• 83an

Reductil

humran skrev 2009-08-01 22:28:19 följande:
    Om jag inte vore lyckligt gift skulle jag nog satsa på doktor Gunnar, älskar hans inställning till läkemedel Varför ska människan lida i onödan när hjälp finns att få...Fortsätt kämpa tjejer!

Men visst är det konstigt att en del läkare verkar vara väldigt noga med uppföljning och andra har inställningen som din doktor Gunnar...
    Min läkare från förra gången verkar vara rätt lik Gunnar
  • 83an

Är det ngn som slutat med R?
    Hur gick det för er då, ökade ni i vikt?

För jag åt ju dem under hösten 2006 och gick ner 17 kg.
    Sen slutade jag med dem och gick väl upp 2 kg (så jag låg på ca -15 kg ett bra tag efter uppehållet).
    Sen blev jag gravid på hösten 2007 och efter det har det varit lögn att tappa kg
    Nu är lillan 1 år och mitt BMI ligger på 32.

• 83an

Då har läkaren ring och han skrev villigt ut R
    Han tyckte inte att det var ngt att prata om, då jag ätit dem innan.
    Han börjar med att skriva ut en 3-månaderskur med 15 mg.
    Han sa att jag skulle höra av mig när de började ta slut.
    Och om jag ville kunde jag höra av mig så han fick träffa mig.
    Men det var inte tal om att kolla blodtryck, viktkoll mm.

Så jag får väl hämta ut dem på lunchen idag.

Men vad tror ni... kommer detta gå på högkostnadsskyddet?
    Han frågade inte om vikt eller nåt (vilket jag kan tycka är lite konstigt)?

Och om man inte har nåt på det sen innan, vad brukar en 3-månaders förbrukning gå på?

Är så himla glad idag
    Bara att hoppas att det funkar lika bra den här gången.

• 83an

Ooooop glömde en fråga...

Kommer inte ihåg hur det var sist.
    Hur lång tid tog det tills ni kände ngn förändring när det gäller mättnadskänsla och att suget minskade?

• 83an
    Knasiga morsan skrev 2009-07-30 16:05:15 följande:
    Jag går inte på någon diet, jag äter mindre och nyttigt och äter då inte heller något med socker i. Min läkare sa till mig väldigt bestämt att om jag ska gå på R och om jag ska få ett bra resultat så får jag INTE banta! Alltså, jag måste äta normalt och tre gånger om dagen och om jag skulle känna att äta något mellan måltiderna så fick jag äta någon frukt. Men jag går inte till någon dietist. Jag kör detta på egen hand!
    När Du äter dina måltider, tänker Du då på _vad_ Du äter eller äter Du bara mindre för att Du inte är hungrig?

När jag åt R förra gången hade jag svårt att äta överhuvud taget.
    Och det är ju inte heller bra.
    Konstigt nog kunde jag ju hålla min viktnedgång efteråt, trots att jag inte åt regelbundet mm.

Men denna gången hade tänkt äta lite bättre.

Du skrev oxå att Du inte äter ngt med socker i.
    Menar Du sötsaker då?
    Eller menar Du att Du försöker utesluta allt som innehåller socker, även om det är bröd mm?

Du får verkligen ursäkta alla dessa frågor men jag frågar gärna här på fl, då man ofta får bra svar

Unnar Du Dig inga godsaker på helgerna heller?
    Eller väljer Du då bara alt som inte innehåller socker?
  • 83an

Då har jag varit och hämtat ut tabletterna.
    De kostade 1016:- (+ 100:- för receptet).

Men jag glömde fråga om de högkostnadsskyddet går in vid 1800:-.
    Hmmm måste jag gå in och kolla detta...?
    Skulle vara bra och veta om man får mer utskrivet sen.

Jaja, nu har jag dem iaf och ska ta första tabletten nu (kan väl inte spela så stor roll om jag tar den nu istället för på morgonen?)

Glömde väga mig i morse så jag får ta en morgonvikt i mon när jag vaknar.

Hoppas verkligen att man känner skillnad snabbt

• 83an
    Knasiga morsan skrev 2009-08-03 14:30:04 följande:
    Det här med högkostnadskortet på apoteket är så att det är upp till 1800 kr MEN det är olika rabattsystem så det kan ta lite tid att komma upp till frikort. För jag tror att det är upp till 1000 kr sedan är det en viss procents rabatt och sedan fortsätter det så. till slut är det 75% rabatt på medicinen innan man kommer upp till att ha betalat 1800 kr. som tur är så har jag alltid frikort då jag går på psykos-medicin så jag mitt första uttag varje år när jag ska betala så åker jag på ett frikort direkt.. hehe.. :PNej jag äter inget med socker i. Det enda med socker i jag äter eller dricker är vitt bröd till frukost och mjölk till kaffet. Men annars ingenting! Detta är för att jag har min psykiska störning och att socker förvärrar den. Så nej jag unnar mig aldrig något med socker i. Jag äter inget godis, inga kakor, inget som är inlagt, ingen läsk, ingen ketchup eller lingonsylt med mera..Det är som sagt VIKTIGT att äta tre gånger om dagen när man går på R. Man får som sagt inte banta. Jag känner ju ingen som helst hunger men jag ser ändå till att äta en portion med mat varje gång det är middag. Alltså jag tar mindre mat men jag ser ändå till att äta vad en "normal" portion skulle kunna tänkas vara. Men som sagt, det är väldigt viktigt att äta. Det får man inte hoppa över!
    Det verkar som om detta går på högkostnadsskyddet (såg nåt om det på ett papper jag fick med) trots att jag inte har ett BMI på minst 35
    Man betalar 100% upp till 900:-, 50% till 1300, 75% till 1700:- och sen 25% till 1800:-
    Typ nåt sånt tror jag det är...

Tack för ditt långa svar.

Jag ska verkligen försöka äta lite varje gång.
    Men det är svårt när man inte känner någon hungerskänsla alls.

Hoppas verkligen att jag märker skillnad snabbt.
  • 83an
    Knasiga morsan skrev 2009-08-03 16:18:00 följande:
    om du inte äter något så kommer du inte gå ner något i vikt, tänk på det!Och det här med att gå ner i vikt - DET TAR TID! Så du kanske kan märka att du minskar 1 kg per vecka och det är mycket att gå ner det. Men det är ingen mirakelmedicin som gör underverk snabbt. Det tar tid att gå ner i vikt, oavsett vilken metod man använder sig av!
    Det konstiga var att jag gick ner 17 kg på ca 20 veckor förra gången.
    Och då åt jag nästan ingenting och mådde kanon.
    Och det mest konstiga var ju att jag _inte_ gick upp när jag slutade med R... skumt va?
    Har man inte ätit på så länge borde kroppen ta åt sig allt den får till sig efteråt.
    Men inte min tydligen...

Höll ju vikten till jag blev gravid knappt ett år senare.

Men denna gång tänkte jag ta hand om min kropp på samma gång som jag förhoppningsvis tappar kg
  • 83an
    humran skrev 2009-08-03 18:29:28 följande:
    83an:Förra gången du slutade med Reductil hittade du antagligen helt rätt balans när du slutade med tabletterna (ett extra glas vin ibland, en lagom bit choklad) för att du skulle hålla dig på en stadig vikt. Är övertygad om att du hittar den igen när du är klar med viktnedgången.Lycka till
    Ja men så var det kanske
    Det skumma var att jag kunde äta onyttigt och ändå inte gå upp.
    Men som jag skrev innan, denna gången ska försöka att hålla jämnt intag, för det känns som om det blir sundare när man väl slutar
  • 83an

Igår em tog jag första tabletten
    Jag har haft ett himla sug på kvällarna det sista och ngt onyttigt har det åkt ner varje kväll
    Och igår tänkte jag att det skulle bli svårt att kämpa emot då tabletterna inte börjat verka.

Men hör och häpna, jag var inte alls så sugen igår och med ett taggummi i munnen var det inte ett dugg svårt att stå emot.
    Suget fanns ju knappast där...
    Och när vi käkade mat kände jag mig mätt jättefort.
    Är det bara för att jag är så inställd på det, för inte verkar de så snabbt?

I morse däremot var jag hungrig när jag vaknade.
    Men jag åt en smörgås vid fikat klockan 09:30.
    Och nu ska jag äta lunch vid 12.
    Är inget sugen nu heller

Förra gången jag åt dem, hade jag stora problem med att sova.
    Eller rättare sagt att somna in.
    Och igår var det likadant, jag låg och snurrade fram till 03 *gäsp*
    Kan vara att det är lite förändringar på G framöver. Jag ska börja plugga, stora flickan ska börja nytt dagis, den lilla ska börja på dagis för första gången och jag ska ta tag i det här med min vikt.

Förra gången kunde jag oxå få lite hjärtklappning och det kände jag oxå av lite igår.

Men jag känner mig verkligen supermotiverad till detta
    Ska väl skriva in mig i er viktlista med...

• 83an
    Tindra02 skrev 2009-08-04 11:44:29 följande:
    Vi har ingen viktlista, ska jag göra en???
    men ojdå, jag kollade inte så mkt i den, vilka som hade skrivit i den.
    Men jag hittade iaf den här
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m43943959.html

Men det är inget måste för mig, trodde bara att ni hade en
  • 83an
    Knasiga morsan skrev 2009-08-04 16:36:04 följande:
    Nu har det gått ca 1 månad sedan jag började på R och fram till idag har jag gått ner 8,1 kg.. Tjohoo!!
    Grattis!!!
    Vad duktig Du är
  • 83an
    Tindra02 skrev 2009-08-04 18:55:17 följande:
    Vill n i jag ska lägga den i ts?
    Men var det några från den här tråden i den då?
    Annars kanske Du kan göra en ny, för oss som håller till här...
  • 83an
    Knasiga morsan skrev 2009-08-06 19:41:46 följande:
    Ja jag kan berätta hur min vikt ligger till nu och hur den har legat och hur den var när jag började på R. Det var någon i tråden som undrade! Som mest har jag vägt 140 kg.När jag började på R vägde jag 132,2kgMed dagens vägning så väger jag 123,8 kg! Jag kan ju också tillägga att för 5 år sedan vägde jag 65 kg.. Lite skillnad!Men jag är glad att vågen visar nedåt hela tiden! På måndag är det dags till läkaren och visa upp min nya vikt och berätta hur bra det går för mig! hehe
    Så härligt när det går åt rätt håll

Jag har kört sen i måndags em och visst man ska inte väga sig för ofta.
    Räcker ju egentligen med 1 gång/vecka.
    Men idag efter 4 dagar så visade det på -1 kg.
    Får se hur det går i helgen. Hade tänkt unna mig nåt gott på lördag men vi får se
  • 83an
    Knasiga morsan skrev 2009-08-09 13:43:04 följande:
    Jihaa... haha... Ställde mig på vågen idag och var lite nervös... Det är ju som sagt imorgon jag ska till läkaren och det är alltid nervöst, särskilt denna gång för det är första kontrollen jag har med honom nu sedan jag började på R. Men det kommer gå bra, det vet jag om. Men i alla fall så har jag minskat rätt mycket sedan i tisdags, ett kilo ner.. Så nu står min totala viktminskning på 9.1 kg bort. Känns toppen!! Den vikt jag fick fram idag på vågen (123.1) är den lägsta jag haft på flera år, vilket känns underbart! Det händer verkligen saker med min kropp också - det känns och märks!Jag rotade lite i garderoben idag för att se om jag hittade något mysigt att ha på mig idag när jag bara går hemma och lullar. Jag hittade då ett par, vad ska jag kalla det, "piratbyxor" från HM som är 4 år gamla, i lite stretch och tights-material men som är supersköna. Satte på mig dom och de satt hur bra som helst!! Sedan hittade jag en gammal tröja som varit för liten och som också den satt bra och när jag sedan gick för att titta på mig i spegeln så var det "HOPPSAN" som kom ur min mun... Haha... Jag såg riktigt FIN ut (enligt mig själv) och jag kände mig så glad och lycklig. Jag är verkligen på rätt väg nu! Det känns underbart... Jag märker i ansiktet också att jag har minskat. Mina ögon är mer öppna och inte nedtyngda av massa "fett" och skit.. Jag är smalare i ansiktet och ser gladare och mer harmonisk ut också!! Underbart!!
    Åh vad roligt att det går så bra
    Vad duktig Du är...
  • 83an

Nu har jag skrivit in mig i viktlistan.
    Men det var lite tomt på folk
    Inga andra som är villiga att hänga på där?

Helgen har gått sådär, har kännt mig mkt mer sugen och hungrig
    Köpte mig en påse smågodis i lördags och igår var vi på kalas, då åt jag lite efterrätt.
    På kvällen var jag så sugen och tog faktiskt några godisbitar (usch vad man känner sig som en dålig människa efter att ha "fulat". Skulle ju bara äta på lördagen).
    Men nu är det måndag och nu tar jag nya tag igen.

Ha en bra vecka!!!

Svar på tråden Reductil