Buttons skrev 2009-05-27 20:13:18 följande:
Och ingen lukt? Det låter ju helt fantastiskt bra. Är det något speciellt märke eller ska jag bara leta efter kiselsand?
Nepp, ingen lukt!
Leta efter kisel- eller kristallsand. De heter ofta Crystal eller liknande. Finns en variant på ICA, den är helt ok, men jag köper en på zoo-affären som jag tycker räcker längre. Kan inte minnas namnet nu... Men fråga på affären, de är nog utbytbara. Gå dock inte på lureriet om att EverClean har en kristallsand, det är bullshit. Deras sand är vanlig sand med lite kristaller i. Dyrt och som cement blev det i lådan. Jag har haft EC förut och det har aldrig blivit så?
Man ska se igenom påsen att det är vita kristaller i påsen. Jag använder 2st fyraliterspåsar i varje kattlåda, alternativt en 7 eller 8-literspåse i en låda.
sannesnäckan skrev 2009-05-27 21:07:22 följande:
Tack alla, vilken respons! Det hade jag inte väntat mig! Särskilt intresserad blev jag av den kristallsanden som Tutity använder. Vad är det för märke? Tror du den är bra om man har två kissar som jag? Jag var tvungen att handla ny kattsand i dag så jag köpte Evercleans less track så jag får se vad kissarna gillar den, och vad jag gillar den, men annars låter kristallsanden som nästa alternativ. Jag har själv haft pussi kompakt till mina kissar en längre tid och det har fungerat riktigt bra tycker jag, men nu sist jag köpte den tyckte jag att den blivit drastiskt mycket sämre, smular sönder och luktar rätt illa efter bara några dagar?!
Jag har tre katter och två kattlådor och det funkar perfekt! Se till att ha dubbelt med sand bara, inte bara en påse (det brukar stå typ "One bag, one cat, one month" på påsen). Så alltså "two cats, two bags, one month" är receptet.
Har haft bara en låda och två katter också. Och det går det med. Man kan behöva byta lite oftare än en gång i månaden, kanske efter 3-3,5 veckor.