Inlägg från: hymafr |Visa alla inlägg
  • hymafr

Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18

Än mer skrämmande att man som boendeförälder tydligen har försörjningsplikt tills barnet är 24-25 år, dvs de får inte flytta hemifrån och begära socialbidrag innan den åldern. De måste alltså kunna försörja sig om de ska flytta hemifrån - MEN - umgängesförälderns ansvar slutar när de slutar skolan. Det är iaf vad jag hört. Någon som vet om det stämmer? Kanske det är olika från kommun till kommun?

• hymafr

Fast det är ju inte alltid så lätt att hitta sommarjobb eller jobb under terminerna.

Själv har min dotter, 15 år gammal, halkat in på ett bananskal och fått jobb någon enstaka gång på konserter och liknande (står i kiosk) men det blir ju bara kanske 5-6 gånger per läsår, (ett par tusen kronor sammanlagt), men hoppas förstås att det ska växa och bli mer. Hon har dock redan sparat ihop 2000 till nästa sommar då hon inte får studiebidraget.

Har förresten pratat med dottern nu om att när hon får underhållsbidraget själv så måste hon börja betala hem för hyra och mat - konstigt nog vill jag ha den något udda summan 1273 kr/månad

• hymafr

Det heter väl underhållsbidrag?
    Ett underhåll på t ex bilen betyder ju att man sköter om bilen, antingen själv eller att man betalar någon för att göra det för att bilen ska var i så gott skick som möjligt.
    Lite samma sak med barnet. Man får underhåll från UF för att ta hand om och "underhålla" barnet, dvs se till att det får det det behöver i form av mat, bostad, omsorg etc...så att det överlever och mår bra.
    Om underhållet från UF går direkt till barnet måste barnet självklart betala till BF för mat, bostad, etc...de kostnaderna försvinner ju inte precis för att barnet fyllt 18.

Jag tror att underhållet rent juridiskt måste gå till barnet från 18 års ålder pga att barnet då är myndigt och har rätt att flytta hemifrån.
    Om man som förälder inte har den kontakten med barnet att man kan få barnet att föra över dessa pengar till BF så är det väl bara att kasta ut ungen? Eller kanske börja med att inte servera någon mat, inte tvätta, (inte heller "skänka" tvättmedel), gömma morgontidningen, etc...
    Sätt lås på kylskåpet och skafferiet. (Eller hota med det - det kanske hjälper)

Svar på tråden Fick en chock om underhållet nu när dottern fyller 18