• clarens

tips på vad man som fadder kan läsa vid dop!!snälla hjälp!

hej! ska vara gudmor åt min systerson, dopet e på lördag. jag har kollat markusev. kap 10:13-16, men gillar inte riktigt det stycket, dels känns det så vanligt, dels tycker jag inte om meningarna "sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som barn kommer aldrig dit in"

kan ngn ge mig tips på vad jag skulle kunna läsa ist? det vore roligt om det fanns ngn fin liten dikt eller liknande!
    tusen tack för svar!!!

• Svar på tråden tips på vad man som fadder kan läsa vid dop!!snälla hjälp!
  • Pico

När jag blev gudmor till min brorsson ville föräldrarna att jag skulle läsa ett stycke ur Khalil Gibrans "Profeten". Jag tycker att den är jättefin!

"En kvinna som bar ett barn vid sitt bröst sade: 'Tala till oss om Barnen.'

Och han sade:
    Era barn är inte era barn.
    De är söner och döttrar av Livets längtan efter sig själv.
    De kommer genom er men inte från er.
    Och fastän de lever hos er, tillhör de er ändå inte.

Ni kan ge dem er kärlek men inte era tankar ty de har sina egna tankar.
    Ni kan hysa deras kroppar men inte deras själar.
    Ty deras själar vistas i morgondagens hus
    som ni inte kan besöka, inte ens i era drömmar.
    Sträva att efterlikna dem, men försök inte att göra dem lika er.
    Ty livet vänder inte tillbaka och dröjer inte hos den dag som flytt.
    Ni är de bågar från vilka era barn sänds ut som levande pilar.
    Bågskytten ser målet på det oändligas stig och
    Han böjer er med sin makt för att Hans pilar skall gå snabbt och långt.
    Låt er i glädje böjas i Bågskyttens hand.
    Ty liksom Han älskar pilen som flyger
    älskar Han också den båge som är stadig."

Gräset är inte grönare på andra sidan, det är grönare där man vattnar!
  • clarens

jättefin! fick gåsis. den ska jag föreslå för syrran! känns mkt mer som att jag kan stå för de orden än för ngt ur bibeln. eg e jag inte ens troende, men vill ju gärna vara fadder ändå. känns dock förljuget att prata om gud och att bara de barns om är döpta kommer till himmelriket osv. tack så mkt:)

• Tittij

Ett gudbarn
    Av: Siv Andersson

Att få ett litet gudbarn
    är en gåva och en ära
    - att man är så betrodd
    att stå ett liv så nära.

Man länkas till varandra
    med ett gudomligt band.
    Så själsligt är man nära
    fast man bara ses ibland.

Ett gudbarns liv man följer
    av omtänksamma skäl.
    För man har fått till uppgift
    att se till barnets väl.

Och även i det tysta
    finns detta alltid kvar
    - att man känner något särskilt
    för det gudbarn som man har.

• clarens
    Tittij skrev 2009-05-28 12:37:46 följande:
    Ett gudbarnAv: Siv Andersson Att få ett litet gudbarn är en gåva och en ära - att man är så betrodd att stå ett liv så nära.Man länkas till varandra med ett gudomligt band.Så själsligt är man nära fast man bara ses ibland. Ett gudbarns liv man följer av omtänksamma skäl. För man har fått till uppgift att se till barnets väl.Och även i det tysta finns detta alltid kvar - att man känner något särskilt för det gudbarn som man har.
    den var också fin! ska spara! tack!
  • NorrVimpel
    clarens skrev 2009-05-28 12:33:59 följande:
    jättefin! fick gåsis. den ska jag föreslå för syrran! känns mkt mer som att jag kan stå för de orden än för ngt ur bibeln. eg e jag inte ens troende, men vill ju gärna vara fadder ändå. känns dock förljuget att prata om gud och att bara de barns om är döpta kommer till himmelriket osv. tack så mkt:)
    Men du kommer faktiskt lova att vara ett stöd för föräldrarna när det gäller barnet kristna fostran. Jag tycker att det ÄR förljuget att lova något sådant som man inte tänker hålla. Det är sorgligt.
  • Anne69

Mitt ena barns gudmor läste texten till Tomas Ledins "Alltid en vän i mej". Den är jättefin. Googla så hittar du den säkert.

• Anne69

Här kommer den!

Artist : Tomas Ledin
    Title : Alltid en vän i mej
    Album: Tillfälligheternas spel
    -----------------
    Du kommer inte alltid veta
    vart du är på väg
    Du måste lita på din känsla
    känna det i varje steg
    Visst det kommer att ta tid
    Du måste först lära dej att gå
    men för varje vingligt steg du tar
    finns jag här att lita på

Du har en vän i mej
    Du har en vän i mej
    Du har en vän i mej
    Alltid en vän i mej

Du kommer lära dej på vägen
    det som bara livet vet
    långt ute i den stora världen
    kan du följa din nyfikenhet
    Visst du kommer hamna fel
    det händer oss alla ibland
    men låt då friska vindar blåsa
    Jag lovar jag väntar vid land

Du har en vän i mej
    Du har en vän i mej
    Du har en vän i mej
    Alltid en vän i mej

Det är märkligt ändå
    vilken glädje det är at se på
    när du tar dina första steg
    i den ädla konsten att gå

• clarens
    NorrVimpel skrev 2009-05-28 20:46:10 följande:
    Men du kommer faktiskt lova att vara ett stöd för föräldrarna när det gäller barnet kristna fostran. Jag tycker att det ÄR förljuget att lova något sådant som man inte tänker hålla. Det är sorgligt.
    ja, det tycker jag också eg. men jag tänker vara fadder på mitt eget sätt, ha en spec relation till hnm, stötta hnm, hänga med bara hnm ibl osv. jag tänker dock inte fostra hnm i den kristna tron, det kan jag säga redan nu eftersom jag inte är praktiserande kristen. men jag har tänkt mkt på detta och jag väljer att ljuga framför att tacka nej till att vara fadder. jag tror att gud förlåter mig. jag tror trots allt på en gud, men vill inte praktisera en speciell religion. sorgligt tycker jag inte att det är dock.
  • clarens
    Anne69 skrev 2009-05-28 21:07:55 följande:
    Här kommer den!Artist : Tomas Ledin Title : Alltid en vän i mej Album: Tillfälligheternas spel ----------------- Du kommer inte alltid veta vart du är på väg Du måste lita på din känsla känna det i varje steg Visst det kommer att ta tid Du måste först lära dej att gå men för varje vingligt steg du tar finns jag här att lita på Du har en vän i mej Du har en vän i mej Du har en vän i mej Alltid en vän i mej Du kommer lära dej på vägen det som bara livet vet långt ute i den stora världen kan du följa din nyfikenhet Visst du kommer hamna fel det händer oss alla ibland men låt då friska vindar blåsa Jag lovar jag väntar vid land Du har en vän i mej Du har en vän i mej Du har en vän i mej Alltid en vän i mej Det är märkligt ändå vilken glädje det är at se på när du tar dina första steg i den ädla konsten att gå
    jättefin!tack! grejen e bara att den här lillemannen e redan 2 år:) så det kanske e lite för mkt fokus just på att lära sig gå i den texten, ngt som han ju redan kan vid det här laget:) men tack ändå, ska spara till ev nästa dop eller namngivning!
Svar på tråden tips på vad man som fadder kan läsa vid dop!!snälla hjälp!