• jajja81

Hjälp med Ektorp soffklädsel!

Jag har stött på ett problem.

Jag har köpt ett nytt överdrag till våran 2 sits soffa av en på blocket. Idag när den kom, så passade inte överdraget. Det var lite för långt och klädseln som ska sitta över själva soffstommen var inte helt, utan det var liksom öppet mitt i. (hoppas nån förstår min kassa beskrivning )

Mailade och skrev att jag måste ha fått ett överdrag som ska vara till bäddsoffan, enda möjligheten jag kan komma på varför överdraget var öppet mitt i. Fick till svar att "ektorp 2 sits finns tydligen i två olika modeller (gammal och nyare variant), kan vara därför den inte passar din soffa."

Är det sant? Finns det verkligen nya och gammal modeller?

• Svar på tråden Hjälp med Ektorp soffklädsel!
  • vadvetjag

du har garanterat fått bäddsoffeklädsel.

mvh en som jobbat på ikeas reklamationsavd. MED just soffor

• Svala

Med all respekt för den som jobbat på Ikea.

Men ibland händer det att ikea ändrar lite på sina möbler. Tex Klippan-sofforna har funnits länge men dom är lite olika, dom nya och gamla klippan. Man kan nog inte ha samma klädsel på dom nya och dom gamla.

• vadvetjag

klippan har blivit låååååång nu oxå. ja ok 4-sitsig. Ektorp har sett likadan ut sedan länge. När köpte du din?? Vad för färg och tyg e de på den du köpt??

• vadvetjag

kom på en sak.... om det finns ett "mittband" på stommens klädsel. Mät från det ut din ärmstödet börja. Det är längre på en bäddsoffa än vanlig 2a.

• vadvetjag

Ikea brukar göra så att när dom ändrar något på en soffa så ända dom även namnet. Förr fanns karlskrona. Den försvann. I stället kom Karlanda.Nu e karlanda borta nu heter den Karlstad. Dessa 3 soffor är NÄSTAN likadana men.... varandras klädslar fungera inte. Om något/några år kan karlskrona komma tbka men då e nog dom gamla-gamla på tippen.
    Klippans ändringar har inte inverkat på klädslarna. Nu får man montera den själv vilket va den senaste ändring jag vet.

vadvetjag skrev 2009-06-05 14:13:45 följande:
    klippan har blivit låååååång nu oxå. ja ok 4-sitsig. Ektorp har sett likadan ut sedan länge. När köpte du din?? Vad för färg och tyg e de på den du köpt??
  • jajja81

Det var en klädsel till en bäddsoffa.

Skrev bara in artikelnumret som finns på klädseln, inne på ikeas hemsida och sökte. Vad kom upp då? Jo, klädsel till ektorp 2sits bäddsoffa!

Så nu var det problemet löst. Surt för mig , eftersom hon som sålde det vägrar ta tillbaka det, men jag har lagt ut det på blocket igen.

• vadvetjag

FAN!!! va tråkigt

jajja81 skrev 2009-06-05 20:53:19 följande:
    Det var en klädsel till en bäddsoffa. Skrev bara in artikelnumret som finns på klädseln, inne på ikeas hemsida och sökte. Vad kom upp då? Jo, klädsel till ektorp 2sits bäddsoffa! Så nu var det problemet löst. Surt för mig , eftersom hon som sålde det vägrar ta tillbaka det, men jag har lagt ut det på blocket igen.
  • Julienne

Skakar liv i tråden lite med en fråga; Tror ni att man kan köpa en klädsel till 2-sits soffan och sen modifiera den lite och "öppna upp" bakstycket så att den funkar på bäddsoffan? Har köpt en begagnad bäddsoffa på Blocket och funderar på att byta klädsel till annan färg.

Svar på tråden Hjälp med Ektorp soffklädsel!