• Anonym (Nojjig)

Borrelia infektion!

Jag har just varit på vårdcentralen och fått konstaterat att jag har borrelia infektion.

Jag har haft borrelia när jag var liten.. 16 år sedan ungefär, så en del har väl hänt..
    Men jag blev riktigt sjuk den gången.
    Jag fick penicillin som jag ska ta i tio dagar nu, måste man inte ta prov sen efter kuren för att se om man fortfarande har borrelia?

Har ont i huvudet och benen och käkarna.. men det sa han var ganska vanligt.
    Men så började det för mig sist också, och det hela slutade med en sjukhusvistelse i 1,5 vecka! :/

Men som sagt, det kanske är mycket annorlunda nu?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Borrelia infektion!
  • Anonym

nej du behöver inte ta något mer prov. Borrelia startar alltid lokalt på den plasten där fästingen har bitit. Förhoppningsvis läker infektionen ut efter PC-behandling men den kan ju också sprida sig ut i kroppen och då får man andra symtom beroende på om den slår sig ner i hjärnan eller lederna tex. Det kan ju vara det som hände förra gången när du behövde läggas in?

• Anonym (Nojjig)

Jo, jag fick ju hjärnhinneinflammation och kunde knappt gå för att benen vek sig..
    Nu har jag ont i huvudet, trött, ont i benen och käkarna.

Men det märks väl iof om man blir sämre även om man äter penicillin.. är bara så nojig att det ska bli som förra gången!

• Anonym

äter du Doxyferm eller Kåvepenin?

• Anonym (Nojjig)

Kåvepenin fick jag.. tre ggr dagligen i tio dagar! vad är skillnaden?

• Anonym

doxyferm funkar vid både lokal infektion och hjärnhinneinflammation medan Kåvepenin endast kan ta lokal infektion. konstigt att du inte fick Doxyferm om du ändå har symtom av en spridd infektion?? Om jag var du skulle jag ringa tillbaka till VC och be att få en telefontid till läkaren

• Anonym (Nojjig)

Alltså läkarna på min VC är ju inte landets bästa.. har dålig erfarenhet ifrån dem. Har tom en läkare där som jag vägrar gå till.

Men jag kanske ska ringa sjukvårdsupplysningen och höra om de tycker det låter skumt?

• Anonym

bättre att prata med din läkare och det finns säkert en tanke bakom valet bakom antibiotika även om jag tycker det låter lite skumt.

• Miss Lau

Jag fick borrelia för ett par år sedan och jag fick inte lämna något prov alls efter penicillinkuren. Å andra sidan mådde jag bra. Kan du inte äta upp kuren och se hur du mår och ev. höra av dig om det inte blir bättre?

• Anonym (Nojjig)

Jo, han sa ju att om jag mår sämre så ska jag ju alltid komma tillbaka..
    så jag ska väl se hur jag mår sen när kuren är avslutad! man lär ju inte dö iaf :)

• Anonym

nej men det är inte helt bra att gå med en obehandlad hjärninflammation (den blir ju faktiskt obehandlad eftersom kåvepenin inte kommer åt hjärnan som sagt) så att höra av sig till läkaren är inte fel!

• Anonym

Har du hjärnhinneinf så är du väldigt stel i nacken och kan "inte nudda hakan ner mot bröstet", kan du inte det ska du ringa sjukvårdupplysningen på en gång!

Svar på tråden Borrelia infektion!