Inlägg från: Miss Lau |Visa alla inlägg
  • Miss Lau

6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?

Hemma hos oss är det självklart att man använder kniven till att skära upp mat som behöver skäras. Att spetsa en köttbit på gaffeln och tugga av är inte okej!

Jag vet faktiskt inte ens vilka krav mina barns skola har på bordsskicket men det låter väl rimligt att barnen ska lära sig äta med kniv och gaffel eftersom det är något vi i Sverige förväntas kunna.

• Miss Lau

Och som svar på tillägget så äter vi självklart kyckling med kniv och gaffel, varför skulle man äta det med händerna?

• Miss Lau

Oj, tänkte inte ens på att folk äter kycklingbenen. Själv håller jag mig till filéer och det var därför jag tyckte det var så konstigt att äta med händerna

Fast de gånger jag blir bjuden på kycklingben så brukar jag "rensa" rent med kniv och gaffel för att sen äta som vanligt. Blir så kladdigt annars.

• Miss Lau
    nog var det i stil med det sistnämnda som saker har dragits fram i ljuset. Att hon kände sig kränkt där framför alla hennes kompisar. Stilen hon blev tillsagt på... Fröknarna vill bara inte att barnen ska sitta halvhängandes ovanför tallriken med fötterna uppdragna under sig och lutandes på ena armen och fösa in maten i munnen. Det är det bettende de vill avskaffa - och tack och lov för det - synd bara att min tjej blev indragen i det för hon gör inte på det viset. Vet det, har frågat om det. Då så de att hon alltid sitter som hon ska, på stolen, på sin rumpa, nära bordet så ingen mat ramlar utanför och faktiskt rak i ryggen.....suck, suck,....så det där men knivsaken.....har utvecklats helt enkelt till en överflödig detalj....och onödigt disskution....konstigt att det finns folk som vekligen stör sig på petitesser
    Vad är en petitess? Att pedagogen sa till din dotter eller att använda kniv och gaffel i skolan?

Själv förstår jag inte hur man kan/orkar dra så stora växlar på att någon sagt åt ens barn något i skolan, sånt händer ju hela tiden och är också något barn behöver lära sig.
Svar på tråden 6 åring - Är det ett krav att använda kniv i skolmatsalen?