• JoanJett

Han dunkar sitt huvud om nätterna

ett tag trodde jag att våran son låg och sparkade med benet i väggen om kvällarna/nätterna, och det var inget jag brydde mig om, förrutom att kolla med grannen så de inte blev störda. Ibland provade jag att möblera om på sängen (så att hans sparkande inte skulle störa grannen för mycket).

Dock blev jag helt förskräckt när jag en natt, kom in till en "sparkande" son och insåg att han inte alls låg och sparkade med foten i väggen, utan han ligger på mage och DUNKAR sitt lilla huvud i kudden!!!
    Detta utan att själva vakna förstås. Det räckte med att bra vända honom till rygg så sov han vidare, till synes helt ostört.

Detta gjorde mig helt knäckt! Han har alltså under hela den här tiden legat och dunkat sitt huvud i sängen, medan jag (som inte ens kollat till honom) tagit för givet att han sparkat med foten i väggen....

Någon mer som har/har haft ett barn med dessa (udda?) sömnbeteenden?
    Han är alltså INTE ledsen när detta händer, utan han sover djupt.

Pojken är 19 månader gammal...

• Svar på tråden Han dunkar sitt huvud om nätterna
  • siamusen

Min bror gjorde det som liten. Satte sig upp i sängen och dunkade huvudet i väggen. Slutade med att mamma hängde en madrass pa vâggen.

Växte ifran det sen.

• JoanJett

Min son dunkar huvudet i kudden (som tur är)... inte i väggen.
    Men det låter (och ser) illa ut ändå...

• JoanJett

Ingen annan som har erfarenhet av detta?

• amag

Ligger han lixom och DUNKAR medvetet (ja i sömnen såklart) i kudden??

För min son har tendens att sätta sig upp, och sen lixom falla omkull i sängen igen.. och smäller han alltid in skallen i antingen väggen eller i sängkanten eller vad han än kan hitta av... och fortsätter bara sova!! Inte en endaste reaktion!..

• Kattflickan

Jag tror att anledningen till att han gör så är att det känns tryggt och bra. Det blir någon slags rytm i det som känns lugn, nästan som att bli vaggad eller ligga i mammas mage och guppa omkring.
    Det är inget konstigt. Det är många barn som gör så.

• JoanJett

När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på när jag själv var liten, då låg jag alltid och likson "vaggade" mig själv till sömns. ungade fram och tillbaka för att lättare kunna somna. Ja, jag kunde faktiskt inte somna annars.
    Detta har följt mig i många år och de tär främst de senaste åren som jag upptäckt att jag slutat med detta (är nu 27 år).
    Kanske kan vara något sådant hos lillgrabben då?

Svar till amag:
    Ja, han ligger och medvetet DUNKAR huvudet i kudden. Ser jättehemskt ut. Men han sover gott och gråter ej. Vi vänder bara på honom så sover han vidare sedan. Men det ser så hemskt ut...

Kattflickan skrev 2009-06-02 11:09:00 följande:
    Jag tror att anledningen till att han gör så är att det känns tryggt och bra. Det blir någon slags rytm i det som känns lugn, nästan som att bli vaggad eller ligga i mammas mage och guppa omkring. Det är inget konstigt. Det är många barn som gör så.
  • amag
    JoanJett skrev 2009-06-02 19:26:58 följande:
    Svar till amag:Ja, han ligger och medvetet DUNKAR huvudet i kudden. Ser jättehemskt ut. Men han sover gott och gråter ej. Vi vänder bara på honom så sover han vidare sedan. Men det ser så hemskt ut...
    Usch vad jobbigt!..
    Jag får ångest varje gång jag hör att sonen "faller".. och jag vet att det är huvudet som Dunkar i........ men det är ju Ett Dunk, inte flera...
    Men det är säkert så att han finner en slags trygghet i det han gör... han har bara inte hittat gunget i vaggningen än! =)
Svar på tråden Han dunkar sitt huvud om nätterna