Inlägg från: Anonym (ojoj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ojoj)

Han dricker för mycket

Här är en till som är i samma situation som du, fast det har gått ännu längre här.

Han kommer inte ens hem längre efter jobbet, utan sätter sig någonstans och dricker. Är så jävla less på honom, vill bara att han ska dra åt helvete.
    Har börjat hata honom så mycket, känner inga positiva känslor för honom längre. Vi har flera barn vi med.
    Han dricker också flera gånger i veckan. Jag vill inte heller att han dricker framför barnen och det är därför som han håller sig undan hemmet.

• Anonym (ojoj)

men om man känner att man skiter fullständigt i vad som händer med honom, att man BARA känner HAT, HAT, HAT mot honom, vad gör jag då?
    Jag mår fysiskt illa när jag ser honom, oavsett om han har druckit eller inte. Han säger ofta till mig, kan du inte klia mig på ryggen, jag ryser av bara tanken på att göra det, blir illamående.

FY FAN va jag HATAR honom!!!!!!
    Han gör mig och barnen SÅ ILLA!

Jag drar hela lastet här hemma, han gör ingenting när han kommer hem efter jobbet, äter och lägger sig i soffan för att sova.
    Han kan vara borta över ett dygn, inte höra av sig, svarar inte på mobilen, fullkomligt STRUNTAR i vad detta gör för mig och HANS barn.

Jaja, han är alkoholist, det förklarar allt, eller hur?

Jag skiter i att han är alkoholist, han ska ta sitt ansvar när det kommer till barnen, PUNKT!

Har de närmaste dagarna funderat på att ta kontakt med socialen för jag orkar inte mer, vad tycker ni?

• Anonym (ojoj)

Anonym (stop) skrev 2009-07-04 10:14:12 följande:

Snälla Ojoj, gå därifrån. Varför stannar du? För barnen? De mår inte bra av att se sin pappa dricka och att vara i en miljö av frustration och ... hat.. Både de och du kommer att må enormt mycket bättre om du lämnar. Du måste inte stanna. Kära vän, gå. Du har ett liv som väntar på dig...
  • Anonym (ojoj)

Snälla Ojoj, gå därifrån. Varför stannar du? För barnen? De mår inte bra av att se sin pappa dricka och att vara i en miljö av frustration och ... hat.. Både de och du kommer att må enormt mycket bättre om du lämnar. Du måste inte stanna. Kära vän, gå. Du har ett liv som väntar på dig...
  • Anonym (ojoj)

[citat]
    [/citat

men barnen då?
    vad händer med de?
    han kommer såklart att begära att få ha de varannan vecka, jag klarar inte av att inte veta vad som händer med de DÅ, tänk om han dricker när han har barnen, den minsta av de är bara strax under året

• Anonym (ojoj)
    anzita skrev 2009-07-05 17:38:27 följande:
    Anonym (ojoj) skrev 2009-07-04 11:52:50 följande: Det är bra att du tagit kontakt med soc. Du kan begära att han lämnar prov på beroendemottagningen eller tar antabus för att få ha barnen själva. Hans alkoholproblem påverkar ju hans förmåga att ta ansvar för barnen. DU har också ett ansvar, och det är inte ansvarsfullt att låta barnen växa upp med alkoholism och hat. Ta dig ur ditt pissiga liv, erbjud dina barn ett bättre! Det finns... även om du inte bryr dig om dig så tänk på barnen - de förtjänar att växa upp i ett harmoniskt hem.
    där sa du nåt, det ska jag göra OM vi nu skulle gå skilda vägar. Tack för tipset! Just nu har han sagt att han ska börja ta antabus tabletter på måndag som hans arbete ska ge honom, sen ska ha ta blodprover varannan vecka, så jag HOPPAS verkligen att han klarar det
  • Anonym (ojoj)
    anzita skrev 2009-07-05 20:22:54 följande:
    Anonym (ojoj) skrev 2009-07-05 20:18:49 följande: Det är en tuff väg att gå. Om han verkligen vill så tar han all hjälp som han bara kan få! Tänk på att er "balans" rubbas när han börjar ta mer ansvar. Du behöver också jobba med att inte vara "medberoende". Ingen av er kommer att ha det lätt, men det är möjligt att ta sig ur missbruket och medberoendet. Att bli hel igen. Jag önskar er alla lycka till av hela mitt hjärta!
    Tack så jätte mycket för ert stöd!

Jag har redan varit inne på al-anon sida och tittat när nästa träff i vår stad är
  • Anonym (ojoj)

Anonym (stop) skrev 2009-07-05 21:17:08 följande:

Bra! Hoppas det blir ett bra möte för dig. Ge det några chanser. De kan vara ganska olika från gång till gång då det är olika personer där. Kram!
    Kram tillbaxs
  • Anonym (ojoj)

Anonym (samma här) skrev 2009-07-16 02:36:32 följande:

Trodde först att det var en gammal tråd som jag själv skrivit. Känner igen mig så mycket. Vi har också två småbarn och jag vill inte att mina barn ska växa upp så här heller. Just nu ligger min sambo avdeckad här på soffan och drar timmerstockar. Magen har blåst upp som en stor ballong nu i sommar av allt öldrickande. Jag kan bli tokig på hur han sörplar i sig. Sommaren blir förstörd av allt det här, usch.
    Känner väl igen mig i din berättelse
  • Anonym (ojoj)

Anonym (Anhörig) skrev 2009-07-16 11:03:11 följande:

Kan tillägga att den största förändringen är att man slipper lida av den konstanta rädslan och ilskan. Jag styrdes så oerhört länge av rädsla: Hur går det för barnen om vi separerar/inte separerar? Kan jag behålla huset när ekonomin försämras? Hur reagerar hennes familj (som jag tycker mycket om)? Har hon druckit när jag kommer hem? osv... När jag släppte taget så började jag också se möjligheter! Låter enkelt men är en smärtsam och sorgfylld process som måste få ta sin tid och jag hanterar inte detta på egen hand. I gengäld så slipper jag lidandet och ilskan som kommer av rädsla.
    Tänk om jag kunde vara så stark, känns så hopplöst just nu i vårt förhållande, har inga positiva känslor kvar gentemot min man, bara ilska och besvikelse. Han väljer alkoholen framför mig och sina barn, och jag är så arg på honom för det.
  • Anonym (ojoj)

Anonym (Anhörig) skrev 2009-07-17 01:04:32 följande:

Anonym (ojoj) skrev 2009-07-16 19:29:03 följande: Inse att för en beroende så är drogen den allra största kärleken, större än livet själv. De kan inte hjälpa det och de är fyllda av skuldkänslor för detta. Men! Det är inte hopplöst, du behöver hämta styrka för att kunna hantera situationen. I mitt fall hämtar jag styrka och energi från min Al-Anongrupp. Du behöver en andlig paus och styrka för att kunna gå vidare. Ta det lugnt! Sök styrkan, be t.ex. om hjälp hos någon al-anongrupp. Koncentrera dig och gör saker som får dig (inte er, inte dig och barnen, dig!) att må bra. Var en superegoist! När du sedan kommer mer i balans så kan du ta nästa steg (och du kommer upptäcka att detta steg är enklare än vad du föreställde dig). Förhållandet behöver inte ta slut, jag vet mycket väl vad det innebär att älska en person men hata vad alkoholen förvandlar denna person till. Är det så färskt som det verkar i tråden så kan denna upplevelse svetsa samman er och göra er ännu starkare! Kram
    Nejdå, det är INTE färskt vi har varit tillsammans och gifta i många år.
    Han har alltid haft problem att sluta dricka, han har hållt upp i perioder, men alltid fallit tillbaka.
    Du skriver att jag ska vara egoistisk, det är jag redan, jag drar mig in i min egen värld, sitter väldigt mycket vid datorn och skriver med folk, så jag får annat att tänka på, det hjälper en del. Men jag måste ta ett beslut om jag ska fortsätta leva tillsammans med honom. Det är det som är så svårt, jag önskar att jag hade den kraften att ta mig ur detta och må bättre, men det är som du säger en process och det måste få ta den tiden som det behöver
  • Anonym (ojoj)

Anonym (Anhörig) skrev 2009-07-17 11:39:51 följande:

Japp, inget lätt beslut och när jag befann mig där du är nu kunde vi inte tala med varandra utan att börja gräla bittert... Jag tycker inte att du är egoistisk då du sitter och skriver till andra, du koncentrerar dig på att överleva och förhoppningsvis skall du hitta tillräckligt mycket styrka för att även börja leva. Jag går regelbundet på Al-Anon i en grupp med människor som jag känner varmt för. Alla dessa har gått genom samma h-e som jag och de förstår mig till 100%, precis som jag förstår dem. Har jag en bra dag, så hjälper detta de som har en sämre dag och vice versa. Kort sagt, jag hade inte klarat detta själv utan min grupp. För mig är det en enorm förmån och en källa till styrka att ha denna grupp och jag mår fantastikt bra nu jämfört med förr. Men som sagt processen tar tid, jag klarar det inte själv och det är smärtfyllt men har som sagt hittat livsglädje och framtidstro.
    jag får väl ta tag i detta med al-anon då, försöka få hjälp därifrån, har varit på deras sida, men de har så sällan möten tycker jag, det kanske bara är under sommarn så.
  • Anonym (ojoj)

Anonym (Anhörig) skrev 2009-07-17 12:03:31 följande:

Kommer ihåg hur tungt jag tyckte det var att gå dit, det var som om man kapitulerade. Men det blir bättre! Ge det tid, gå på 10 möten, gå på olika möten om det finns i närheten. Det är ganska förvirrande i början men när det börjar falla på plats så har du börjat din resa mot tillfrisknande. Jag gör det för att må bra, och då även bli en bättre förälder. Mina barn har under många år betraktat mig som en surgurka och nej-sägare vilket jag också har varit. Nu när jag mår bra så är jag positiv och vi hittar på saker. Vi ska inte tala om stämningen vid middagsbordet! Brukade alltid vara en sur grundstämning, nu är den oftast glad och lekfull (samt retfull eftersom de är tre syskon). Lycka till, du förtjänar att må skitbra!
    Tack för din uppmuntran.
    Den här dagen kunde verkligen ha varit bättre känns det som. Som läget är just nu, sitter min man och super för sig själv i en park, och jag sitter såklart här med barnen, ingen avlastning på sikt. Är så trött min och barnens situation. Känner igen mig i din beskrivning om att man är ständigt sur och irriterad, stackars barn
  • Anonym (ojoj)

Anonym (Anhörig) skrev 2009-07-17 21:26:06 följande:

Låter som det är på väg utför... Det är bra även om det kanske inte känns så (men kan vara en tröst att veta) En beroende måste ner i "skiten" för att hitta viljan att sluta. Det är där man som medberoende ofta gör fel genom att lindra effekterna av deras gärningar. Jag fanns bredvid, bäddade ner eller lyfte upp henne i sängen när hon var plakat. Hjälpte henne att gå när hon var för full för att kunna gå själv. (naturligtvis skällde jag på henne hela tiden men det skall man inte heller göra). De skall ta hela konsekvensen av sitt drickande, betala inte hans räkningar om han missköter detta. Du skall inte ens skämmas för honom, det får han klara själv (jo, så är det)! Han är vuxen, det är dags att han tar tag i sitt liv, det är inte din uppgift. Din uppgift är att ta hand om dig själv och dina barn så att ni mår bra. Det kommer bli bra men du måste jobba på det (har du hört den förut?... Al-Anon) Önskar dig all styrka!
    Japp, på väg utför med HÖG fart är det. I natt kom han inte ens hem, har ingen aning om var människan är. Till saken hör att han går på antabus, anti-depressiva tabletter OCH sömntabletter samtidigt + att han har lugnande tabletter i skåpet som han än inte börjat ta. Fattar inte vad det är för jävla IDIOT läkare som skriver ut ALLT detta till en alkoholist, som de vet att han är.

Hade varit skönt att skriva till dig utan att behöva lämna ut sitt liv här på tråden, han är nämligen själv medlem på fl, men det går väl inte eftersom du också är anonym
  • Anonym (ojoj)

Anonym (Anhörig) skrev 2009-07-18 09:42:02 följande:

Det får du gärna göra men jag vet inte hur man utbyter denna info.
    Ja, det går väl inte, jag vill inte visa vem jag är till alla, och det vill väl inte du heller
  • Anonym (ojoj)

Anonym (Anhörig) skrev 2009-07-18 10:22:03 följande:

Det finns sätt men jag vet inte hur... Men, jag kan visa dig vägen, en väg åtminstone (Al-anon) men du måste gå den själv. Du skrev tidigare att det var så sällan de hade möten? Min grupp träffas 1 gång i veckan men det finns andra grupper i närliggande samhällen så om jag hade velat så kan jag nog gå varje dag. (bor i SV Sverige) Det gör iofs inte så mycket nytta att gå varje dag eftersom man behöver tid att smälta och ta till sig det som sker på mötena. Och det tar tid.
    ja, fast jag har väldigt svårt att komma ifrån, eftersom gubben jobbar mycket och jag har ingen barnvakt och ingen körkort

Jaså, det finns sätt att kunna byta alias utan att avslöja isg här, hmm..hur är bara frågan?

Bor du i Sydvästra Sverige, förstod jag dig rätt, jag med isåfall
Svar på tråden Han dricker för mycket