Inlägg från: Tecken |Visa alla inlägg
  • Tecken

Babytecken!?

Sånghatten kanske kan vara en bra intro till TAKK. Eller kolla efter TAKK-kurser på t ex ABF.

• Tecken
    Takex skrev 2009-06-02 08:35:44 följande:
    Kan man inte bara hitta på lite själv?
    Visst kan man hitta på egna tecken! Bara man är konsekvent. Men det är ju lättare om man använder redan etablerade tecken, då det finns rätt många TAKK-användare att kommunicera med.
  • Tecken
    Apipoulai skrev 2009-06-02 11:36:40 följande:
    Det kan man alldeles säkert. Men som Tecken skriver finns det ju redan etablerade tecken, så varför inte använda dem?Dessutom är jag allmänt intresserad av teckenspråk* och ska jag kommunicera med tecken, om än som stöd, så vill jag kunna de riktiga.Vem vet om jag en dag behöver kommunicera med en döv? :)*Har anmält mig till kurser flera gånger, men de har aldrig blivit någon pga för få deltagare. :( Trist.
    Tänk på att dövas teckenspråk har annan grammatik och syntax än svenskan, så det kan vara svårt att klara sig med TAKK i kommunikation med döva.
  • Tecken
    Apipoulai skrev 2009-06-02 16:53:08 följande:
    Jo, jag vet. :) Men man kan alltid försöka göra sig förstådd med de få tecken man kan, precis som i viket annat språk som helst. Lite är bättre än inget. Det gäller dock att våga. Ingen kan allt från början. ;)Är TAKK samma sak som tecken som stöd? För tecken som stöd är ju inte riktigt samma som teckenspråk.
    TAKK = tecken som alternativ kommunikation. Hette tidigare tecken som stöd (TSS).
Svar på tråden Babytecken!?