• Anonym (Husägare)

Köparen får inte lägenheten såld

Har köpt hus. Inflytt i augusti. Fick lägenheten såld och köparna ville flytta in nu slutet av maj. Inga problem så långt.

Problemet är bara att köparna nu inte får sin lägenhet såld och att banken som tidigare lovat dubbla lån under försäljningen tagit tillbaka det. Vad händer nu? Vi kommer att skjuta på överlämingsmötet ett par veckor men vad händer sedan??? Någon som vet?

• Svar på tråden Köparen får inte lägenheten såld
  • Kjell2

Beror helt på hur ert avtal med köparen ser ut. Jag förutsetter att ni har ett påskrivet kontrakt.

Står det inskrivet att de kan häva köpet, t ex pga inga lån eller inte kunna sälja sin nuvarande bostad, kan de häva köpet, dvs ingen affär. Ni står då med dubbelt boende.

Står det däremot ingeting om sånt i ert avtal är de bundna vid avtalet och måste genomföra köpet. Vägrar de genomföra affären blir det kontraktsbrott. Ni har då rätt att få ersättning för era eventuella merkostnader, t ex mäklararvode, dubbla kostnader, försämrat försäljningsvärde. Detta tas i första hand från handpenningen. Räcker inte den kan ni kräva in överskjutande del, i värst fall via kf.

Blir det efter ni fått ersättning pengar över av handpenningen måste ni betala tillbaka det.

Ett första råd är att tala med er mäklare.

/Kjell

• Anonym (Husägare)

Tack Kjell!

Det står inget sådant i kontraktet. Mäklaren är redan involverad men man kan ju inte låta bli att oroa sig ändå.

• Kjell2

Finns all anledning till oro men om kontraktet är som du skriver är de bundna till det. De kan inte backa ur utan att det blir konsekvenser.

Ett till råd. Se till att alla de överrenskommelser ni gör med köparen från och med nu blir skriftliga och påskrivan av både köpare och säljare.

/Kjell

• Anonym (Husägare)

Tack för bra tips.

Blir lite lugnare av att i alla fall känna till vad som gäller. Bra som dåligt.

• Anonym

Kjell- du är en guldgruva fylld med gyllene kunskaper! TACK

• Anonym

Kjell vet överhuvudtaget inte vad han pratar om! tycker du ska gå igenom kontraktet med mäklaren och ta reda på vad som gäller just DIG.

• Kjell2
    Anonym skrev 2009-05-27 15:04:36 följande:
    Kjell vet överhuvudtaget inte vad han pratar om! tycker du ska gå igenom kontraktet med mäklaren och ta reda på vad som gäller just DIG.
    Oj - jag kanske har missat något. Var det något specifikt jag skrivit som var fel?

Sen tycker jag som du, vilket jag också skrev, ta ett snack med mäklaren!

/Kjell
  • Anonym (hmm...)
    Anonym skrev 2009-05-27 15:04:36 följande:
    Såvitt jag kan se av det som skrivits har Kjell helt rätt, han har tagit upp två olika situationer ang hur det går till beroende på vad som står i kontraktet och båda stämmer. Samt precis som han säger, han har också påpekat att mäklaren ska kontaktas.
Svar på tråden Köparen får inte lägenheten såld