• Cybele

hur känns delade magmuskler?

Vet inte om magmusklerna kan delas om magen inte blir så stor som den är när man är gravid - jag tror inte att de delas i den första trimestern. De delas för att magmusklerna inte skall töjas ut för mycket.

Jag känner delningen i naveln. Ligg ner på rygg, ha fingrarna i naveln och gör en halv situp. När magmusklerna delats sig, når man ner till musklerna som finns nedanför och man har en muskelkant på vardera sidan. Antalet fingrar man kan ha i bredd mellan muskelkanterna mäter hur många cm delningen är. Om man har mer än två cm, får man inte göra vanliga situps utan göra lite mer försiktiga övningar för att få ihop dem.

Jag kan bara säga hur det känns på mig, men om du känner och fortfarande är tveksam, då har dina magmuskler nog inte delats.

• Cybele

Jag tycker att det är lite läskigt själv att känna efter!

Man räknar dock 1-2 cm som lite(det har jag), precis efter man fått barn är den större och man får inte göra situps innan de gått ihop lite. En barnmorska hade en patient som hade mer än 10 cm till en början! Hon var balettdansös så om man har starka och mycket magmuskler från början blir det kanske värre.

Jag kände aldrig efter innan jag blev gravid, så jag vet inte hur det känns innan graviditen.

Som jag skrev tidigare tror jag inte att delningen i början av en graviditet så jag tror inte att en viktuppgång har samma effekt heller. (Det är mitt sunda förnuft som resonerar, jag har inte en medicinsk utbildning!) Man lagrar mycket av fettet i huden, så det är utanför magmusklerna.

När jag blev gravid tappade jag styrkan i magmusklerna på direkten. Eftersom jag precis sett en tråd här på familjeliv om en tjej som väntade barn trots att stickan inte gav utslag, känner jag att jag måste fråga om du är riktigt säker? Vad hade du trott om du inte använt stickan?

Jag tycker att du också skall fråga dig själv om du gått upp i vikt? Om ja, har vikten satt sig på resten av kroppen eller är det bara magen? Är det bara överflöd av mat och lite för lite träning så bör det märkas på hela kroppen.

Slutligen, om om du känner att något är fel tycker jag inte att du skall tveka att gå till doktorn.

Jag hoppas att du kommer på vad det är! Berätta gärna och lycka till!

• Cybele

Som jag sagt förut, är ingen läkare men tror att du är inne på fel väg men de delade magmusklerna (som naturligtvis måste spännas om du skall känna efter).

Detta forum känns lite begränsat eftersom jag förstår att du är orolig och naturligtvis måste undersöka och få svar!

För det mesta är det vi oroar oss för inte så allvarligt när det väl kommer till kritan.

Om du precis har bytt p-piller så tycker jag att det sannolikaste är att de nya har bieffekter på dig. Har inte mycket erfarenhet av p-piller, men efter att jag slutade med de jag åt för en eon sen, tog det nästan ett år innan min mens fungerade som den brukade, så visst kan symptomen sitta i. Det skulle förklara en viktuppgång som naturligtvis påverkar mage, bak och bröst.

Är man gravid brukar de flesta känna av en enorm trötthet och dessutom illamående - har du känt av ngt sådant?

Förresten - livmoder hård vid orgasm, kanske det, men då är man nog rejält gravid så att magen är stooor och man verkligen märker det!! :)

Jag hoppas att du får läkartid nästa vecka och att du har en trevlig helg utan att oroa dig!!

• Cybele

Hur står det till - nyfiken! :)

Svar på tråden hur känns delade magmuskler?