• YesPlus

Nån med barn med mjölkprotein allergi?

Hejsan!

Undrar om det är någon där uten som har ett barn som är mjölkprotein allergiker (Jag menar INTE laktos intolerant!) och vilka symtomerna var/är och vad för prover och undersökningar som gjordes?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Nån med barn med mjölkprotein allergi?
  • Carola Carro

Min son är snart 2år.. Inga undersökningar är gjorda.. Enligt min läkare är inte tester pålitliga.. Men ja märker när han får i sig mjölkprodukter.. Han får riktigt svårt att sova hela magen tjorvar för stackarn då..

• YesPlus

jag väntar på remiss... så jag är lite fundersam vad de ska göra...

• Angie

jag har en son med komjölksallergi! nyligen upptäckt, han får jätteont i magen, Det riktigt bubblar i magen. blir rödflammig på överkroppen också..
    Xander hade aldrig de "riktiga" symptomen, han blev förstoppad ist för lös tillexempel..
    Vår läkare (har även kollat med fler läkare) sa att det inte finns några pålitliga tester för så här små barn (Xander är 8 månader nu) det enda sättet som man kan veta säkert är ju om man testar själv. Det märks jätte tydligt. Till oss sa de att vi skulle ha det helt mjölkfritt i 3 veckor (så att magen hinner rensas från mjölken ordentligt och tarmen läka från irritationen ) och sedan börja introducera mjölk igen väldigt försiktigt.. När vi gick över till mjölkfritt tog det några dagar innan man märkte skillnad, ett helt annat barn! så nöjd och glad, inget mer skrik och sömnlösa nätter, magen börja fungera igen.. när vi börja introducera mjölk igen såg man direkt att han fick ont i magen och fick problem med magen.
    Det var bevis nog sa det till oss iallafall..:) Man får inget på papper men man vet åtminstone för sig själv och BVC.

Det positiva är ju att komjölksallergi växer bort för nästan alla barn, vid 2-3 års ålder äter de flesta barn "vanlig" mat! (finns bara ca 0,1% vuxna med den allergin)
    Det finns bra produkter som är havrebaserade som funkar jätte bra som substitut till vanlig mjölk, grädde och yoghurt. ENAGO har jättebra gröt och välling alternativ! Det negativa är att ägg/soja är kors allergier så de ska man undvika med, för de allergierna växer inte bort som komjölksallergin..

Hoppas det går bra för er!

• Ilene

Har en son med komjölksallergi, upptäcktes när han var 10 veckor gammal och då hade jag haft misstankar om detta sen han var 2-3 veckor.
    Fick testas med pricktest och det gav nästan direkt utslag... när läkaren som vi var hos fick reda på att även mina brorsbarn har denna allergi började han gräva lite i vår historia och det visade sig att jag klassades som kolikbarn som liten, läkaren började då misstänka att även jag har haft problem med mjölk och att det inte alls varit kolik, min mamma har under alla år lidit av ont i magen, gaser och ibland kräkningar som ingen kunde hitta någon förklaring till, hon har idag en väldigt orolig och känslig mage och lider även av en tarmsjukdom.
    Det misstänks nu att vi båda lidit av mjölkproteinsallergi eller överkänslighet.
    Jag kan än idag inte dricka mjölk, går bra i mat men det är allt.
    Brorsdottern är nu 13 och har noll tolerans när det gäller mjölkprodukter, brorsonen är 10 och han har klarat sig lite bättre, när han fick"återfall" visade det "bara" laktosintolerans.
    Min son är nu 2 år gammal och äter totalt mjölkfri kost, får ibland pröva och det märks nästan direkt på hans mage, fick i uppgift av läkaren att ha honom 1 månad på "vanlig" kost hemma...han bajsar ner sig totalt på dagis och det har bara gått 2 veckor så jag avslutar detta försök nu för sonens skull..

Hans första symptom var att han var väldigt orolig, svårt att sova, magkramper och han blev prickig över magen...
    Vi fick även läkarintyg på att sonen skulle ha mjölkfri kost när det var dax att börja på förskolan...

• vattenkanna

Har en dotter på 5 mån som har mjölkallergi, symtomen hon fick var magont, dålig viktuppgång och svullna luftvägar (som astma ungefär).

Vi fick göra ett pricktest på barnmottagningen och efter det fick hon Nutramigen utskrivet (mjölkfri ersättning) och jag fick äta mjölkfri kost så länge jag ammade.

Jag tror att hon var 3 veckor när hon började med mjölkfri ersättning och då började hon äntligen gå upp i vikt från 4300 g till 9100 g som hon väger idag.

• YesPlus

Såg att jag visst snubblat lite över tangenterna när jag skrivit frågan...
    Tack för era svar!

• Zsarah

Vet du att det finns en speciell tråd för föräldrar med barn som har mjölkproteinallergi? Där kan man få många råd och tips=)

• GrönaDruvan

Min son fick utslag i hela ansiktet, bakom öron och på halsen. Han skrek otröstligt och spydde kaskader. Gick upp dåligt i vikt. Upptäcktes när han var en månad ungefär, nu är han tre månader. Behövde aldrig göra något test, det var så öppenbart.

• YesPlus

Zsarah länka den gärna så blir det lättare för mig att hitta! Tack på förhand.

Svar på tråden Nån med barn med mjölkprotein allergi?