• MarieDahlström

Beagle för- och nackdelar

Jag vill veta allt o beagle både possitivt o negativt . Egna erfarenheter fakta ja ALLT .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-30 12:01
    Tanken med att starta denna tråd var att jag ville veta mer än jag redan vet om Just rasen BEAGLE . Inte huruvidare jag tänker eller ej . Jag startade denna tråd för att få mer kött på benen om just denna ras inte för att få en massa personliga påhopp. jag vet att det är en hund med mycket jaktinstinkt .

• Svar på tråden Beagle för- och nackdelar
  • Skrutt74

Beagle är en utpräglad jakthundsras, en drivande hund som är mycket envis och självständig. En beagle bör inte enbart vara sällskapshund utan behöver få jaga. De är mycket trevliga familjehundar också, men anses inte vara lätta att dressera/fostra pga sin självständighet. De är snälla mot barn och brukar funka med andra husdjur också.

läs mer på svenskabeagleklubben.se

• AoN

Håller med inlägget ovan. Det är en jakthund och de måste få använda nosen för att må bra. Jag är uppfödd med Beaglar och min erfarenhet är att de inte lämpar sig för något annat än just jakt. Har sett Beaglar på agilityplanen men man ser dem bara en gång, sedan försvinner de. Troligtvis går det inte så bra då de inte är särskilt kontaktsökande utan väldigt självständiga.

Huruvida de fungerar bra med barn och andra husdjur beror kanske på individen, men mina hundar tyckte INTE om barn och var överhuvudtaget misstänksamma mot främlingar.

Nu när jag är vuxen och själv får välja hund så valde jag en Jack Russell istället, då jag ville ha en hund som jag kan arbeta tillsammans med. Jag menar inte att förespråka Jack Russells men om du vill ha en hund att arbeta TILLSAMMANS med så ska ska du INTE välja en Beagle (om du så klart inte är jägare). OM du är jägare OCH tänker jaga hare och rådjur OCH är ute mycket i skog och mark OCH väljer en Beagle så har du en UNDERBAR hund. De är otroligt charmiga och personliga.

Det vore intressant att få höra vad du tänker använda den till om du nu köper en...?

• MarieDahlström

Ja jag är inte jägare . Har tyvärr fastnat för just denna ras av hund . Jag har en hund redan en blandis .

• Nadjis

Då tror jag dessvärre inte du ska välja beagle. Vi har en underbar, väldigt energirik, snäll liten beagletik på 2 år. Det är verkligen en underbar ras men som sagt en utpräglad jakthund, om än väldigt sällskaplig och trevlig och glad. Som står ovan funkar vår beagle jättebra med både barn och katter samt andra hundar.

• qattla

Måste bara inflika att en understimulerad,utpräglad jakthund kan bli livsfarlig...

Tänk dig för!

• MarieDahlström

MM jag ska tänka mig för . Mer än en gång jag lovar . Att den blir understimulerad behöver den ju inte bli bara för att den inte jagar

• Euphoria

Får man fråga varför du promt vill skaffa dig en ras vars egenskaper inte passar dig?!

Trots att det här ser ut som att du gjort ärkemisstaget att välja ras genom att kolla på bilder vem som är sötast, så antar jag att du är någorlunda intelligent och förstår vidden av att välja hund efter vilka egenskaper man söker och vad man kan erbjuda hunden man skaffar sig.

Vad fick dig att välja en utpräglad jakthund när du inte jagar?

• hmcc

Aon:
    Jag vet 2 beaglar som tävlar agility rätt mycket, jorå dom kommer runt men dom är inte snabbats på plan

Ska tillägga för TS att agility är en sidosyssla för dessa 2 (dombor i samma hem) dom används i huvudsak till jakt.

Du kommer nog inte hitta någon som vill sälja en till en som inte jagar, jag disskuterade det med dom vid nåt tillfälle (själv är jag INTE intresserad av rasen då jag inte jagar) .

I USA är det vanligt att korsa beagle med mops...och man undrar ju VARFÖR?

• hmcc

En sak till, du har ju en hund sedan innan.

Vad är det bästa med den resp. sämtsa?

Kollade i din blogg, så jag gissar att du inte är nöjd med storleken(för stor), följsamheten(är garanterat mer följsam än em beagle) , att h*n kan vara lös (antar att din nuvarande kan det) samt jaktlusten (mer än en beagle kan h*n inte ha)?

En mindre hund utan följsamhet som måste vara kopplad samt måste få jaga är det du drömmer om gissar jag?

Svar på tråden Beagle för- och nackdelar