Anonym (orkar inte mer) skrev 2009-07-01 19:23:28 följande:
Det går inget
bra.Vi kom ju överens om att han fick ta ansvar för sitt drickande själv, bara han inte påverkar vardagslivet eller dricker så länge barnen är vakna.Trodde han var nöjd med det, men nu visar det sig att han "känner sig som en fånge". Han vill inte dricka ens en öl, för då känner han sig övervakad, som att jag bevakar honom och letar efter tecken på berusning. (sjukt, för så var det förut!)Han är elak, sur och säger att det väl är lika bra att han flyttar. Mig har han inget till övers för, jag har ju "tagit glädjen ur livet" för honom... Jag protesterade först, vi är en familj och ska hålla ihop. Men nu vet jag inte. Jag har grinat i timmar, fast barnen ser. Han ligger å sover. Fan, vi skulle ju åka på semester nästa vecka. Nu vet jag inte hur det blir. Orkar inte tillbringa flera veckor på resande fot i husvagn med n man som hatar mig.Känns inget roligt att säga till barnen att det blir ingen semester, mamma å pappa ska flytta isär istället...
Jag känner igen det beteendet helt. Det han känner är förödmjukelse att inte "få" bestämma själv. Han är martyr just nu och "lider" under ditt förmyndarskap. Han lever i tron att han kan hantera alkohol. Tyvärr är det nog så att han måste själv komma till insikt. Som det är nu så är det bara du som gjort det. Han går med på alla möjliga arrangemang för att få dricka för det viktigaste är att han kan fortsätta dricka, om än bara lite. För har han "tillåtelse" att dricka lite så kommer han att ha mer undanstoppat så han får i sig sin mängd ändå. Han kommer sannolikt också att söka sig bort från hemmet mer och mer. Inte nödvändigtvis till krogen men till en plats där ingen övervakar honom där han kan dricka i fred.
Er situation är ju inte hållbar och för att han ska kunna sluta kröka så måste han vilja det själv. Att vara nykter för att någon annan bestämt det fungerar inte, det leder bara till aggressivitet. Lösningen är att han måste komma till insikt om att han inte fungerar med alkohol och hitta den där viljan. Sedan med hjälp av förslagsvis andra nyktra alkoholister kan han lära sig att leva nykter. Vi är många som bevisat att det går, om man vill.
Vill han inte så har du två val. antingen accepterar du att han dricker eller så tar du ditt pickåpack och ger dig iväg. Då får han ta konsekvensen av sitt krökande. Förhoppningsvis kommer han till en punkt då han inser att krökandet inte är värt det efter det och ni kan börja om igen. Eller så brakar det rakt utför, men då har han valt den vägen själv.