• Magda73

Tvätta fårskinn- går det?

Jag har fått ett gammalt långhårigt fårskinn som jag gärna vill tvätta innan barnen använder det men jag är så osäker på hur det ska tvättas? Om det ens går att tvätta?

Har ett annat skinn från IKEA som jag  brukar köra i maskin men det skinnet känns inte lika "äkta" som det långhåriga gör. Ja, ni förstår kanske vad jag menar?

Någon här som kan dela med sig av tvättråd?

Blogg: magda.nu
  • Svar på tråden Tvätta fårskinn- går det?
  • cloudberry79

Det finns något som heter ulltvål som man bör tvätta med för att inte förstöra skinnet. Skötselråd för fårskinn borde finnas på nätet, vi fick med en liten lapp när vi fick vårt äkta skinn.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Goldentear

Här kommer tvättråd för mitt skinn...

Maskintv 30 grader lr handtvätt
    Använd milt schampo med pH 3,5 - 5,5
    Torka hängade lr liggande på galler, sträck lätt...

Skölj av mindre fläckar för hand
    Vädra och skaka skinnen...

Kolla om det finns ullschampo i din butik...

• Magda73

Tack för era supersnabba svar! Ska kolla efter ulltvål eller ullschampo!

• Emma08

Jag säljer tvättbara lammskinn och felet några har gjort är att de har använt vanligt tvättmedel som är mycket basiskt och då blir lädret förstört. Så var noga med att ta något som har rätt pH enl beskrivningen ovan

Sen är det oslagbart att hänga ut dem i nattfukt eller dimma och sedan skaka ordentligt. En del skinn blir som nya, lite beroende på kvaliteten.

• Magda73

Tack Emma!

Du som är proffs på skinn; är det stor skillnad mellan skinnen? Det känns ju verkligen så när man som novis känner på dem? IKEAS känns ju nästan inte som ett "skinn" i jämförelse med det vi fått nu!

Vad ska man titta på när man köper ett skinn tycker du? Har alltid önskat mig ett svart-grått och undrar inför framtiden. De är ju ändå ganska dyra så man vill ju vara säker på att få ett bra skinn...

• spaceylisie

Hahaha, helt OT nu!

Sambon gick förbi datorn och såg rubriken på den här tråden och hälsar "Ställ fåret i regnet!"

Jag skrattade så jag höll på att krevera.

Men det kankse bara var tröttheten... :D

• Hermioney

Men hur tvättar man färgat fårskinn?

jag har en bitt rattmuff som är lilafärgad men nu blivit blå lite här och var. Tänkte göra om den till en cykelsits till vintern men vill inte bli blå i baken

Kan man köra det i maskin med hårschampo eler hundschampo?

Vet inte vad det är för sorts skinn men väldigt likt fårskinn. Finns inga lappar alls

• mamma smurfen
    Hermioney skrev 2012-05-15 22:45:40 följande:
    Men hur tvättar man färgat fårskinn?
    jag har en bitt rattmuff som är lilafärgad men nu blivit blå lite här och var. Tänkte göra om den till en cykelsits till vintern men vill inte bli blå i baken

Kan man köra det i maskin med hårschampo eler hundschampo?
    Vet inte vad det är för sorts skinn men väldigt likt fårskinn. Finns inga lappar alls
    TystVar rädd om muffen.......Flört
Svar på tråden Tvätta fårskinn- går det?