Inlägg från: Kajsa79 |Visa alla inlägg
  • Kajsa79

frågor till er som har en Hästens-säng

Vi funderar på att köpa en Hästens-säng nu när det dags att byta (vi har hittills delat på min gamla 1.20-säng, men med bebis på väg känns det lite trångt...) Jag var inne i affären idag och pratade lite med försäljare och han sa några saker som jag funderar lite över:

- vi vill ha en säng med fast madrass, men han rekommnderade medium eftersom jag ska ha barn. Han sa att det är bättre för bäckenet med en lite mjukare säng. Stämmer detta? jag har alltid hört att en fast madrass är bättre för ryggen och dessutom tyckte jag att meduimmadrassen kändes alldeles för mjuk för min smak. Men han insisterade...

- han tyckte det var bättre att vi köpte 2 st 0.90-sängar än en 1.80 eftersom det är smidigare så. När jag frågade om det inte blir obekvämt för barnet att sova i mitten så sa han att skarven inte känns genom bäddmadrassen. Stämmer det?

- jag frågade hur man gör för att rengöra bäddmadrassen om tex barnet kissar på den. Försäljaren sa att det bara var att låta den lufttorka; dålig lukt mm försvinner då av sig självt. Om det blev fläckar på tyget skulle man använda en fläckspray. Madrassen behöver bara bytas ca vart 6:e till 10:e år, beroende på slitaget. Är det verkligen så enkelt att få madrassen fräsch igen, eller blir den sunkig och måste bytas ut oftare än vad han säger?

Det här blev visst långt, mwn det är ju en ganska stor investering och försäljare är ju alltid försäljare... Vad säger ni som har eller har funderat själva på att köpa en Hästens? Tacksam för svar!!!

Kajsa

• Svar på tråden frågor till er som har en Hästens-säng
  • Kajsa79

cockey: Jo, så resonerar vi också; dyrt, men säkerligen värt det med tanke på hur mycket tid man faktiskt tillbringar i sängen... Sen är det väl som dom säger i reklamen; om 15 år är bilen borta - men din Hästens-säng har du kvar. Just därför känns det ju också extra viktigt att köpa RÄTT!
    Fler med erfarenheter att dela med sig?

• Kajsa79

Tack för alla inlägg! Artikeln var intressant; vad gäller hållbarhet är inte de dyra sängarna bättre. Men kanske skönare...?

• Kajsa79

henrik74: wow, tack för alla tips! inside information i allra högsta grad! Jag ska absolut kolla runt på de olika märken du föreslagit. Det där med att man ska massera sängen sa inte den försäljaren något om, det tänkte han väl informera om senare... Självklart vill man ha en säng som behåller "passformen" när man lagt ner så mkt pengar på den! Ja, nu fick jag en del att tänka på. Jag återkommer till dig med fler frågor framöver!

• Kajsa79

(nog för att jag masserar min egen häst ibland, men han är ju livs levande...)

• Kajsa79

Julienne: tio år, det är ju ingenting. Vi har samma IKEA-säng som jag fick i tolvårspresent. Jag har alltså sovit i den sängen i 14 år... Lääängar efter en riktig dubbelsäng! En ny!!

• Kajsa79

AMH: åh vad skönt, tur att servicen fungerade utan alltför mkt strul! Vi har fortfarande inte bestämt oss för vilken säng vi ska byta till. Men det känns angeläget, vi kan helt enkelt inte ha kvar vår gamla! Den är både för liten och för obekväm.

• Kajsa79

Julienne: vad kostade den?

• Kajsa79

Åh, tack! ska genast kolla upp det!

Svar på tråden frågor till er som har en Hästens-säng