Inlägg från: Anonym (liza) |Visa alla inlägg
  • Anonym (liza)

Han dricker för mycket

Hur mycket dricker han på en vecka?

• Anonym (liza)

Att dricka ca 2 ggr per vecka är inte mycket tycker jag, inte så bra de gånger barnen är vakna, men det är tydligen ovanligt?!

Men förmodligen har ni olika syn på alkohol och därav blir det problem.

• Anonym (liza)

Anonym (orkar inte mer) skrev 2009-06-07 10:30:32 följande:

Ja, vi har olika syn. Jag tycker inte det är ok att bli full två gånger i veckan. Minst en flaska vi varje gång, eller sprit.Han säger själv att när han dricker får han energi, blir glad och livet leker. Det är farligt, anser jag, att det krävs alkohol för att livet ska vara värt att leva.Dessutom kommer han att dricka när barnen är vakna om inte jag sätter stopp för det. Och jag tänker inte längre ta ansvar för honom. Om man INTE har alkoholproblem kan man lätt vänta tills barnen gått å lagt sig och nöja sig med ett eller två glas. Det klarar inte han.Det handlar eg om så mycket mer än hur ofta han dricker. Det handlar om hela hans attityd när det gäller alkohol. Varje gång vi är på fest eller är bjudna på middag är han den som blir full snabbast och den som blir fullast. Han struntar i att äta om det finns alkohol hemma. Äter istället sent på kvällen när "fyllesuget" sätter in.Om han ska stryka kläder vill han dricka en flaska rödvin samtidigt. Ta ett bad är lika med att dricka whiskey i badet, osv. Han har minnesluckor dagen efter. Jag har sagt till honom att om han vore ensam skulle det vara upp till honom att supa bort sitt liv. Men nu har han en familj att ta hänsyn till.Jag var inne på din linje i början, att det väl inte var så farligt, alla måste väl kunna koppla av med ett glas vi när arbetsdagen varit lång, osv. Men nu tänker jag inte leva i förnekelse längre. Jag har grubblat, läst, "pratat" med er här på FL och nu vet jag hur det är. Han har ett alkoholberoende och behöver söka hjälp!Anonym (liza) skrev 2009-06-07 09:36:01 följande:
    Har du provat att säga såhär till honom:

Om han inte kommer till insikt nu så kommer det förmodligen gå så långt att han ALDRIG mer kan dricka alkohol.
    De allra flesta med alkoholproblem vill inte sluta dricka helt, men de vill lära sig hantera alkoholen. Det kan man - OM man tar tag i problemen i tid. När det gäller din sambo är det NU som gäller.

Jag har haft samma problem som din sambo förut. När jag skulle storstäda, tvätta eller liknande köpte jag alltid hem alkohol först, för det gick så mkt lättare att städa då och blev så mkt roligare. Dessutom blev inte ångesten lika stor när alkoholen gick ur kroppen, för då kunde jag tänka "men jag har ju städat så fint så det är värt det".

Jag har även 2 väninnor som har haft alkoholproblem men är helt friska idag.

Det du beskriver i detta inlägg är exakt sån som jag var - då! (bortsett från att bli fullast på fester, det blev jag aldrig, skötte mig när andra var med)
  • Anonym (liza)

En viktig sak som jag har lärt mig när det gäller missbruk är att man måste behandla anledningen till ATT man börjar missbruka.
    De allra flesta har en händelse att bearbeta eller andra psykiska problem, eventuella diagnoser eller liknande som måste "tas om hand".
    I annat fall är nog risken stor att ett missbruk bara byts ut mot ett annat, då en nykter person fortfarande INTE mår bra, trots AA och liknande.

Själv hade jag en personlighetsstörning i grunden och behandlas för den istället för AA m.m.

Svar på tråden Han dricker för mycket