• Tedu

Börja förskola i januari (inte i augusti!!!)

Hej!

Jag undrar hur vanligt det är att barn får börja förskola under läsåret. Alltså inte i augusti när de flesta barn börjar. Vi tänker skola in vår dotter i januari då hon blir 3 år gammal. Vi ringde till vår kommun och då fick vi höra att det vore bättre/lättare att börja i augusti för det är inte säkert att det kommer att finnas någon ledig plats för henne i januari och det är mer säkert i augusti. Finns det här några vars barn inte började förskolan i augusti utan mitt i terminen/läsåret? Hur gick det? Fick ni plats månaden då ni önskade? Hur gick inskolningen? Jag vet att det kanske blir bara hon som skolas in då och kanske det blir svårare för henne som det enda nya barnet i gruppen.

• Svar på tråden Börja förskola i januari (inte i augusti!!!)
  • Lussekatten87

Vår son började i mitten av April och det är väl mitt i terminen?
    Vi fick skola in honom en vecka efter vad vi hade begärt.
    Det har gått jättebra för honom han är 16,5 månader.

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Lillan BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • Tedu

Tack för ditt svar! Kul att det gick bra för er. Var det bara han som började då eller var andra nya barn också? Känner du att det var en nackdel att börja mitt i terminen?

• Lussekatten87

Det var Gabriel och en annan pojke som också började vid samma tidpunkt,vi hade en 5 dagars "intensivinskolning" vilket jag hellre föredrar framför den äldre 3-veckors modellen.Barnet blir även tryggare i miljön där om mamma/pappa är med i flera dagar.På den 6:e dagen var han där ensam några timmar,inga tårar

De hade haft ca 2 andra barn som hade skolats in precis innan oss också antar att det var i slutet av mars/början av April.(Gabriel började efter påskhelgen). Så för deras del verkar det inte vara ett problem att det sker mitt i terminen,bara de har plats.

Jag tyckte inte det var en nackdel alls.

Nu skulle det inte komma flera barn förrns i Augusti till hans avd,pga sommarlovet.

• Finesse

Min dotter började i januari och en massa andra barn har jag hört började i januari.. Men hos hennes dagmamma var hon den enda. Vi fick den platsen vi ville ha.

• hallon80

Min pojke började 1 feb-08..och då va det massor av barn som började! Vi fick den platsen vi sökt!

Mina älsklingar A & F
  • Tedu

Härligt att höra att det finns fler som började mitt under läsåret och allt gick bra. Hur långt tid innan ställde er i kö för att få plats?

• mapo51

Vi fick plats tidigare än vi hade sökt så sonen började i januari, då var det barn som hade flyttat.

Det är lättare att få plats i augusti eftersom det är då de flesta 6-åringar flyttar upp till 6årsverksamheten.

Men på sonens förskola gör de så att under våren flyttar de upp barn successivt till de avdelningarna med större barn för att de ska kunna ta in nya barn och slippa skola in en hel avdelning i augusti.
    Nu blir det två inskolningsomgångar i augusti med totalt 6-7 barn.

Så jag tror att det är lättare att få plats på våren än på hösten.

• LitenIsa

Elivia började i okt. Fick den plats vi önskat. Saga har vi tänkt ska börja i mars. Hoppas hon får plats på samma som storasyster.

När Elivia börade var det bara hon som började.

• Miss C

Tror inte det är lättare eller svårare beroende på NÄR, tror det handlar mer om att det helt enkelt inte finns platser i januari, eller iaf få. Å det beror i sin tur på att utslussningen "uppåt" sker i auguti, när sexåingarna försvinner till skolan.
    Jag har skolat in tre barn mitt i terminer, maj och september och det har varit hur bra som helst. Att inte skola in med övriga kan vara en fördel också tycker jag. Istället för en stor grupp nya barn så kommer ditt barn till en grupp som redan kommit till ro och funnit sin vardag.

Lycka till!

• Tedu

Hej alla! Tack för era svar.

Min dotter skulle ändå inte skolas in med många nya barn eftersom jag utgår ifrån att hon inte hamnar på småbarnsavdelningen som 3-åring. Men det vore ändå bättre för henne att ha 1-2 nya barn eftersom jag tror att det är svårare att komma in i en grupp som helt ny. De nya skulle i alla fall ha varandra. Men, men jag hoppas att det kommer att gå bra ändå. Jag vill absolut inte börja förskola med henne nu i augusti och sedan blir det för långt för henne (och för oss) till augusti 2010.

• Lussekatten87
    Tedu skrev 2009-05-29 11:40:37 följande:
    Hej alla! Tack för era svar.Min dotter skulle ändå inte skolas in med många nya barn eftersom jag utgår ifrån att hon inte hamnar på småbarnsavdelningen som 3-åring. Men det vore ändå bättre för henne att ha 1-2 nya barn eftersom jag tror att det är svårare att komma in i en grupp som helt ny. De nya skulle i alla fall ha varandra. Men, men jag hoppas att det kommer att gå bra ändå. Jag vill absolut inte börja förskola med henne nu i augusti och sedan blir det för långt för henne (och för oss) till augusti 2010.
    Det beror nog på förskolans uppdelning av åldrar, på våran är det 1-3 och 4-6. Och min son går såklart på 1-3 så det är väldigt blandade åldarar i hans grupp på 14 barn.
Svar på tråden Börja förskola i januari (inte i augusti!!!)