Inlägg från: Samsmamma |Visa alla inlägg
  • Samsmamma

Kattsand

jag vet att ts efterfrågade klumpbildande sand, men jag kan inte låta bli att rekommendera kiselsand/kristallsand. Det är KLART överlägset, jag har tre katter hemma och aldrig har det varit så luktifritt som med dessa kristaller. Man behöver bara plocka bort bajset och så byta hela sanden en gång i månaden. Jag har två kattlådor och gör av med 200kr för sand varje månad. Helt ok tycker jag och absolut minst möjliga jobb!

• Samsmamma
    Buttons skrev 2009-05-27 19:31:42 följande:
    Hm. Vad händer med urinen?
    den sugs liksom upp i kristallerna, utan att det luktar. När sanden börjar bli "gammal", alltså dags att byta, då kan det bli som ett gult puder, eller som riktig strandsand fast gul, i botten. Men då krävs det nog fler än en katt som går i samma låda.

Det är helt fantastisk sand, jag har haft KittyCat (eller vad den heter på ICA), EverClean olika sorter, pellets, allt allt allt. Detta är BÄST.
  • Samsmamma
    Buttons skrev 2009-05-27 20:13:18 följande:
    Och ingen lukt? Det låter ju helt fantastiskt bra. Är det något speciellt märke eller ska jag bara leta efter kiselsand?
    Nepp, ingen lukt!

Leta efter kisel- eller kristallsand. De heter ofta Crystal eller liknande. Finns en variant på ICA, den är helt ok, men jag köper en på zoo-affären som jag tycker räcker längre. Kan inte minnas namnet nu... Men fråga på affären, de är nog utbytbara. Gå dock inte på lureriet om att EverClean har en kristallsand, det är bullshit. Deras sand är vanlig sand med lite kristaller i. Dyrt och som cement blev det i lådan. Jag har haft EC förut och det har aldrig blivit så?

Man ska se igenom påsen att det är vita kristaller i påsen. Jag använder 2st fyraliterspåsar i varje kattlåda, alternativt en 7 eller 8-literspåse i en låda.
    sannesnäckan skrev 2009-05-27 21:07:22 följande:
    Tack alla, vilken respons! Det hade jag inte väntat mig! Särskilt intresserad blev jag av den kristallsanden som Tutity använder. Vad är det för märke? Tror du den är bra om man har två kissar som jag? Jag var tvungen att handla ny kattsand i dag så jag köpte Evercleans less track så jag får se vad kissarna gillar den, och vad jag gillar den, men annars låter kristallsanden som nästa alternativ. Jag har själv haft pussi kompakt till mina kissar en längre tid och det har fungerat riktigt bra tycker jag, men nu sist jag köpte den tyckte jag att den blivit drastiskt mycket sämre, smular sönder och luktar rätt illa efter bara några dagar?!
    Jag har tre katter och två kattlådor och det funkar perfekt! Se till att ha dubbelt med sand bara, inte bara en påse (det brukar stå typ "One bag, one cat, one month" på påsen). Så alltså "two cats, two bags, one month" är receptet.

Har haft bara en låda och två katter också. Och det går det med. Man kan behöva byta lite oftare än en gång i månaden, kanske efter 3-3,5 veckor.
  • Samsmamma
    sannesnäckan skrev 2009-05-28 19:15:33 följande:
    Tutity: Tack för utförligt svar. Det blir nog till att testa den nästa gång. Du får jättegärna höra av dig om du kommer på namnet, vill gärna veta det innan. :) Finns säkert kristallsand som är dålig också ju. Sanne
    Det finns säkert bättre och sämre, men det är ju själva materialet som är så bra. kiseln drar åt sig all fukt. Så visst är det säkert skillnad, men inte enorm. Som sagt gillar jag den på zooaffären bättre än icas, men detä r bara att den ena räcker längre än den andra, men det handlar om en vecka eller så.

När jag har köpt sand nästa gång (dags om en vecka eller två) så ska jag berätta vad den heter. Kan kolla på ICA också nästa gång och berätta vad den heter.
  • Samsmamma
    sannesnäckan skrev 2009-05-28 19:20:58 följande:
    Okej, ska bli spännande att höra vad det heter sen, och förhoppningsvis prova. Men det är helt vitt/genomskinligt alltså? För jag har sett en med lite blå kristaller också, den finns nog på ICA?
    jo det är lite blåa pluppar i också, någon typ av luktgrej. Det finns i alla. Har du sett en sort på ica så är det nog den jag menar, jag har nämligen aldrig sett en annan. Den finns oftast i två storlekar, påsen är genomskinlig med blått (och rosa kanske?) och en (håll i er nu) kattbild.
  • Samsmamma

emme 86 skrev 2009-05-28 19:24:42 följande:

Jag köpte en påse med sånna där kristaller en gång o efterca 1timma så hörde ja något som knastrade o då satt min katt o ÅT UPP sanden! :-O Fick byta omedelbart då jag inte visste hur farligt det är att få i sig. Nu kör vi på något billigt från mataffären, minns inte vad det heter men de funkar bra iaf.
    haha men hjälp vilken knasig katt :D Det har inte mina katter försökt sig på och de är nog bland de knäppaste katterna i Sverige. Kanske världen.

Ja, det var nog bra idé att ta bort den, det är nog inte så bra att äta upp... Om man testar att kasta en kristall i toan (Ska för övrigt inte tömma sanden i toan, oavsett sand) så tjuter det lite.. vet inte hur jag ska förkalra, men man hör hur den drar åt sig vattnet snabbt som attan.
  • Samsmamma
    sannesnäckan skrev 2009-05-28 19:49:11 följande:
    Tutity: Kan det vara denna? www.atlasdogs.se/product_info.php...
    nä det där låter inte riktigt rätt... "ta regelbundet bort de solida bitarna med en skopa" det står det inte på mina påsar. Jag försöker hitta mina varianter på internet men det går itne..... Den du hittat är säkert helt ok, det är klart man kan ta bort de "fulla" kristallerna, men det behöver jag inte göra.
  • Samsmamma

jag ska ner på ICA nu, ska försöka komma ihåg att kolla vad sanden heter.... men huvudet är inte riktigt med mig nu för tiden.

• Samsmamma
    sannesnäckan skrev 2009-05-30 15:31:11 följande:
    Jag hoppas att du kommer ihåg det tutity. Annars kanske du kommer ihåg det till en annan dag. :)
    Jag kollade på ICA, men detta är alltså inte min favorit utan jag gillar den på zooaffären bäst.

Men den heter Fresh & Easy, minns inte vilket märke... Påsen här genomskinlig på högra halvan, annars är den blå och lila och lite rosa.
  • Samsmamma
    Kantarellen skrev 2009-06-08 21:51:47 följande:
    Kattsand är en riktig miljöbov... Bryts i sydamerika vilket ger stor miljöpåverkan, fraktas över hela världen och sen bryts det varken ner naturligt eller går att bränna utan förblir en äcklig gegga för all framtid. Byt till något annat än kattsand!
    vad tycker du vi ska göra då? Låta dem springa ut och göra sina behov i sandlådorna? Eller gå promenader med dem som med hundar?

Jag tänker inte säga emot dig att det är en miljöbov, men så länge det inte finns ett bra alternativ så står man där man står. Och ja, jag har provat pellets men det funkar inte när man har tre katter. Dessutom får man städa som en jävla galning.
  • Samsmamma
    Kantarellen skrev 2009-06-14 21:52:29 följande:
    Ja inte tycker jag at man skall släppa ut sina katter i alla fall... Sen finns det kattsand som är gjort på annat än bentonit. Trä, majs kisel träpellets och papperspellets. Och varför skulle det inte funka med pellets till tre katter? Nog för att papperspellets är blad det snuskigaste jag hanterat, men trä beter sig helt anorlunda. Måna uppfödare använder det så antalet katter har nog inte mycket med saken att göra. Däremot skall man ha rätt antal lådor till sina katter, till tre katter rekomenderas 4 lådor utsprida i hemmet för att katterna skall slippa stress över sina toabehov, och enligt djurskydslagen måste man ha minst två lådor om man inte har en jäätelåda.
    ja jag har två jättelådor så det är inga problem där. Ja det funkar inte med pellets, jag har provat, annars skulle jag inte skriva det. Det blir äckligt och dammar och katterna gillar det inte.

Jag använder kiselsand.
  • Samsmamma
    vackrastarflow skrev 2009-06-14 21:15:28 följande:
    det är jättetrevligt att gå ut med dem "som hundar". imorgon ska jag ta ut lillan i skogen om det är fint väder, så att hon får klättra i träd. fast hon hade aldrig kissat utomhus i koppel, det kan jag lova... vi lever med sand här, men kanske en dag så ska vi prova tex toalätt. har en flexibel tjej utan många krav.
    jo visst är det trevligt, men inte sjutton gör de några behov inte.
  • Samsmamma
    Kantarellen skrev 2009-06-15 21:30:23 följande:
    Nu blir jag onekligen lite nyfiken, vad har du prövat för pellets som dammar? Sen ser jag att du har redan gått ifrån betonitsanden jag beskrev som en miljöbov. Gott!
    jag minns inte vad den hette... påsen var grön? :D Och man kunde ha det till andra smådjur också stod det. Det skulle vara supermiljövänligt etc etc. Men mina katter tog sönder pelletsen och då dammar det.
Svar på tråden Kattsand