Inlägg från: Anonym (Elin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin)

Han dricker för mycket

Har inte läst alla inlägg och slår kanske in redan öppna dörrar ...jag har vuxit upp med en mamma som inte kan hantera alkohol, världens bästa lärare som sköter sitt jobb med bravur och guldstjärna men likt förbaskat så har hon alkoholproblem. Att vara alkoholberoende betyder inte att man måste sitta nedgången på en parkbänk eller förlora sitt jobb.
    Min mamma har aldrig förstått hur illa jag farit utav detta, inte ens i vuxen ålder(jag är 40) förstår hon att detta förstör hela vår relation. Att alltid dricka för mycket , aldrig kunna äta middag på helgen utan vin, inte ta hänsyn till sina barn..

Idag lever jag med en sambo som är nykter alkoholist och jobbar med att hjälpa andra. Han dricker förstås inget och jag tar max ett el två glas per månad hemma. Ngt jag upptäckt bland barnens vänner (tonåringar) är att ngr av dem mer än jättegärna vill vara hos oss på helgkvällar, däremor vill de aldrig bjuda hem mina barn till dem på helgerna, bara under veckorna. Tror de finns alkoholproblem hos båda dessa familjer.

TS vänta inte på hans beslut och glöm inte att det inte är DU som ska hjälpa honom bli frisk, det går inte utan du fastnar i ett medberoende. Han måste bli frisk själv. Du kan stötta men inget annat. Efter att ha vuxit upp med alkoholens baksida ( jodå mammas man gillade sprit och blev våldsam och slog) blöder jag bokstavligen för barnen. Jag har lovat mig själv att aldrig aldrig låta barnen se mig full.
    Ställ ultimatum att gå på AA möte, söka till ngn öppenvårdsmottagning inom beroendekliniken. Annars flytta.

Svar på tråden Han dricker för mycket