• Bebis igen

dopklänning pojke?? snälla snabba svar! :-)

Har fösökt leta runt här på FL men känner inte att jag riktigt hittar svar.

Vi ska träffa prästen imorgon för att gå igenom dopet. Det jag undrar är hur det ligger till med det här med dopklänning till pojke.

Grejen är att mina äldre pojkar 13 och 11 år hade båda dopklänning på sig som jag själv sydde. De var båda runt 3-4 månader när de döptes.

Milo är 6 månader och jag känner att ingen av oss riktigt VILL ha klänning på honom. Det känns på nåt konstigt sätt inte rätt.

Hur är det med det där egentligen? Finns det nån regel som säger att dom ska ha dopklänning? Anses det fel om de inte har det??

Alternativen vi klurat på är finkläder av nåt slag, eller mer avslappnat... typ en t-shirt som det står "Jag heter Milo Kristian Lee" på. Sen har jag hört att en del haft svarta klänningar då det varit en pojke.....

Vad har ni läst, hört, sett?

Vad tycker ni??

Kom gärna med förslag!!

Kram Bebis igen.... o Milo som ska döpas om 1,5 vecka!

• Svar på tråden dopklänning pojke?? snälla snabba svar! :-)
  • Vickan I

Jag var på dop i våras, de hade "finkläder" på sin grabb då de tyckte han var för stor för klänningen. Han var nästan 6 mån, men en riktigt rejäl kille, lång och gosigt rund . Han var jättefin.

Svart klänning har jag inte hört, men det tycker jag låter lite trisst. Ok att den inte behöver vara helt vit, men inte svart.

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • ElinC

Jag har hört att det är mycket upp till prästen som döper. Det är han/hon som kan sätta sig emot att man inte har dopklänningen, eftersom den symboliserar så mycket. Dels färgen, och att den ska vara stor för att symbolisera att man ska växa in i tron...

Men prata med prästen och se hur han/hon ser på saken... Jag ville inte heller ha klänning på min son, däremot hade han en speciell dopdräkt. Det finns en bild i mitt galleri.

• Bebis igen

Ok, nu har jag läst lite på barndop.nu och där förklaras just det här med symboliken osv. Känns som man kanske ska ha den där klänningen ändå. Hmm... nu blev det svårt!

Vi har ju valt ett kyrkligt dop och då kanske man är puckad när man går emot traditionen på nåt sätt.

Vad svårt det blev nu.

Men blir det klänning så får den bli vit.... det är ju liksom det som är grejen förstod jag när jag läste.

Kan man ha svarta band då.... ??

• Senap

Symboliken med dopklänning är att det är samma vita särk (för det är egentligen inte en klänning) som man döps, konfirmeras och dör i.
    Det är även samma vta särk som prästen har på sig under gudstjänst.

Sedan får man så klart ha på sig vad man vill när man döps. Vår son hade en tvådelad velourdräkt då han var ett år och vi döpte honom i stallet hos hästarna

My sugar is raw
  • Senap

Kan lägga till att min mamma är präst så det finns inga måsten pga att man är i kyrkan. Däremot så är svarta band starkt förknippat med sorgeband i samband med dödsfall.

My sugar is raw
  • Bebis igen

OOOOOPS!!!

Vilken tur att du skrev det!! Jag var helt inne på att ha svarta band på hans klänning!

OK, då blir det inte det heller då.

VI ska åka iväg nu och handla till dopet och nu är jag så kluven så ojojoj!

• Senap
    Bebis igen skrev 2009-05-27 11:16:25 följande:
    OOOOOPS!!! Vilken tur att du skrev det!! Jag var helt inne på att ha svarta band på hans klänning! OK, då blir det inte det heller då. VI ska åka iväg nu och handla till dopet och nu är jag så kluven så ojojoj!
    Vad jag vill säga är att jag som kommer från ett kristet hem (mamma som sagt präst) känner inga som helst måsten för dopklänning. Så om ni inte vill ha det så välj något som känns bra för er.
    Jag ville mest berätta var särken kommer i från men det hade du ju redan hittat.
    My sugar is raw
  • Bebis igen

Det blir nog klänning, jag syr den själv den här gången oxå! Bråttom bråttom.....

Usch

• Senap
    Bebis igen skrev 2009-05-27 11:23:24 följande:
    Det blir nog klänning, jag syr den själv den här gången oxå! Bråttom bråttom..... Usch
    Men så ska du ju inte känna. {#lang_emotions_undecided}
    My sugar is raw
  • mams2004

Jag hade en fin sjömanskostym på min son när han döptes, eftersom vi inte hade ngn dopklänning i släkten kvar. Sen körde jag samma tema på min dotter, dvs en fin fin sjömansklänning. Vi har döpt våra barn utomhus i trädgården, eftersom jag, min syster , min pappa är döpta ute på tomten under äppelträden. Sen har vi hällt dopvattnet på en speciell ros som min farmor har.

• Linastrumpan

Min kusins söner är döpta i kyrkan och de hade snickarbyxor o vit skjorta, så något måste att ha dopklänning finns det nog inte. Grannflickan hade vanlig klänning, hon var närmare året när hon döptes. Själv tycker jag nog att klänningen på nåt sätt hör till hela "paketet"

• Bebis igen

Dopklänning
    "Dopklänningen är ofta vit och mycket längre än barnet. Det är en symbol för att barnet får växa in i tron. När det lilla barnet föds saknar det kunskap om vad dopet innebär.

Även prästens vita kläder och konfirmandkåpan är för stora, som ett tecken för att man aldrig är "färdig" i sin tro.

När man dör kan man också bli svept i ett vitt tyg.

Dopklänningens vita färg står för renhet och Guds förlåtelse.

Dopklänningen går ofta i arv mellan generationerna och det är vanligt att man broderar in barnets namn och dopdatum i klänningen. I de flesta församlingar kan man låna en dopklänning. Numer finns också andra alternativ till de traditionella dopklänningarna. Vid ett vuxendop kan man använda en konfirmationskåpa eller vanliga kläder."

Detta är saxat från dopguiden.se

"Mycket av det som sker kring dopet i kyrkan har en symbolisk mening ? så även barnets traditionella vita dopklänning.
    Först och främst så står den vita färgen för den förlåtelse och renhet som Gud ger i dopet.
    Men även dopklänningens utseende har sin symbolik. På svenska kyrkans egen hemsida beskrivs det här väldigt fint: ?Dopklänningen är vit och oftast mycket lång, nästan som om man inte vuxit i den ännu. Klänningen kan få oss att tänka på hur det lilla barnet ännu saknar kunskap om och erfarenhet av vad dopet står för.?
    Så småningom får barnet chansen att växa i sin kristna tro. Den vita klänning som konfirmanderna bär ska också symbolisera just detta: nu är inte längre klänningen för lång ? i och med konfirmationen har man vuxit i den, in i den kristna tron."

Detta är saxat från barndop.nu

När jag läste det här för min man så sa vi nästan samstämmigt att det är klart han ska ha dopklänning. Jag tror att jag ska göra den lite annorlunda. Skriva in hans namn med stora sirliga bokstäver i själva klänningsdelen. Jag jobbar med textning och kanske kan få till det lite fint och annorlunda. Så nu känns det ok faktiskt.

Vi kommer att ha klänningen i kyrkan men sen kommer vi att ha vanliga kläder efteråt!

Svar på tråden dopklänning pojke?? snälla snabba svar! :-)