• Aorelia

dräktiga katter? behöver råd!

ok, nu bimbo varningsfråga!!

för ett tag sedan så löpte mina två katter (sina första löp) dom var då ca 9månader.

naturligtvis så tyckte min son synd om dom för han trodde att dom ville gå ut när dom skrek så!? (dom är innekatter) dom var borta under hela natten.

jag tror nu att BÅDA är dräktiga.....

dom är lite rundare och har stora bröstvårtor som riktigt sticker ut, jag trodde först att den ena hade fått en fästing men såg att det var vårtorna.

om dom nu är dräktiga hur långtid kan det vara kvar, när vårtorna har vuxit?

*innan alla djurrättsaktivister hoppar på mig så hade jag tänkt sterelisera dom när dom fyllt ett år*

• Svar på tråden dräktiga katter? behöver råd!
  • Aorelia
    CTMT skrev 2009-05-28 15:24:30 följande:
    Mitt råd till dig:
    Om kattungarna ska behållas - LÄS PÅ ORDENTLIGT!
    Dina honkatter är för unga för att få kattungar, dvs. de kan lätt stöta bort ungarna eller inte veta hur de ska göra och då t.o.m. råka skada kattungarna genom att bära dem fel, bita dem eller lägga sig på dem.
    Om det ploppar ut totalt 8-10 kattungar (troligtvis) så måste du vara beredd på att flaskmata dessa kattungar var 3:e timme om dagen (var 6:e på natten)

är du beredd på konsekvenserna? för såhär illa kan det bli.
    Är de bara dräktiga i 3e veckan så hade jag kastrerat dem bums.
    tilltala inte mig som om jag vore en idiot!!!!
    vad du hade gjort bekommer inte mig.
    jag bad inte om dina åsikter, så vill du leka viktigpetter så kan du göra det ngn annanstans
  • Aorelia

jag kan säga nu att jag är 100% säkert på att den ena katten är dräktig, för när jag kände på hennes mage strax under revbenen så känner jag minst en bebis där inne. men konstigt nog så kände jag den inte förut. så den har väll antagligen flyttat lite på sig,

skall bli intressant och se när bebisarna kommer.

• CTMT
    Aorelia skrev 2009-05-28 20:03:48 följande:
    tilltala inte mig som om jag vore en idiot!!!! vad du hade gjort bekommer inte mig. jag bad inte om dina åsikter, så vill du leka viktigpetter så kan du göra det ngn annanstans
    Herregud vilket utbrott du fick!
    Vadå bad inte om mina åsikter? Det gjorde du väl då du la ut en tråd och ville ha RÅD av folk! Och jag och alla andra ingår i "FOLK".
    Jag berättade bara för dig WORST CASE SCENARIO, så du inte blir helt paff och inte vet vad du ska ta dig till om du helt plötsligt måste stödmata 10 kattungar!! Det fattar du väl? Kattungar är ingen dans på rosor om man själv måste uppfostra dem och mata dem (ja jag talar ur egen erfarenhet då jag stödmatat en hel del!).
    Om inte annat så ska du vara TACKSAM att någon berättar detta för dig så du har en chans att förbereda dig!! {#lang_emotions_yell}
    Och ja, det är faktiskt idioti att ge sig in i något som man inte har en aning om, DÄRFÖR ska det läsas på ordentligt om avel och hur det går till då du helt plötsligt har hamnat där! Det handlar om vett och sunt förnuft hos vilken människa som helst - även dig!
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Diva
    Aorelia skrev 2009-05-28 20:03:48 följande:
    tilltala inte mig som om jag vore en idiot!!!!
    Som man ropar får man svar. Dina katter är för unga för att få kattungar och det vettigaste vore att du omgående kastrerar dom.
  • skorpionen80
    Aorelia skrev 2009-05-28 20:07:24 följande:
    jag kan säga nu att jag är 100% säkert på att den ena katten är dräktig, för när jag kände på hennes mage strax under revbenen så känner jag minst en bebis där inne. men konstigt nog så kände jag den inte förut. så den har väll antagligen flyttat lite på sig, skall bli intressant och se när bebisarna kommer.
    Men oj, ska du behålla dem? Är det inte bättre att ta hand om dina nuvarande katter som ju faktiskt är för unga för kattungar + allt annat som redan nämnts...
  • Diva

Dessutom skriver du ju själv att det är "bimbovarning" på din fråga. Så det är mräkligt att du reagerar med att folk inte får tilltala dig som en idiot...även om jag inte tycker någon här behandlat dig som det...

• Bullerbyn
    Diva skrev 2009-05-28 20:43:25 följande:
    Som man ropar får man svar. Dina katter är för unga för att få kattungar och det vettigaste vore att du omgående kastrerar dom.
    Håller med.
  • Aorelia

familjeliv i ett nötskal!!

ett forum där alla skall vara duktigare än alla andra.
    det måste vara väldigt jobbigt att bära det höga huvudet.

blir så j***a trött på alla viktigpettrar.

men nu har ni vissat hur ansvarsfulla ni är och jag är en idiot som inte bryr mig om dom katter som jag redan har.
    fint. tänk att man kan lära känna en person genom några rader som hon skriver i ett inlägg!?

fast jag är rätt tacksam att jag inte har den egenskapen, skulle vara rätt jobbigt att gå runt och "rätta" till alla misstag som personer gör.

jag måste vara en hemsk människa som hellre ger kattungarna en ärlig chans än att jag har ihjäl dom.

om det nu gör mig till en sån hemsk människa så står jag för det.

sen måste jag oxå påpeka att ni är vuxna människor, inte konstigt att vårat samhälle ser ut som det gör när det finns så många som dömmer än på förhand.

ett litet visdoms ord på vägen: genom sig själv känner man andra....

• Havanna82

Men varför frågar du på ett familjeforum då om du vet vilka svar du kan få? Ring till en veterinär och rådfråga eller fråga på ett kattforum?

• CTMT
    Havanna82 skrev 2009-05-28 22:12:16 följande:
    Men varför frågar du på ett familjeforum då om du vet vilka svar du kan få? Ring till en veterinär och rådfråga eller fråga på ett kattforum?
    Håller med.
    Du verkar ju inte tåla att någon annan vet lite bättre än dig i en viss fråga. Som du skrev så var det bimbovarning på frågan, dvs. du kan inte så mycket om ämnet själv och vill ha hjälp av andra.
    ta emot den hjälpen då! Sitt inte och bli sur och börja hoppa på alla som vill hjälpa dig!
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Diva
    Aorelia skrev 2009-05-28 21:29:26 följande:
    familjeliv i ett nötskal!! ett forum där alla skall vara duktigare än alla andra. det måste vara väldigt jobbigt att bära det höga huvudet. blir så j***a trött på alla viktigpettrar. men nu har ni vissat hur ansvarsfulla ni är och jag är en idiot som inte bryr mig om dom katter som jag redan har. fint. tänk att man kan lära känna en person genom några rader som hon skriver i ett inlägg!? fast jag är rätt tacksam att jag inte har den egenskapen, skulle vara rätt jobbigt att gå runt och "rätta" till alla misstag som personer gör. jag måste vara en hemsk människa som hellre ger kattungarna en ärlig chans än att jag har ihjäl dom. om det nu gör mig till en sån hemsk människa så står jag för det. sen måste jag oxå påpeka att ni är vuxna människor, inte konstigt att vårat samhälle ser ut som det gör när det finns så många som dömmer än på förhand. ett litet visdoms ord på vägen: genom sig själv känner man andra....
    Lägg ner. hur gammal är du. 12?
    Du har fått bra råd i denna tråd. Om du inte vill ha råd, FRÅGA INTE!!!!!
  • sassy74
    Aorelia skrev 2009-05-28 21:29:26 följande:
    familjeliv i ett nötskal!!ett forum där alla skall vara duktigare än alla andra.det måste vara väldigt jobbigt att bära det höga huvudet.blir så j***a trött på alla viktigpettrar.men nu har ni vissat hur ansvarsfulla ni är och jag är en idiot som inte bryr mig om dom katter som jag redan har.fint. tänk att man kan lära känna en person genom några rader som hon skriver i ett inlägg!?fast jag är rätt tacksam att jag inte har den egenskapen, skulle vara rätt jobbigt att gå runt och "rätta" till alla misstag som personer gör.jag måste vara en hemsk människa som hellre ger kattungarna en ärlig chans än att jag har ihjäl dom.om det nu gör mig till en sån hemsk människa så står jag för det.sen måste jag oxå påpeka att ni är vuxna människor, inte konstigt att vårat samhälle ser ut som det gör när det finns så många som dömmer än på förhand.ett litet visdoms ord på vägen: genom sig själv känner man andra....
    Min katt fick i lördags 4 jättefina kattungar... hon är 11 månader och är ett praktexempel till mamma....Lycka till!! :))
  • Enomia

Jag tycker inte att nio månader nödvändigtvis är för ungt att para en hona vid. Skiljer sig mellan olika raser, men huskatter(om det är det?) brukar vara redo då, och jag har sällan sett konsekvenser beroende av den faktorn. Många, många rasuppfödare parar så att honan får sin första kull runt året. Inte uppfödare av större raser, och inte perseruppfödare(persern är sen att komma i löp).

Inte konstigt ändå att TS hugger ifrån lite, för det skall alltid och utan undantag påpekas hur mycket som kan gå fel, just för att parningen är oplanerad, men framförallt: inte rasren. Hon skrev ju att hon tänkt kastrera honorna, så varför påpeka det flertalet gånger? Och sedan uppmana till att gå in på ett kattforum och be om råd? När man har en oplanerad huskattskull på gång? Det blir ju nästan ännu värre, oavsett vilket man väljer, eller hur?

Mitt råd är att läsa på om dräktighet, exempelvis "Avel, genetik och uppfödning" för där finns allt som man behöver veta. Foder, tidiga tecken på dräktighet och hur själva förlossningen går till mm. En bra bok att ha, om du sedan inte är vidare intresserad kan du alltid sälja den vidare liksom.

Jättebra att du tänker fixa vetvård på ungarna! Stödungarna vi haft har vi vaccinerat 2 ggr, besiktigat, avmaskat(mamma var utekatt) och chipmärkt inför leverans. Jag skulle rekommendera chip framför öronmärkning, då örommärkning kan suddas ut. Man brukar kunna få allt inkluderat i paketpris för runt 750kr/katt. Kolla upp med lite olika veterinärer om vem som kan ge bäst pris.

När man väl bestämt sig för att behålla ungarna är det jättebra att planera och ta reda på allt man kan. Du tar ansvar för dina ungar, och så länge allt sköts på bästa sätt, finns ingen anledning till oombedda/irrelevanta råd, så jag förstår din reaktion.

De som inte bryr sig om sina katter, bryr sig heller inte om att fråga; det är onödigt att alltid gå på den lilla grupp som gör det.

Lycka till med allt!

• skorpionen80
    Enomia skrev 2009-05-29 19:23:13 följande:
    Inte konstigt ändå att TS hugger ifrån lite, för det skall alltid och utan undantag påpekas hur mycket som kan gå fel, just för att parningen är oplanerad, men framförallt: inte rasren.
    Om du syftar på mig så har det inget med rasen att göra, utan att föräldrarna inte är kollade. Hade jag skaffat kattungar hade jag gjort allt i min makt för att få friska sådana.
  • Måne och Sol

Om du bestämmer dig för att låta kattungarna växa upp så räkna med att det blir livat i huset ett tag framöver. Små katter är experter på att riva ner saker... Men de är underbara.
    Tänk på att låta dem vara med sin mamma i 12 veckor bara. Det ger dem en bra start i livet. Tidigare ska de inte skiljas åt, även om mamman kan mota undan dem innan dess så är det en del av deras utveckling att gå igenom detta.

Jag läste också att du har för avsikt att sterilisera damerna efteråt, men låt mig rekommendera en kastrering istället för det gynnar dem mer.

Varmt lycka till!

Svar på tråden dräktiga katter? behöver råd!