka nu är det 5 år sedanjag åt Zolft. Som jag då hade haft i 8år.
Svar på tråden Nån som haft svårt sluta med SSRI?