Månadskostnad på ett lån 2,5 -3,0milj
Min sambo och jag pratar om att bygga nytt hus och undra lite vad ett lån på 2,5 milj el 3,0 milj skulle gå på i månaden?
Hur många år lägger man vanligtvis ett sådant lån på?
Min sambo och jag pratar om att bygga nytt hus och undra lite vad ett lån på 2,5 milj el 3,0 milj skulle gå på i månaden?
Hur många år lägger man vanligtvis ett sådant lån på?
Lån brukar automatiskt vara på 50 år.
Jag har dålig koll på hur man räknar ut månadskostnaden tyvärr. Bankerna brukar ha kalkyler på sina hemsidor. Det beror ju på om ni ska amortera, hur mycket ni kan lägga i handpenning etc hur månadskostnaden blir.
På ett lån på 3 miljoner räknat på en ränta på 5% och med drift på 2500 samt lite amortering landar man på en månadskostnad på ca 16-17 000. Dagens räntor är mycket lägre, men man bör klara iallafall upp till 7% för att vara på den säkra sidan även framöver...
Räknat på 2,5 miljoner landar man vid 5% på en månadskostnad på 14-15 000. Sedan beror det ju helt på vad banken vill ha för amorteringstakt och om man får topplån på huset.
Varför dra av räntorna varje månad? Det är långt ifrån alla som gör det så det var det jag räknade med.
Samtidigt så är det då inte kostigt att människor blir förvånade när bankens glädjekalkyl inte stämmer. För min del har det varit bättre att räkna högt nunär vi byggde vårt hus. Då blir jag positivt överraskad istället
li bi skrev 2009-05-28 13:51:38 följande: