• kalmar brud

    Räkna ut bensin pris

    Om man ska köra 3 mil och bensinen kostar ca 12 kr nu.

    Hur räknar man hur hur mycket pengar det går åt

  • Svar på tråden Räkna ut bensin pris
  • MissLillan

    beror ju på vad bilen drar.... men jag hade räknat 3*12

  • Angel1978

    Min bil drar ca 0,78l/mil, så då blir det 0,78 x 3 x 12 =28,08kr

  • Kjell2

    Antalet liter som gick åt * bensinpriset

    Eller en uppskattning
    Snittförbrukning för bilen * antal mil * besinpriset
    Ex:
    0,8 l/mil * 3 mil * 12 kr/l = 28 kr 80 öre

  • jummie

    Jag skulle kallt räkna på en liter per mil. Skulle inte tro att den drar så mkt mindre under blandad körning att det spelar någon roll.

  • Joual

    Ett annat sätt att se på saken är att bilen slits när den kör. Det är därför den skattefria delen av bilersättningen idag är 18,50 kr/milen.

  • mika85

    som många säger beror det helt och hållet på vad just din bil drar per mil.

  • The Man
    Joual skrev 2009-05-27 13:33:45 följande:
    Ett annat sätt att se på saken är att bilen slits när den kör. Det är därför den skattefria delen av bilersättningen idag är 18,50 kr/milen.
    Bra svar! Börjar man sedan kola på saker som värdeminskning och avbetalning, skatt och försäkring mm mm så kommer man för väldigt många bilar ganska snabbt upp i en faktisk kostnad på ca 35-40:- milen.
  • vadkostarresan

    Det finns en hemsida som räknar ut ditt totala bensinpris , allt du behöver mata in är kostnaden per liter samt hur mycket din bil drar. Är du osäker på det så är det bara att kolla i manualen , eller googla det!

    www.vadkostarresan.se

  • Niklas3333

    1. Hur mycket bensin går på 100km ?

     2.Hur mycket bensin går på 2700 km ?

    jag blir mycket tacksam för den som svarar på frågan !

     årsmodell : 1997 
    Drivmedel 1: BENSIN
    Tankvolym, liter: 70
    Motoreffekt, kw: 94,0 

  • Kodia
    Niklas3333 skrev 2013-06-11 18:42:20 följande:
    1. Hur mycket bensin går på 100km ?

     2.Hur mycket bensin går på 2700 km ?

    jag blir mycket tacksam för den som svarar på frågan !

     årsmodell : 1997 
    Drivmedel 1: BENSIN
    Tankvolym, liter: 70
    Motoreffekt, kw: 94,0 

    Det viktiga är hur mycket bensin bilen drar per mil. Om du inte vet det kan du googla på bilmodellen och bränsleförbrukning blandad körning. Om detta är en bil du funderar på att köpa kan du fråga den nuvarande ägaren hur mycket den drar.

    De fakta du skriver gör inte att man kan säga hur "törstig" bilen är. En gissning  är att om bilen är liten drar den lite mindre än 1 liter/mil och om den är stor drar den lite mer än 1 liter/mil.
  • zZzZz
    shivan skrev 2014-03-11 19:59:09 följande:
    jag vill veta hur mycket drar en Audi a3 1,6 1998 
    tack
    Går aldrig att säga exakt, men nånstans mellan 0,8-1,0l är mil, beroende på övervikt i bilen, sliten motor, felkoder som stör motorns gång, tung gasfot som håller fullt spjäll... 
  • Ilham

    hej!
    Om man jobbar heltid och åker bil varje dag till jobbet med 10km avstånd och 10km tillbaka. hur mkt kostar bensin för 1 år?? hur kan man räkna kostnader???
    5 dagar/vecka??
    MVH   Ilham

  • zZzZz
    Ilham skrev 2015-04-13 15:47:17 följande:

    hej!
    Om man jobbar heltid och åker bil varje dag till jobbet med 10km avstånd och 10km tillbaka. hur mkt kostar bensin för 1 år?? hur kan man räkna kostnader???
    5 dagar/vecka??
    MVH   Ilham


    Tja per år, du kan aldrig få en exakt uppgift på det, mer en uppskattning.

    Soppaprisperliter x Antal mil x antal dagar...

    Sen jobbar man aldrig 5dagar/veckan året om, det är röda dagar, ledighet, semester, jul osv.. sen drar aldrig ens bil exakt en viss siffra, så räknar du 1l/mil så blir det ca uppgifter..

    Men typ :

    13,54kr litern x 20km = 27,08kr per dag
    27,08 x 5dagar = 135,40kr per vecka..
    135,40 x 52 veckor (helt år) = 7040.80kr


     

Svar på tråden Räkna ut bensin pris