• Qiina

Spröjsade fönster!

Vi håller på och renoverar ett gammalt hus från 1920.
    Vi gillar den gamla stilen och vill ha spröjsade fönster.
    Problemet är att ALLA fönster i huset är olika stora!
    Vi funderar lite på om man kan ha olika men matchande fönsterspröjs på övervåningen och nedervåningen?

Jag ska försöka förklara hur huset ser ut.
    På övervåningen mot framsidan/entrén så finns det två stycken fyrkantiga fönster i en tak kupa. På nedervåningen åt samma håll finns det två stycken fyrkantiga fönster men i olika storlekar.

På gavlarna på övervåningen är det såna där dumma rektangulära fönster som en tredje del som går att öppna för sig. Det sitter bara ett sånt på varje sida. Och på nedervåningen åt samma sida finns det fyrkantiga fönster i olika storlekar...

• Svar på tråden Spröjsade fönster!
  • Myrtille

Finns det inga fönsterspröjs nu, menar du?

• Qiina

Nix inga spröjs nu. Gubben min ska bygga.

• Myrtille

Jag tycker ni skall försöka forska bakåt och se om ni kan närma er hur det såg ut från början, men visst _går_ det att ha olika på de båda våningsplanen. I nuläget skiljer sig fönsterfodren mellan våningsplanen på vårt artonhundratalshus, men jag tror att vi kommer ändra på det i framtiden...

• Ilithyia

Mitt bästa tips: leta reda på gamla ritningar (om inte ni har, så brukar kommunen ha), på dessa kan ni se hur det såg ut från början.

Ett fel som många gör när de sätter in spröjs i fönster på äldre hus vars fönster blivit utbytta, är att man sätter samma spröjsindelning oavsett fönstrens storlek. Det ser galet ut på äldre hus!

Om storleken på fönstren inte har ändrats skulle jag tippa att det på övervåningens mindre fönster bara fanns en spröjs mitt på (som delar fönstret i fyra rutor) och två spröjs i nedervåningens större fönster (så att det blir sex "rutor"). På gavlarna har ni treluftsfönster (gillar du dem inte?) om jag förstått rätt, och då kanske det var två spröjs i varje luft (med resultatet nio rutor). Jag kan leta på bilder som exemplifierar, om du är intresserad.

Har du någon bild på huset så kanske jag kan ge ett bättre svar...

• Qiina
    Ilithyia skrev 2009-05-29 22:35:19 följande:
    Mitt bästa tips: leta reda på gamla ritningar (om inte ni har, så brukar kommunen ha), på dessa kan ni se hur det såg ut från början. Ett fel som många gör när de sätter in spröjs i fönster på äldre hus vars fönster blivit utbytta, är att man sätter samma spröjsindelning oavsett fönstrens storlek. Det ser galet ut på äldre hus! Om storleken på fönstren inte har ändrats skulle jag tippa att det på övervåningens mindre fönster bara fanns en spröjs mitt på (som delar fönstret i fyra rutor) och två spröjs i nedervåningens större fönster (så att det blir sex "rutor"). På gavlarna har ni treluftsfönster (gillar du dem inte?) om jag förstått rätt, och då kanske det var två spröjs i varje luft (med resultatet nio rutor). Jag kan leta på bilder som exemplifierar, om du är intresserad. Har du någon bild på huset så kanske jag kan ge ett bättre svar...
    Jätte bra svar!!! Tack så mkt!
    www.solgard1920.blogspot.com/ där finns det massor av bilder. =)
  • Qiina

Hmm fanns inte så mkt bilder där utvändigt. kika bland mina bilder i mitt galleri i stället. =)

Svar på tråden Spröjsade fönster!