• Gadget

Vilken privat IVF klinik Sthlm/Uppsala?

jaha, då har man fått sin dom. Jag, 28 år gammal, är troligen "för gammal" för att blir gravid spontant. Åtminstone är mina äggledare det.
    Läkaren uppmanade oss till att göra IVF fortare än kvickt, jag har alltså ett förhöjt FSH värde, för att inte riskera att de enda alternativen är ÄD och adoption.

Så nu har jag från att lättsamt sagt att det är bättre att "utreda så man vet" även om jag var övertygad om att det inte var fel på oss, insett att vi snabbt måste kontakta en IVF klinik. Så..... Ge mig era erfarenheter av de privata kliniker vi har i Sthlm och Uppsala så jag har lite bättre beslutsunderlag innan jag ringer och förhoppningsvis får tid för åtminstone ett första samtal innan semesterstängningar i sommar.

Vad jag har förstått har vi att välja på:
    - Fertilitetscentrum
    - St Göran
    - Sophiahemmet
    - Carl von Linné

Hur många tillfällen måste man åka till kliniken (tänker främst på om vi skulle ta Uppsala som alternativ fast vi bor i Sthlm) och tar man i regel ledigt från jobbet hela dagar eller fungerar det att bara vara ifrån jobbet för själva besöken?

Tack på förhand, all information är välkommen!

• Svar på tråden Vilken privat IVF klinik Sthlm/Uppsala?
  • Nelly08

Sofiahemmet och inget annat.Du behöver bara 1 vecka ledigt och du får tid nästa månad.

• smurfen08

Jag går på IVF kliniken Stockholm (som många även kallar St Göran då det ligger i St Görans sjukhus). Kan varmt rekommendera. Jag är supernöjd med bemötande, personal och "allt annat". Jag har gått hos Carolina, tror att de är 2st läkare till.

Angående tillfällen så har jag varit och tagit blodprov på dag 6, VUL på dag 9 och sedan ÄP runt dag 12-15. Men andra gången slapp jag blodprovet.

• esther123

Vad jag vet så kan ju Landstinget bekosta tre försök. Börja den processen samtidigt som du bokar in en tid på en klinik. För vem vet hur många försök som kan behöva göras. Jag har varit på C v Linnékliniken i Uppsala. Jag gjorde prisjämförelse innan dess för några år sedan. Det var avsevärt dyrare på Sophia-hemmet. En medicinsk ansvarig läkare på Danderyd sa även att hon tyckte att de var seriösa eftersom de jobbar med forskning och publicerar sina resultat. Till skillnad när man gör en behandling på en klinik som enbart ägnar sig åt det av affärsmässiga skäl. På C v Linnekliniken tror jag att ett IVF kostar 22,500 kr, ett FET 8,500 kr. Jämför med andra kliniker. Tror att många kliniker sommarstänger. Så boka in en tid för augusti. Vad gäller antalet besök. Det går fort att ta tåget till Uppsala från T-centralen och bussen därifrån till området. Du har först ett möte där ni diskuterar igenom ett IVF. Du tar blodprov och gör ett VUL. Sedan bestämmer ni när det är dags. När du du börjar din behandling= du tar sprutor på dig själv med mera åker du till klinken på vanligtvis två VUL (=vaginalt ultraljud). De går snabbt. Efter dessa avgör de om du ska ligga kvar på din dos eller ändra den. På det sista VUL bestäms när det är dags för ett ÄP(äggplockning) och ET = (återinförande av embryo). Den dag då du gör ÄP får du räkna med att vara ledig hela dagen och din man med. För du får en lugnande tablett och morfin. Då ska du bli uppassad. Lycka till med IVF:et vad du än bestämmer.

• smurfen08

ja, be läkaren skicka remiss för landstingsförsök.
    Våran läkare skickade remiss till landstinget samtidigt som vi var där på nybesök. Fick i förra månaden brev från Karolinska och väntetiden i sthlm är för närvarande 1,5år.

• Turbomamma

Väljer du Cvl kan du också göra kontroller och prover hos läkare i sthlmsområdet och behöver endast åka dit för ÄP och återförande. Själv bor jag i norrort och gjorde allt på Cvl. Trivdes jättebra, supertrevlig personal, bra priser och nästan alltid öppet. Kram

• Gadget

Tack vad gulliga ni är.

Anledningen till att jag undrar om man behöver vara ledig är för att då spelar det ju ingen roll om man åker till Uppsala eller gör det hemma i stan. Men är det ett besök på en kvart och man kan jobba sen är det ju smidigare med jobbet om det inte är så mycket restid m.m. Men jag har hört gott om CvL så vi får väl se.

Ja, vi ska be läkaren ställa oss i kö. Hans förslag var att direkt ställa oss i kö för ÄD, skulle det vara så att man ändå bedömer att det är värt att försöka med IVF först gör de det även om kön man stått i varit för ÄD. Så det låter väl bra även om jag inte vill tänka på att det inte skulle gå med "vanligt" IVF.

En dum fråga för en som nu är ny i IVF svängen - vad innebär FET?

• Turbomamma

Gadget: Rätt, FET=införande av ett fryst embryo (FrozenEmbryoTransfer). Kontrollerna tar bara typ en kvart och det kan väl kännas lite omständigt att åka till U-a för det. Finns förslag på deras hemsida om samarbetsdoktrorer annars kan du säkert rådfråga i Cvl-tråden om du har funderingar. Lycka till! 

• syssling

Tycker det låter otroligt intelligent att din läkare ställer er i ÄD-kön direkt. Och som du skrev, om de tycker att det är värt att prova "vanlig" ivf när ni är framme i kön så är ju det bara positivt och då är ni ju redan framme och inne i svängen.

Vad gäller val av klinik. Jag startade med hormonstimuleringar på S:t Göran och hann med två där innan vi kom fram i kön på Huddinge där vi går nu. Fördelarna på S:t Göran var just tillgängligheten. Tyvärr var vi inte alls nöjda med vår läkare där. Och om vi skulle gå privat igen, faller valet på CvL i Uppsala. Avståndet spelar ingen roll - vi har fått mest förtroende för den kliniken och till och med fått den rekommenderad av sjukhuspersonal från "konkurrerande" sjukhus.

Varmt lycka till & kör så det ryker :)

• Greta1

Mitt råd; Sophiahemmet! Av flera anledningar. Några av dom är; tillgänglighet 365 dagar om året (kan INTE underskattas), samt att dom vill köra hela racet där för att ha full kontroll (dvs inga koller, prover etc på en annan klinik), mkt trevlig o proffsig personal, i princip inga väntetider alls...ja. Finns garanterat fler kliniker som är bra, men allt sammantaget så tror jag mest på SH. Stort lycka till!

Svar på tråden Vilken privat IVF klinik Sthlm/Uppsala?