• nassu

Bröllopslekar

Hej
    Jag ska vara toastmadam på min systers bröllop i sommar och efterlyser roliga bröllopslekar.
    HAr en del på lager ex. den där någon gäst ska ge nåt/överraska brudparet varhe månad under året. Men vad ska man ha för saker/uppgifter som de ska göra? Nån som har exempel ? Brudparet bor i lägenhet så nåt gårdarbete är inte aktuellt som snöskottning eller att kratta löv :)

Andra lekar?

• Svar på tråden Bröllopslekar
  • Nyfiken gul

Om dom ska utsättas för saker under hela året så känner ju jag att det ska vara lite tokroliga grejer också och inte bara bjuda på middag och sånt som är vanligt.

Ordna en middag med något knäppt tema - kanske laga middag där lite roliga ord måste ingå i maten på något sätt. Deprimerat lila bacon tex...

Sortera parets cd-samling/Dvd-samling i bokstavsordning (alternativt ordna något annat som paret äger mycket av - sortera skor eller nåt)

... ja lite såna saker...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Laurentia

Tips till den lek du föreslår:
    * Utmana brudparet i squash/tennis/badminton/bowling.
    * Ta en danslektion tillsammans med brudparet.
    * Ta med brudparet på teater/konsert/museum.

En annan lek går ut på att brudparet skall gissa den gemensamma nämnaren mellan ett antal gäster. Alla gäster får en lista med påståenden, som brudparet inte får se. Lekledaren ber alla gäster på vilka påstående nr 1 stämmer in på att ställa sig upp och låter sedan brudparet gissa vad påståendet är. När det blir för svårt ger lekledaren eller gästerna ledtrådar. Påståendena kan till exempel vara
    * Jag är en kvinna.
    * Jag har en tatuering.
    * Jag har gjort lumpen.
    * Jag har en hund.
    * Jag har barn.

En lek som kan användas för att välja de 12 personer (eller par) som skall överraska brudparet varje månad:
    Ett antal personer sitter på varsin stol och ombeds hämta någon som stämmer in på en viss beskrivning eller ett visst påstående. I varje omgång tas en stol bort och personen som kommer sist tillbaka blir utan. När man åker ut får man ett av uppdragen/överraskningarna och en månad att utföra det i. Beskrivningarna kan till exempel vara
    * Hämta någon som har slips.
    * Hämta en man som är kortare/längre än brudgummen.
    * Hämta någon som har barnbarn.
    * Hämta någon som är student.

En tävling mellan två lag:
    Bilda två lag, brudens och brudgummens, bestående av släkt på respektive sidor samt ett par vänner. Ställ upp deltagarna i varje lag på en rad och be dem att ställa sig i ordning enligt instruktion. Det lag som först står i rätt ordning får ett poäng och naturligtvis är det det lag som har flest poäng i slutet som vinner. Instruktionerna kan till exempel vara:
    * Ställ er i ordning efter hur länge ni känt bruden/brudgummen (olika för de olika lagen), längst först.
    * Ställ er i ordning efter hur långt bort från brudparet ni bor, närmast först.
    * Ställ er i ordning efter hur mycket längre ni varit gifta, längst först och ogifta sist.

Gäststafett:
    Slå in paket i varandra med en etikett på varje, där det står (gärna subjektiva) beskrivningar på vem som skall få paketet. Lekledaren delar ut det första paketet och stafetten går sedan vidare ibland gästerna. Det sista paketet är till brudparet och innehåller en uppmaning om att kyssa varandra, eller något liknande. Beskrivningarna kan vara:
    * Till personen med finast slips.
    * Till den mest pratglada.
    * Till den mest dansanta.
    Ju mer subjektiva beskrivningarna är (utan att vara negativa eller upekande), desto mer kan alla gäster deltaga genom att föreslå kandidater. Uppmana dem som får paketen att läsa högt vad som står på etiketten och uppmana övriga gäster att hjälpa till.

• Rita D

En lek på min kusins bröllop var rätt rolig tyckte jag. De band för brudens ögon och tog fram ett gäng frivilliga män, inklusive brudgummen, som stod på rad framför henne med ryggen vänd mot henne. Sedan skulle hon gissa vilken som var hennes man genom att klämma på deras rumpor.

• Nyfiken gul

En kul lek vi fick när vi gifte oss:

Slå in paket i par.

tre par - inklusive brudparet -  används för denna lek.

På ett bord framför sig har man en bok, omslagspapper, tejp och ett färdigklippt snöre. 

Paren lägger armarna om varandra så partnern har EN vänsterhand och jag har EN högerhand. Tillsammans på detta sätt ska man snabbast få ihop paketet. Utmaningen är alltså att samarbeta.  Boken måste vara helt  inslagen för att godkännas.

• nassu

Tusen tack för alla goda ideer!!
    Nu ska jag börja fixa inför bröllopet :)

• nassu

Den där man ska slå in ett paket med ena handen bakbunden ska jag använda och oxå den med där man ska ställa sej i en viss ordning (känner brudparet längst osv...) SUPER.
    Jag har redan den med en gemensam nämnare som gör att man ska ställa sej upp. Den e rolig :)

• nassu

Har någon ännu förslag på den leker som Laurentia skriver om. Alltså när man håller upp skylt med typ en egenskap skriven på och alla gäster som känner sej träffade ska stiga upp. Sen ska brudparet gissa vad som är gemensamt med dem som står upp.
    Hittills har jag bara:
    Förlovade
    Hundägare
    Föräldrar
    Nykter ikväll
    Nissanägare (både bruden och brudgummens föräldrar kör nissan)

Tips på mera? :)

• Nyfiken gul
    nassu skrev 2009-05-28 19:35:58 följande:
    Har någon ännu förslag på den leker som Laurentia skriver om. Alltså när man håller upp skylt med typ en egenskap skriven på och alla gäster som känner sej träffade ska stiga upp. Sen ska brudparet gissa vad som är gemensamt med dem som står upp.Hittills har jag bara:FörlovadeHundägareFöräldrarNykter ikvällNissanägare (både bruden och brudgummens föräldrar kör nissan)Tips på mera? :)
    spånar....

Högskoleutbildade - ange gärna ett specifikt yrke

Båtägare

Äger en flaggstång

Facebook-användare (kan vara lite klurig)

Musiker (om det finns flera musiker - ange vilket instrument som avses)
  • nassu

JO Facebook medlemmar skrev jag in igår. Den kan vara klurig :) De andr var oxå bra idéer! Tack igen.

• nassu

Hej
    Nu e jag tillbaka igen :) Bröllopet e på lördan och jag håller som bäst på att fixa det sista inför.

Funderade med den leken där man skriver olika egenskapet etc. på lappar och gästerna ska stiga upp om det överrensstämmer med dem. Har 10 olika lappar men funderar nu om man borde ha nån sista lapp med nåt kul på. PÅ en 30års fest hade de som sista lapp "sjung ja må hon leva" och så började publiken sjunga. Har nån nåt tips om sista lapp ? Känns liksom så platt fall om man bara har 10egenskaper och sen e de finito.

• Madelene 315

hej! jag undrar vad du hade som sista lapp i den där leken? jag skall vara toastmademe på min brors bröllop å jag tänkte ha den leken, men jag vet inte heller vad jag skall ha för sista lapp?

Svar på tråden Bröllopslekar