• Culete

Vad gör äggulan för nytta i bakverk?

Och kan man i de fall där helt ägg önskas utesluta gulan och endast använda vitan?

Och om ni även är haj på detta med kesella undrar jag om man "alltid" kan byta ut smöret mot det i mjuka kakor. Hur räknar man isf?

Tack!

• Svar på tråden Vad gör äggulan för nytta i bakverk?
  • MBert

I vilka bakverk menar du?
    Äggulan är rik på proteiner och fett bl.a. Det ger fin färg, håller ihop och gör det "krämigare", saftigare och fluffigare. Fettet är en smakbärare - det ger alltså mer smak till bakverket.
    Jag tror det är lättare att utesluta äggvitan än äggulan och få liknande resultat, men det beror naturligtvis på vad det gäller för bakverk.

• Culete

Så tex en sockerkaka utan gula skulle bli torr och smaklös (om man inte tar andra smakförstärkare i dvs)?

Menade mest generellt för att kolla om det går bra att anv bara vitan då man tex vill göra en mjuk kaka som innehåller hela ägg...

• MBert

Nej, jag tror inte att en sockerkaka utan äggula blir torr och smaklös. Du har ju matfett i, som är smakbärare. Den kommer däremot att bli blekare och kanske inte lika porös. Äggvitan som du vispar gör den i.o.f.s. porös men har nog inte samma förmåga att behålla stadgan. Men mitt bästa tips är att prova!

Svar på tråden Vad gör äggulan för nytta i bakverk?