Kanskedinsyrra skrev 2009-05-28 17:22:07 följande:
Kopierade vad jag skrivit på en annan sida där de sökte såser: Har
BF måndag 1/6... lite tid över... suttit å klippt recept i en vecka... Jag har sparat på recept i 15 år... Några roliga å inte så krångliga: ( har ej provat) Kreolsk banansalsa: blanda jos från 3 lime med banan som du hackat smått ( direkt innan det blir brunt...) Skölj kärna ur å finhacka 2 gröna paprikor och 1 röd chilli ex spansk peppar, Krydda med 1 tsk socker, ½ tsk salt, 2 krm malen ingefära, 1 krm malda nejlikor och ½ krm riven muskotnöt. Ställ kallt ca en timme. Gott till: fisk, kyckling eller fläsk. har även squashsalsa, avokadosalsa, jordgubbssalsa och het fikonsalsa... Rödbetstzatsiki: 4 port: 4dl matlagningsyoghurt ½ dl vatten salt å vitpeppar 3-4 pressade vitlöksklyftor 2 msk citronsaft 2 tsk torkad mynta 2 färska rödbettor rör ut yoghurt med vattnet, smaksätt med kryddor å salt, skala å riv rödbettorna på grova rivjärnssidan. Blanda och ställ kallt. Gott till stekt fisk står det... pepparrotsguacamole Till buffé= stor sats! 10 mogna avokados 1½ krm salt 2 ½ dl nypressad limejos¨½ chilifrukt 2-4 msk nyriven pepparrot Blanda alal ingredienser, avsluta med pepparroten utifrån hur stark du vill ha den. Blir lätt brun så gör dne itne för lång tid i förväg 3-4 timmar går bra står det. Het aprikossås med österländsk krydda: 4 port 2 dls aprikosmarmelad rivet skal av 1 citron ca 2 msk pressad citronsaft ½ tsk grön tabasco eller ½ krm cayennepeppar 1 tsk spiskummin ½ tsk salt Blanda ( om marmeladen är hård ta i vatten, men då kanske kryddorna måste ökas...) Cayennepeppar på slutet för å inte göra för starkt, tänk på att det tar 15 min för Cayennepeppar att sätta sig i såsen så vänta å smaka av efter det att kryddan "blommat ut". Har även: gurkyoghurt, annorlunda hommus, baba ganoush, Stark grillsås, ädelostsås, melonsås, recept på Harissa, Ingefärssås x2.... Persiko å hallonchuttney, Auberginekaviar, 1 liten burk creme fraiche ( fetare =godare å mindre rinnig) 1-2 msk limejos ( jag brukar alltid ha det hemma på flaska!) riven ingefära 1-3 msk beroende på smak ( eller 1-2 tsk torkad på kryddburk) salt å peppar God till lax, pastasallad... Pastasallad/potatissallad: färsk fylld pasta, ex med pesto, ost eller svamp/ färskpotatis på sommaren avokado stek: purjolök och färska champinjoner soltorkad tomat har du inte ta körsbärstomater (hela) ruccola gröna oliver med citronfyllning
Oj, vad många olika såser. Den där sista ... med ingefära ... lät riktigt god. Ska kolla lite noggrannare på recepten. Tack.