• Anonym

hur känns delade magmuskler?

Jag läste någonstanns här hur man kunde kolla om man hade delade magmuskler, men jag kommer inte ihåg var det stod...
    jag undrar också om man kan få det utan att vara gravid...?
    min mage har vuxit (ej gravid, testat) och jag tycker att magmusklerna under naveln känns svagare än de har gjort förut. det känns knappt/märks inte att jag spänner dem. men kanske beror det bara på att magen under naveln är spänd så att den inte går att dra in...
    vid naveln känns det konstigt när jag trycker. det känns "knöligt" på ngt sätt...och jag kan trycka ner mellan magmusklerna nedanför navlen, där "linjen" går. men kanske ska det vara så? att det går att trycka ner ngt som är ca 1 cm brett mellan magmusklerna när man ligger ner.

• Svar på tråden hur känns delade magmuskler?
  • Anonym

det är som en fåra från naveln och ner...mellan magmusklerna...ngn som har likadant?

• Anonym

tack för svaret, men jag vet inte om det gjorde mej så mkt klokare...ngn skrev i tråden om att hon fick in ett finger mellan magmusklerna=lite delade magmuskler

kanske ska förtydliga att jag aldrig varit gravid...men musklerna kanske kan delas ändå, av att magen växer?

• Anonym

tack :)
    ja jag känner muskelkanter vid sidan av "fåran". nerifrån blygdbenet och lite ovanför naveln. men bara ca en cm brett. är det normalt eller ska man inte känna några muskelkanter alls om magmusklerna inte är delade?
    för någon vecka sedan kände jag ingen fåra vid naveln och lite ovanför, men nu känner jag ca en cm ovanför naveln. där ovanför är det helt "slätt", allt så att hela mellangärdet är hårt. i själva naveln är det ganska hårt ändå, gör ont at trycka så fingret sjunker inte ner så mkt, men jag känne rmuskelkanter på sidorna. några cm nedanför naveln, i en fåra som är några cm lång, sjunker fingrarna ner flera cm! :(

så frågan ä då om det är normalt att känna en "fåra" som är ca 1 cm bred? hur brett isär är dina muskler? det som är läskigast är den djupa fåran jag har i magen...:(

magen har vuxit under flera månader...den är putig och käoch i vanliga fall har jag en helt platt mage. nu går den visserligen att dra in en aning om jag verkligen anstränger mig.

• Anonym

jag vet inte om jag känner på "fel" sätt på magen...beroende på hur mkt jag spänner musklerna så går det att få fler fingrar emellan...kanske ska det vara så.
    dessutom: delade magmuskler brukar väl först kännas EFTER att magen vuxit och sedan krympt igen (efter förlossningen), inte medan den är tjock (gravid) väl? så det borde inte vara delade magmuskler fast det känns läskigt...

(här kommer en lång utläggning om "symptomen" jag har för den som är intresserad... :P

jag har gått upp ca 3 kg i vikt, är annars smal, sedan febrauri. känner mig inte direkt tjockare, svullna bröst har jag haft sedan ngn månad tillbaka och vuxit lite runt baken.
    men jag slutade med ppiller i december. det var efter det som jag började få skumma "symptom". började med en ny ppillersort sedan (januari/febrauri till april/maj)och symptomen har suttit i...

läste den här tråden: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-1-35/m44145211-5.html

hon nämner diverse symptom, som jag har med. men de kan ju bero på andra saker, som att sluta med ppiller. har även haft (kortvarig och lite) mens varje månad (förutom från december till februari)
    har även bla bröstförändringar: pigmentförändringar, synliga blodådror...
    det jobbigaste är min mage. två av mina tidigare lösa byxor kan jag fortfarande ha, men det är knappt...och jag måste ha lösa tröjor för magen putar så...ser inte klokt ut...

läste i den tråden också att om man är gravid så ska livmodern bli hård vid orgasm,men jag känner inget sånt...

lite rädd blev jag av att läsa tråden eftersom ngn nämner hormonproducerande tumör. kanske är det det jag har...

har gravtestat 3-4 ggr:negativt. med ca en månads mellanrum eftersom det har dykt upp nya symptom lite då och då, som jag tyckt tytt på graviditet, emn sedan hittat en annan förklaring till. med andra ord var det ett tag sedan jag testade...

anledningen till att jag inte kollat upp detta är att jag hittat förklaringar/bortförklaringar på mina symptom, jag har sökt på nätet mm. (tex så kan man få hormonrand på magen av ppiller...) min mage har krånglat lite innan och därför har jag tänkt att det kanske har varit därför den har varit putig, emn nu är det konstigt att den fortfarande är så...)

men nu ska jag kolla upp detta hos läkare, nästa vecka förhoppningsvis. känns ganska jobbigt men jag måste få veta vad detta är...

Svar på tråden hur känns delade magmuskler?