Hur känns de riktiga värkarna??
Hej hej!!
Skulle vilja veta hur det känns med riktiga värkar.. hur man vet att det är förlossningen som är på G och inte bara vanliga sammandragningar??
Hej hej!!
Skulle vilja veta hur det känns med riktiga värkar.. hur man vet att det är förlossningen som är på G och inte bara vanliga sammandragningar??
Tror inte ens att jag kan förklara men jag upplevde det som en ganska stor skillnad. Jag var orolig för att jag inte skulle fatta att det var värkar, men det gjorde jag. De kom med en annan kraft på nått sätt.
Det gör så in i helvete ont när du väl får de riktiga värkarna,går inte att missa, eller så var det för mig i vart fall
Ibland kan man få så kraftiga förvärkar att man tror att det är förlossningsvärkar, men värkar som försvinner när man reser sig upp är i regel förvärkar. Man kan också prova att ta en dusch eller göra något annat avslappnande - går värken över är det antagligen bara förvärkar. Regelbundna förvärkar kan dock vara ett tecken på att förlossningen är nära. Om du är orolig kontakta din BM alternativt förlossningen.
De första sammandragningarna/förvärkarna känns ofta som intensiva menssmärtor, antingen i nedre delen av buken eller i korsryggen. De kan komma med 10 till 30 minuters mellanrum till en början, men ökar så småning om i intensitet samtidigt som de kommer tätare. Variationerna är dock stora.
En del kvinnor börjar med sammandragningar/förvärkar som kommer med 5 till 10 minuters mellanrum och som fortsätter på samma sätt genom hela öppningsskedet, andra har oregelbundna sammandragningar/förvärkar under några dagar innan de starkare, regelbundna värkarna kommer och några känner knappt sammandragningar/förvärkar alls. Ibland är sammandragningarna/förvärkarna oregelbundna hela förlossningen.
Det är lätt att förväxla sammandragningar/förvärkar med riktiga förlossningsvärkar. När förlossningsvärkarna kommer så brukar livmodern dra ihop sig rytmiskt och med regelbundna mellanrum. Kan du inte avgöra om det är riktiga födslovärkar som du upplever så är det antagligen vanliga sammandragningar/förvärkar.
Ofta pågår sammandragningarna/förvärkarna i några timmar eller mer under dagarna innan frlossningen börjar, för att sedan upphöra några timmar eller tom dagar. Det är ganska vanligt att detta pågår i ett par dagar och kan ses som om livmodern tränar inför förlossningen.
Man kan börja fundera på att ta kontakt med sin förlossningsavdelning när värkarna är smärtsamma och kommer med 5-10 min mellanrum, lite beroende på hur långt man har att åka och om man haft en snabb förlossning tidigare. Det är för det mesta inte nödvändigt att ha bråttom till sjukhuset, utan man kan försöka utnyttja tiden till att försöka vila så mycket som möjligt.
Hm, svårt tycker jag. Jag kände mig förstoppad på natten, det gjorde tillräckligt ont för att jag inte skulle kunna sova men att gå på toaletten gav ingenting. Sen när jag tittade på nyhetsmorgon insåg jag att det magonda som tryckte på kändes var 5e minut. Det var då jag visste att det var värkar men det kändes inte alls som jag föreställt mig.
Jag tyckte att jag var bajsnödig, och det höll i sig under hela förlossningen tyckte jag.
Så kändes mina värkar i början iaf
ok.. tack för alla svar!!
men med andra ord så är det inte helt säkert att man uppfattar attt det är riktiga värkar man har då förrän kanske strax innan man ska åka in??
jag har hört om kvinnor som varit nästan helt öppna när de kommit in utan att de haft speciellt ont...
Jag tycker att det känns mer som mensvärk, som liksom ökar i styrka och kommer och går. Jag kände först svagt och oregelbundet och senare mner och mer regelbundet och kunde så småningom börja "klocka" dem. Jag tar inget för givet så jag ringde barnmorskorna och rådgjorde.
Fick åka in på "genrep" natten innan, natten efter kom det igång, sakta men säkert och dagen efter födde jag min dotter (men då höll jag på ganska länge).
Om du vet hur mensvärk känns (det finns tydligen de som aldriig haft det menar jag) så kan det vara en liknande känsla.
När förlossningen ansågs vara igång var det starkare smärtor och intensivare pass, och man kunde mäta dem med CTG på BB(tror jag at det heter).
Förvärkar är också smärtsamma, men jag upplevde dem mer som "huggande" och att de kom i olika pass på dygnet men sedan avtog/försvann. Kom när jag stressade/rörde mig mkt t ex.
Lycka till med allt och hoppas att allt går fint! har du långt kvar till förlossningen?
(Själv är jag i v 38 av 2a graviditeten och är astrött på att vänta, har en vild sparkande bebis i min mage, huh!)
Jag visste aldrig riktigt om det var på riktigt eller inte.
Mina värkar kändes som vanlig magknip hade dom inte kommit regelbundet med 3 minuter emellan så hade jag nog aldrig uppfattat det som att det var på G :)
Sen så reagerar alla olika när jag ringde tills förlossningen och sa att jag hade ont i nedre delen av magen så sa dom åt mig att vänta hemma för att man "ska" känna det i hela magen, men det gjorde jag aldrig men som tur var åkte jag bara in och struntade i dom för att jag ville kolla hur det gick och var beredd på att få åka hem igen men så vart det inte utan blev kvar och tjejen kom efter 5 timmar :)
För mig var det vääädligt tydligt att det var riktiga värkar. De ändrade karaktär helt och hållet, jag hade haft förvärkar i över en månad. Men helt plötsligt blev de mycket mycket starkare och tydligare. Nu när jag väntar andra barnet så är förvärkarna väldigt tydliga också, så det blir intressant att se hur de riktiga värkarna blir den här gången.
Jag tyckte det kändes som vanligt ont i magen först, som när man varit hård i magen länge elr ätit nåt dåligt... Sen ändrade värkarna karaktär o kändes mer som en hård ond sammandragning elr som om magen krampade. Till slut knöt magen ihop sig så mkt att jag liksom böjdes framåt=)
Hm, det här med bajsnödigheten, jag har plussat 2 dagar idag och får som magknip/mensvärk och måste gå på toa, efter det försvinner liksom symptomen, var det så för er med eller menar ni bara att man känner sig bajsnödig fast inget kommer? Sen har jag ont i nedre ryggregionen men d e mer hela tiden än som värkar..Det här e ju en djungel! Slemproppen har avlägsnat sig med jämna mellanrum sedan två veckor tillbaka.
Jag har starka foglossningar, kommer det gå över till värkar sen eller???