• MarieDahlström

Beagle för- och nackdelar

Jag vill veta allt o beagle både possitivt o negativt . Egna erfarenheter fakta ja ALLT .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-30 12:01
    Tanken med att starta denna tråd var att jag ville veta mer än jag redan vet om Just rasen BEAGLE . Inte huruvidare jag tänker eller ej . Jag startade denna tråd för att få mer kött på benen om just denna ras inte för att få en massa personliga påhopp. jag vet att det är en hund med mycket jaktinstinkt .

• Svar på tråden Beagle för- och nackdelar
  • hundpuss
    MarieDahlström skrev 2009-06-10 20:17:20 följande:
    Alla hundar har mer eller mindre jaktinstinkt i sig . Om det är oseriös uppfödare eller ej vill jag inte spekulera i .
    Du vill int spekulera i om uppfödaren är seriös eller ej?

Oj...

Får man fråga varför?
  • hmcc

Varför startar man en trås om man bara vill be struken medhårs.

Hur är en beagle, ja det har väl dom flesta svarat på, den vill jaga.

Att du ändå envisas med att köpa hund från denna eventuella oseriösa uppfödare i tron om att den valp du väljer inte vill jaga låter vansinnigt.

Jag kan säga direkt att dom är oseriösa för då hade dom aldrig avlat på hundar som är så starkt avlade på jakt och sedan säga att dom inte jagar.

Om dom nu inte har jakt i sig, be att få gå en sväng med husse och/eller matte och deras ickejagande lösa hundar för att verkligen se om det stämmer.

Om man vänder på det, vad vill du göra med din hund?
    VILL du kunna ha den lös, VILL du kunna träna lydnad eller är det idealiskt att gå promenader i koppel hela hundens liv?

• Imox

Ska man ha jakt hund så är det ett måste iaf för mig att dom får utlopp av sin instinkt alltså att jaga... Precis som jag tycker att en bc borde få valla, eller en schäfer till bruks...

Tror ingen hund oavsett ras mår bra av enbart sällskap och absolut inte en beagel..

har en tax själv så vet hur jakthundar är. Och att valparnas mor far inte jagar tar inte bort instinken. Min tax bror överlever inte utan att få jaga och min tax spårar enbart...

• Teide
    MarieDahlström skrev 2009-06-10 18:49:03 följande:
    Jag har kommit fram till att jag tror på att hunden blir vad man gör den till . Du kan få en golden att bli aggressiv o en pitbull att bli hur trevlig som . Allt handlar om individ . tack för alla synpunkter fast att en del var mycket personliga på hopp
    Ja, du, man kan ju tro på att jultomten existerar också eller att det springer blå smurfar i skogen men bara för det betyder det ju inte att det är så.

En hund blir vad man gör den till utifrån dess förutsättningar. Generna kan du dock aldrig ändra på. Som många sagt så är beagle en extrem jakthund som oftast inte är så trevlig om den är understimulerad, rymmer t ex gärna. De är svåra att ha lösa då de är avlade för att driva vilt i timmar i skogen.

Om nu alla hunda blir vad man gör den till så borde man ju kunna köra skydds med en papillon, starta kapplöpning med en bullmastiff eller varför inte jaga älg med en schäfer?
  • MarieDahlström

Nu får ni ge er . Jag ville ha fakta o egna erfarenheter . Det ända som skrivs är att det är en jakthund vilket jag redan visste o nog alla har förstått efter att läst denna tråd . egna erfarenheter har jag inte fått mycket svar på mer än egna fördomar efter att läst fakta . Ja det är en jakt hund men är det då ett monster dom dagar månader det inte är jakt ? nej skulle inte tro det . Att säga att en beagle blir understimmulerad bara för att den inte används till jakt tycker jag är fel . Även ennjakt hund jagar inte 365 dagar om året . Visst den tränas annorlunda men vad säger att inte jag ska kommer göra det ?
    Om ni nu är så emot att jag kommer köpa en beagle så var glada för att jag går till en säljare vars mamma o papppa inte själv används till jakt . Jag har varit ärligt till säljaren o sagt att den inte kommer användas till jakt . Sen är det deras val att avgöra om dom vill sälja till mig eller inte .
    Jag kommer kolla på valpen på söndag o är allt så bra som det låter o verkar hämtar jag hem den nästa helg . Därav kommer jag inte svara mer på dessa inlägg .

Sist : det är så tråkigt med sånna här sidor att bara för man inte tycker som majoriteten så är man inte normal .
    Starta en tråd i stället med fördomar ? Kanske hade varit något .

• Teide

TS: Tyvärr är det alltid så att när man inte bara blir struken medhårs och får inlägg med innebörden "åååh, vad guuulligt, det bliiiir noog jääättebraaa!" så blir man sur och säger att folk kommer med påhopp och dyl.

Varför la du ut tråden om du inte är intresserad av svaren?

Men här får du adressen till en tråd på ett annat forum som behandlar samma fråga, läs och begrunda:

www.bukefalos.com/f/showthread.php&highlight=beagle

• hmcc

Egen erfarenhet, japp mina föräldrar har en sommarstuga långt uti skogen dit ingen vit man satt sin fot...förutom dom och markägaren.

Han har/hade en beagletik som alltid går lös, hon går tidigt på morgonen och är tillbaka hemma igen.
    Under säsong jagar hon och då hålls hon inne.

Att leva så är få förunnat (och dessutom inte lagligt...men han äger ju marken så...)

Jag vet inte hur en sån hade blivit i ett "vanligt" hem men det är den erfarenheten jag har.

Nästa är dom agilitytävlande och då får dom jobba ordentligt hela året, under jaktsäsong, jakt och under agilitysäsong agility.

• Lövings

Hej ny här men tänker dela lite av mina tankar.
    Det finns en anledning till varför man i Svenska beagleklubben säger
    att beaglen ska användas till jakt, de måste få utlopp för detta.
    Det pratas mycket om detta i Svenska beagleklubben, jag vet detta
    eftersom jag är kassör där. Dock kan jag säga att de flesta inte är
    för att man ska välja en beagle rent till sällskaps.
    Jag tycker personligen att du borde tänka över ditt rasval, det finns hundar
    som passar dig mycket bättre. Hur gör du i framtiden om din hund mår dåligt
    av att inte jaga?
    Allvarligt talat kan jag tycka att det är lite egoistisk att tänka på vad du vill ha,
    men inte hur hunden kommer må av din livsstil.

Klart att alla har mer eller mindre jaktinstinkt men jakthundar är
    framavlade till att jaga, inte som något annat.
    Därför har de det "extra" mycket jakt i sig. Det spelar ingen roll om föräldrarna
    inte har det i sig.

Klart att en beagle eller en jakthund inte är intresserade av jakt, men detta
    är pga av personligheten, inte något man "uppfostrar" dom att bli.

Finns en orsak till varför folk ber dig att tänka över ditt val av ras en gång extra. Tråkigt att du ser det som påhopp då folk berättar vad de faktisk vet, att beaglen är en jakthund och ska helst användas till jakt. Bara att kolla vad Svenska begleklubben tycker om detta. De råder inte till att ha den bara som sällskap, säger detta dig inget?

• gookie
    MarieDahlström skrev 2009-05-28 15:40:39 följande:
    Jag vill veta allt o beagle både possitivt o negativt . Egna erfarenheter fakta ja ALLT . TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-30 12:01 Tanken med att starta denna tråd var att jag ville veta mer än jag redan vet om Just rasen BEAGLE . Inte huruvidare jag tänker eller ej . Jag startade denna tråd för att få mer kött på benen om just denna ras inte för att få en massa personliga påhopp. jag vet att det är en hund med mycket jaktinstinkt .
    Tänk på att du e inne på FL och där e det ofta som det e. Spelar ingen roll hur mycket du förklarar dig det vrängs på ändå. Känner ett par som bor i stad och som har beagle som familjehund och de jagar ej. Det funkar jättebra. Om du e såpass intresserad av just den rasen så tror jag säkert att du kommer göra det bästa för att den hunden ska trivas. Kanske kan gå en jaktspårkurs och låta hunden jobba mycket med det? Vill man så fixar man allt på bästa sett. Lycka till om du bestämmer dig för beagle. E nog en hund som behöver mycket aktivering och tid men har man intresse så löser ju det sig
Svar på tråden Beagle för- och nackdelar