• Yonna

Vad ska jag göra med alla våra plommon?

Jag har plockat ner en hel del av våra gula fina plommon. Undrar vad jag ska göra med dem? Förslag...? Har aldrig "syltat och saftat" så det blir en hel del vuxenpoäng om jag gör nåt nu!

/Jonna

• Svar på tråden Vad ska jag göra med alla våra plommon?
  • Åke Vilse

Kräm
    Paj
    Marmelad

Lycka till med vuxenpoängen

• Lotlas

Plommonsylt är gott! Och man kan säkert göra likör av dem också! Plommonsaft vet jag inte hur det smakar, men det kanske funkar..?

• Yonna

Ok, sylt eller marmelad kanske då.

Nån som har recept?

• Göteborgstjej

Kanongod marmelad
    1,5 kg plommon (ca 3 liter)
    1/2 dlvatten
    2 citroner, skölj noga, dela i fjärdedelar och skär TUNNA skivor (ja, skalet ska vara med)
    Riven ingefära ca 1msk (färsk är godast)
    Koka samman till mos, ca 40 minuter, rör då och då
    Räkna plommonen innan!!!!!!!!!!
    Fiska upp kärnorna (lite småjobbigt faktiskt, kommer du på ett bra sätt att hitta alla berätta gärna för mig!)
    Tillsätt 1kg socker, lite i taget, koka ca 15 min till
    För att testa om marmeladen är klar tag ett kallt fat, jag brukar ha det i frysen en stund, häll upp lite av marmeladen och dra med en sked i den. Om den stannar kvar och inte flyter ihop igen är den färdig!

Häll upp på rena burkar!
    Om du inte gillar ingefära kan du strunta i den men det blir urgott!!

• Göteborgstjej

Det är ingen som har recept på plommonvin eller likör?

• Yonna

Det lät ju som ett riktigt bra recept! Men ska det vara nåt speciellt syltsocker eller så?
    Men kan man inte ta ur kärnorna först då?? Och vad händer med citronskalet..?
  • giz

bor du i närheten av mej så är mitt förslag: RING MEJ. plommon är ju bara sååå gott*slurp*

• Yonna

Giz:
    Du lär få ont i magen fram till jul för vi har myyyycket plommon!
    Men, vassego!

• Göteborgstjej

Vanligt socker ska det vara.
    Skalet blir kvar i marmeladen, men blir mjukt och gott. Du har säkert sett i köpesmarmelad, apelsin och aprikos att det är skal i dem också?
    Visst kan ju kärna ur dem först, men så jobbigt! När det har kokat 40 minuter har kärnorna lossnat fint från köttet och man bara fiskar upp dem. Fast jag har en kärna kvar i min marmelad. Hittade inte den 67e kärnan!!

• snowflake

skicka dom till mig

plommonkompott och plommonkräm är jättegott! Sen kan man göra plommonpaj också... de hade en massa recept med plommon i Allers för några veckor sen... om du känner någon i närheten som har allers då.

• Göteborgstjej

Uppdaterar receptet : 2msk ingefära och 1 citron ska det vara, inget annat!!!

• Yonna

Göteborgstjej: Tur att jag inte fick ändan ur vagnen idag då! Men, nu ska jag banne mig få till nåt i dagarna. Känner lite prestationsångest, men jag behöver de där poängen!

Vilken åtgång jag skulle ha på mina plommon. Tradera kanske!?

• Göteborgstjej

Du här dignar det också på träden. Vi köpte huset i oktober och nu ser man ju mer vad det är för träd. 5(!) plommonträd! Varför i hela friden planterar man 5 plommonträd!!
    Vi får ruttna plommon i hela trädgården.
    Roligare är det med den gamla vinstocken! Jättestor och ca 30 vindruvsklasar blir det på den!

• Yonna

Dino 78: Det lät ju supersmarrigt! Hoppas den blir lite sådär knäckig och seg!

Svar på tråden Vad ska jag göra med alla våra plommon?