• Anonym (Hoppsan)

Blev uppsagd idag, erbjuden ny tjänst som jag tackade nej till. Vad händer med a-kassan då?

Som rubriken. Blev uppsagd från en dagtjänst idag pga arbetsbrist. Sen erbjöd de mig en annan tjänst för att de var tvugna, och den är inget jag vill ha då den är dels en lite mer utsatt tjänst, och arbetstid 19-07. Det fungerar inte i min familj med 3 barn, och en man som börjar 06:30, så jag tackade nej.
    Men nu undrar jag om jag åker på 3 månaders karens från a-kassan då?

De har stängt, därav att jag först vänder mig till er kunniga på fl

• Svar på tråden Blev uppsagd idag, erbjuden ny tjänst som jag tackade nej till. Vad händer med a-kassan då?
  • grön banan

Anonym (Hoppsan) skrev 2009-05-27 14:52:06 följande:

Som rubriken. Blev uppsagd från en dagtjänst idag pga arbetsbrist. Sen erbjöd de mig en annan tjänst för att de var tvugna, och den är inget jag vill ha då den är dels en lite mer utsatt tjänst, och arbetstid 19-07. Det fungerar inte i min familj med 3 barn, och en man som börjar 06:30, så jag tackade nej. Men nu undrar jag om jag åker på 3 månaders karens från a-kassan då? De har stängt, därav att jag först vänder mig till er kunniga på fl
    Beror lite på om de anser att du kunde tagit tjänsten. De kunde ju låtit dig sluta kl 5.30 eller 6 så du hann hem tills gubben skulle iväg.
  • Anonym (hmm)

Jag skulle nog säga att det helt beror på om din förra arbetsgivare skriver detta i ditt arbetsgivarintyg eller inte. Har för mig att de kan kryssa i om man blivit erbjuden annat men osäker.. men om akassan får veta att du tackat nej och inte har en "enligt dom" godkänd anledning till att tacka nej så får du nog karens...

Att det inte funkar med makens arbetstider mm tror jag inte de tar hänsyn till eftersom det på många ställen brukar finnas kvälls/natt dagis....

Hoppas iaf att du slipper den och som sagt, detta e bara vad jag tror! =)

• grön banan

Anonym (hmm) skrev 2009-05-27 14:56:24 följande:

Jag skulle nog säga att det helt beror på om din förra arbetsgivare skriver detta i ditt arbetsgivarintyg eller inte. Har för mig att de kan kryssa i om man blivit erbjuden annat men osäker.. men om akassan får veta att du tackat nej och inte har en "enligt dom" godkänd anledning till att tacka nej så får du nog karens... Att det inte funkar med makens arbetstider mm tror jag inte de tar hänsyn till eftersom det på många ställen brukar finnas kvälls/natt dagis.... Hoppas iaf att du slipper den och som sagt, detta e bara vad jag tror! =)
    Kvälls- o nattdagis är det få kommuner som har. Däremot är kommunen skyldig att ordna natt-dagmamma. Alla kan dock inte jobba natt. Jag kan jobba sovande jour, men inte vaken pga. jag somnar.
  • Anonym

Det behövs ju inte nattdagis då pappan jobbar dagtid.

Men be arbetsgivaren fylla i att du inte blivit erbjuden annan tjänst.
    Då slipper du 3 månader karens,
    vilket ju innebär 3 månader utan pengar för man får tex inte ta ut föräldrapenning eller sjukpenning under de 3månaderna.

Hoppas du får tag i ett annat dagjobb! =)

Vet inte hur svårt det är i dagens läge...

• Anonym (Hoppsan)

Jag fick tag på a-kassan, och jag får ingen karens, trots erbjudandet om annan tjänst. Iaf enligt henne. Hon sa att det är väl otroligt att de hittar "fel" jobb till folk för att de ska tacka nej... Och tyvärr kan inte min man börja senare.

Jag har redan nytt jobb på G
    Detta är första gången jag blir uppsagd, men jag är inte orolig att inte hitta jobb, och sen kan man få ihop många timmar som timmis inom vården (inom vilket yrke jag är utbildad)

Svar på tråden Blev uppsagd idag, erbjuden ny tjänst som jag tackade nej till. Vad händer med a-kassan då?