• angeni

Babyvakt - Vad rekommenderar ni?

Vi bor i en villa och jag skulle gärna vilja kunna ha henne stå i vagnen och sova på altanen medans man själv gör andra saker.

Vi har en källare och då hör inte jag henne när jag håller på med tvätt och eldar. Vi har nu kommit fram till att vi behöver en babyvakt.

Vad rekommenderar ni? Eftersom detta är första barnet så har man ingen koll på vad som är bra.

Vi behöver ju gärna att det är hyffsad räckvidd så man kan vara ute och jobba i trädgården medans hon står på altanen till exempel.

Vad har ni för erfaranheter?

På babyproffsen rekommenderade de padwico. Vad rekommenderar ni oss?

• Svar på tråden Babyvakt - Vad rekommenderar ni?
  • UllaBella

Vi har en Philips. Vet ej vad modellen heter, men det var "värstingmodellen" då min man är lite prylgalen i såna där tekniska saker... Men den har funkat väldigt bra. T.ex så står det temperaturen där babyvakten står, på föräldrarenheten så man vet hur varmt/kallt barnet har det i rummet eller ute. Vår dotter sover i vagn året om på dagarna och den har stått emot både kyla och värme bra.
    Dessutom kan man prata genom föräldrarenheten så barnet hör att man är på väg. Man kan även tända/släcka nattbelysning genom föräldrarenheten och på babyvakten. Sen går det att spela musik, lite olika vaggvisor. Bra räckvidd, kommer ej ihåg hur mkt men jag har då burit med den i trädgården och över till grannen utan problem.

Kanske inte så mkt till hjälp, men jag hoppas ni hittar det ni söker. Tänk efter VAD ni behöver och vill ha. Det är lätt att man köper värre saker än vad man använder sen.

• angeni

Det är nog så sant som du säger, att det är lättare att köpa dyrare och mer avancerad än vad man egentligen behöver.

det är ju bra med temperatur om man har henne står ute. Inne vet man ju ungefär.
    Tänkte jag skulle åka in till stan och kolla lite idag. Men de hade inte så mycket på varken barnens hus eller babyproffsen

• mancora

Vi har en padwico som som jag är nöjd med. Jag tycker att det är viktigt att den inte är för stor, då jag tar med den när jag åker iväg till vänner eller över helgen - smidigt att kunna ta med.

Vår har temperatur och en massa finesser, men räckvidden är ju det viktigaste.

• Embla H

Vi har en från IKEA. Den kostade 249 kr med IKEA-family-kort. Räcker både ner i källaren och ut på altanen. Inga finesser alls men den räcker för oss.

• Catti41

Alltså modell och sånt spelar inte så himla stor roll, anser jag, de fungerar ju p åungefär samma sätt.

Men sånt som jag tycker är viktigt: att både handenheten och sändarenheten går på batterier också. Då kan man nämligen bara springa upp och hämta sändarenheten och slänga i vagnen när barnet sover ute istället för att tänka på att parkera vagnen i närheten av ett uttag... Dessutom kan barnet få sitta kvar i bilen och sova färdigt medans man själv går in i huset.
    *vis av egen erfarenhet*

• Alexi

Vi har padwico 938. Det är bra räckvidd (från altan och in, eller från övervåning till nedervåning). Man behöver inte ha dem i laddarna utan det är uppladdningsbara batterier i (som dock verkar vara lite dålig kvalitet så vi får ladda ofta men det sa de på Babyproffsen är vanligt att man behöver byta ut efter ett tag). Vi har också tempmätare men den känns inte särskilt rättgående dock men visar ju på ett ungefär.

Vibrator på mottagaren är viktigt! (Så att man känner den i fickan om man tex har musik eller andra ljud där man är)

• UllaBella

En sak som är bra med vår babyvakt är att föräldrarenheten varnar om den tappat kontakten med sändaren som är hos barnet. Ibland har jag fått lite nojja över att den kanske stänger av sig själv eller så... hihi.. orolig mamma du vet

• Sorbus

Vi har också en Padwico 938.
    Tempmätaren är bara skräp. Om temperaturskillnaden blir stor så svarar den extremt långsamt, tex om man tar den inifrån och sätter ut i vagnen på vintern så tar det en evighet innan den alls visar en temperatur som är i närheten av den riktiga. När jag tog in den från strax över noll utomhus till 20 grader inomhus tog den en väl över halvtimme på sig att komma upp i (nästan) rätt temp. Man kan ställa in larm om temperaturen går över eller under en viss nivå, men eftersom mätaren (inte) funkar som den gör så är ju den funktionen rätt meningslös.
    I övrigt tycker jag dock att den har fungerat bra. Båda delarna är batteridrivna med varsin laddare. Man kan ställa in känslighet och räckvidd på sändaren. Dessutom kan man välja kanal. Ett tips är att faktiskt göra det också och inte lämna den på standardinställningen. Vi blev väldigt förvånade en gång när vi fick in babygråt men när vi hastade iväg för att trösta så visade det sig att lillan sov som en stock i sängen...
    Övriga funktioner är vibration och larm för om mottagaren tappar kontakten med sändaren, samt nattlampa i sändaren.

• Alexi

Just det, en viktig funktion tycker jag som vår Padvico har som jag har sett inte finns på vissa, det är att man ser på mottagaren att den har kontakt och är på. Så man behöver inte oroa sig för att den tappat kontakten eller så.

• Lillsnörpa

Vi har en busenkel Philips (typ 200kr på stormarknaden) som i och för sig funkar utmärkt men om man vill köra den på batteri istället för sladd så drar den ENORMT mycket/snabbt (lösa vanliga batterier). Så om jag skulle köpa en idag skulle jag definitivt välja en som är laddningsbar istället.

• ThereseNyman

Hänger med i denna diskussion..

Är det någon som har en babyvakt med vibrationer på, hos föräldraenheten såklart.

Vi har ganska stor tomt som behöver klippas minst 2 ggr/vecka med åkbar gräsklippare. Vill kunna göra det när dottern sover, men då hör jag ju inte om hon vaknar, utan tänkte istället om man "känna"...?

• mancora

Padwica 938 har vibrator (dock enbart ihop med ljud).

ThereseNyman skrev 2009-05-28 09:43:32 följande:
    Hänger med i denna diskussion..Är det någon som har en babyvakt med vibrationer på, hos föräldraenheten såklart. Vi har ganska stor tomt som behöver klippas minst 2 ggr/vecka med åkbar gräsklippare. Vill kunna göra det när dottern sover, men då hör jag ju inte om hon vaknar, utan tänkte istället om man "känna"...?
Svar på tråden Babyvakt - Vad rekommenderar ni?