• Lovan

6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?

sunsed1 skrev 2009-05-27 14:23:52 följande:
    Men ska jag verkligen tvinga/ övertala henne?
    Om det ingår i skolans normer att de ska äta med kniv och gaffel, ja då är du nog tvungen till det.
    Är det samma sak om hon kommer hem och tycker det är jobbigt att räkna minus. Kommer du tycka att det inte är en stor grej och vill låta henne slippa?
    Och nej. Att spetsa en köttbit på en gaffel och gnaga av tycker jag inte hör till fint bortskick.
    C'mon - let's göra get-ragu!!!
  • Lovan
    Busbellan skrev 2009-05-27 14:42:58 följande:
    Måste bara svara på frågan ang, det där med att äta kött med bestick eller händerna. Tror att det är så att de allmäna "reglerna" kring bordskick säger att kött med ben i får man äta med händerna, t.ex sånt som kycklinglår och revben mm
    Då ingår det att man ska ha en servett runt själva benet.
    Det är så jag har lärt mig det iaf.
  • Lovan
    sunsed1 skrev 2009-05-27 15:01:55 följande:
    jobbade i en 5 stjärnigt restaurang i Schweiz för ett tag sen. Hade en gemensam bjudning 15 - 20 personer. Jag tog fram kniv och gaffel och rensade kyckling benet väldigt fint. MEN - alla vid matbordet slutade äta och stirrade på mig. Att använda bestick för att äta kyckling var tydlingen det löjligaste de varit med om.
    En liten servett, eller en servett liknande en kondom (vet inte hur jag ska förklara det bättre än så! *s*) är nog det som är mest etikett-rätt i Sverige.
    Nere i Asien äter de med händerna, och rapar när de ätit färdigt för att visa att maten är god.
    Men så gör vi ju inte här i Sverige, så det går ju liksom inte att jämföra med andra länder.
  • Lovan
    sunsed1 skrev 2009-06-03 22:04:34 följande:
    Att hon inte gör det är hennes val. 
    Puffar lite för min fråga, och ser om jag kan få nåt svar nu av dig.
    Lovan skrev 2009-05-27 14:43:01 följande:
    Är det samma sak om hon kommer hem och tycker det är jobbigt att räkna minus. Kommer du tycka att det inte är en stor grej och vill låta henne slippa?

*kommer rusandes med lim till MH's hjärta*
  • Lovan

pappatilltwins:

Det ingår i läroplanen att man ska pedagogiska luncher - dvs, att man ska äta med barnen och lära dem hur man uppför sig vid matbordet.
    *kommer rusandes med lim till MH's hjärta*
Svar på tråden 6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?