Inlägg från: Anonym (id) |Visa alla inlägg
  • Anonym (id)

Han dricker för mycket

Det verkar som att han söker någon sorts tröst eller avslappning i livet, och att han blir skuldbelagd ökar behovet. Det finns ingen möjlighet att ni kan komma överens och mötas på halva vägen, dvs att han "får" dricka en gång per helg exempelvis? Att begära att han ska sluta helt kan öka trycket och behovet av att komma bort och koppla av ännu mer... Men samtidigt, man kan inte ställa ett ultimatum och sedan inte hålla det. Du ställde ett ultimatum, nu är han tillbaka på ruta ett, men du är kvar. Hur respektingivande är det med tomma ord, egentligen?

• Anonym (id)

Anonym (stop) skrev 2009-05-31 13:01:04 följande:

Snälla. Gå inte på det dår med att förhandla. Någon med ett alkoholmissbruk KAN inte dricka ibland, lite lagom. Då vore det inget problem. Det är inte av illvilja han dricker, inte av slöhet eller behov att koppla av. Det är ett missbruk som driver. Först när man lärt sig om DEN problematiken kan man möta en aktiv alkoholist. Du kommer inte tycka det är så hemskt på Alanon. Det är fullt med vänliga människor i livets alla faser som samlas för att stötta och dela en gemensam svårighet. Du kommer finna stöd där och ditt liv kommer inte te sig som ett kaos längre. Sluta just nu fokusera på hur du ska få din man att sluta. Ta EGNA kliv till information, kunskap och möjligheter för dig och dina barn. DÄREFTER kan du fundera på hur du ska förhålla dig/hjälpa din man. Vi är många som varit där du är nu. Det kan bli mycket mycket bättre. Och det är inte så att man måste lämna sin man för att han är alkoholist! öppna dörrarna till kunskap om vad detta handlar om. Det är första steget till ett friskt liv tillsammans. Kram och massor av lycka till!
    Gå inte på det där med förhandla? Jag, som fd alkoholmissbrukare kan nu leva med att dricka en gång per vecka istället för varje dag. Detta för att den tillåtelsen, med total avslappning, skoj och release från vardagen gör att jag orkar med och kan njuta av allt det andra. Var inte så snabb med att säga exakt vad som går eller inte går.

Tack.
  • Anonym (id)

Anonym (stop) skrev 2009-05-31 22:17:11 följande:

id: Absolut rätt. Men om du är insatt i problematiken vilket det låter som, vet du att du är ett undantag från regeln. ytterst få med alkoholproblematik klarar av att göra upp sånna planer och klara av att hålla sig till dem. Håller du inte med mig om att TS bör skaffa sig kunskap och stöd från andra i samma situation? Jag tillhör INTE de som fördömmer eller drar alla över en kam. Vet dock vilken fruktansvärd smärta det är att leva med brutna löften och förlamingen att gång på gång se den man lever med försvinna i dimmorna trots att man bönat och bett, hotat och förklarat hur illa det gör en själv och sina barn. Det finns många olika lösningar på denna problematik. Det viktigaste är att skaffa sig kunskap och verktyg att ta tag i situationen. Åren går och barnen finns där. kommentera gärna id! Jag vill gärna höra din synpunkt!
    Jo, jag håller med dig i att hon borde skaffa sig information och kunskap. Men jag tyckte att ditt inlägg även osade "ultimatum"-stuk, och det kan vara motsatsen till produktivt.
  • Anonym (id)

Anonym (stop) skrev 2009-05-31 22:36:33 följande:

Nix. Inga ultimatum. Eller rättare sagt: det kan man välja men man kan också välja andra vägar. Det gör bara så ont att höra någon som sitter fast i det skruvstädet att inte nå fram. Finns många vägar att gå vidare på men att fortsätta hålla ut eller hoppas på att det ska gå över - nix - inte en bra idé. Tack för ditt svar.
    "men att fortsätta hålla ut eller hoppas på att det ska gå över - nix - inte en bra idé" - Nej, verkligen inte. Men att ställa ultimatum och inte hålla vad som sagts gör det hela ännu värre.
Svar på tråden Han dricker för mycket