Inlägg från: Anonym (orkar inte mer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orkar inte mer)

Han dricker för mycket

Han är inte aggressiv. Han surar mot mig, men är precis lika snäll som vanligt mot barnen. (nu menar jag när han är nykter men vill och inte "får" dricka).

När han dricker blir han tjatig, ibland sentimental, inbland rastlös. Aldrig aggressiv, jag är inte rädd för honom.

Han dricker generellt inte så att barnen ser det. Det är en regel som han håller rätt bra på. Men han fuskar gärna fina sommarkvällar, eftersom barnen är vakna längre då.
    Ibland har han dock hunnit bli full medan barnen är vakna och det är otroligt jobbigt. Då blir väldigt sentimental och "övergullig" mot dem. Han börjar sluddra snabbt när han dricker, redan efter ett par glas vin.

Han dricker ca en gång på vardag och en gång varje helg. Sedan kan han avstå hela julhelgen för han tycker synd om barn vars föräldrar dricker när det är helger (!)...

Vi provade att han fick dricka enbart helg, men det tyckte jag var för ofta, eftersom han blev full varje fredag eller lördag. Då sa vi enbart löningshelg, men det kunde han inte hålla.

Han hittar hela tiden orsaker till att dricka: det är fint väder, han har ont någonstans, bara lite sugen, fira något, osv.
    Han klarar inte av att begränsa sig till bara ett eller två glas,det bli alltid hela flaskan och ofta tjatar han sedan på mig att jag ska åka å köpa öl på macken.

Anonym skrev 2009-06-05 20:33:31 följande:
    Han tycker inte att han dricker för mycket eftersom han är "alkolist".. JOBBIGT! OM han vill sluta dricka så mycket (han måste ju tyvärr vilja själv) så vore det bäst att gå på möten. Vet att det där är jobbigt, och det hjälper inte att man säger åt dem. är han agressiv mot dig/barnen?

Jag vet att du har rätt. Ska hitta en möjlighet att ta mig iväg. Rent praktiskt är det knepigt att hålla det "hemligt", eftersom vi jobbar heltid båda och inte brukar vara iväg på kvällarna om vi inte tränar. Och då är vi ju bara borta någon dryg timme, jag förmodar att ett sånt där möte tar längre tid.

Anonym (stop) skrev 2009-06-05 19:40:15 följande:

Hej igen Gud jag minns precis hur det var. Hur man undrade om man överdrev. Han ballar ur efter en vecka och vad var dealen? En månad utan alkohol? Problemet är fortfarande att någon som har det där (missbrukar-)suget efter alkohol FIXAR inte att hålla sig borta. Det drar och lockar och allt som står i vägen blir jobbigt. Du, barnen, familjefriden. Ta dig iväg nu till ett möte. Du kan sitta tyst och lyssna om du vill, man behöver inte säga någonting om man inte vill. Du hittar säkert någon som kan prata med dig enskilt. Folk där brukar vilja hjälpa de som kommer "nya". Det är inte så att du måste separera för det faktum att han har alkoholproblem. Däremot tycker jag att det är extremt viktigt att du faktiskt tar reda på vad det här problemet innebär. Dina barn växer upp med detta och det kommer att påverka dem. Lika mycket som det påverkar dig. De lever i samma familj och upplever exakt samma problematik som du gör. Det går inte att komma ifrån. Massor av människor med alkoholproblematik kommer till rätta med det. att bara hoppas att det går över eller att du kan kontrollera bort det är en total livslögn som kostar både dig och dina barn tid. Du kommer inte att kunna kontrollera bort hans drickande. Det kommer inte bli bättre. Endast genom insikt, kunskap och mod kommer ni att gå vidare. Börja du, så följer han kanske efter. Genom att förändra sig själv ändrar man mönster. Här måste många mönster förändras. Jag skickar dig kraft. Jag vet exakt hur du har det. Gå iväg bara. Skit i att berätta det för honom om du tror det blir jobbigt. Det finns inget regelverk. Gör det som du känner är bäst. För dig! Men läs böcker, hemsidor och gå iväg på ett möte. Ta med någon väninna som vet om din situation. Kan vara bra att tala vidare med sedan. Stor kram!

Ja, det är precis så det är små, små steg i fel riktning.
    Moment 22 är precis rätt ord. Hur jag än gör blir det fel. Hanblir arg när han inte får dricka jag blir arg när han dricker.
    Om jag går min väg känns det som att det är JAG som splittrar familjen, fast det är hans beteende som tvingar fram det.
    Är inte heller helt säker på vad som är bäst för barnen. Om vi separarer vet jag att han kommer supa än värre, det är så han hanterar kriser. Och hur kommer barnen må då?

Jag minns när hans pappa dog. Vår yngsta var 2 månader, äldsta 2 år. Han söp å söp. En gång bad jag om hjälp när båda barnen behövde sova middag. Jag kunde inte få dem båda att somna inomhus, den yngsta måste ut i vagnen. Han tog barnvagnen och höll på att välta med den på plan mark, så full var han på blanka eftermiddagen. Det slutade med att jag tog hand om barnvagnen, han fick natta äldsta barnet inomhus.
    Det var ångest att låta en stupfull pappa natta, men vad skulle jag göra.

Numera nattar jag barnen om han har druckit, jag vill ha honom så långt som möjligt från barnen när han är full.

Känns så sjukt att vi hamnat här. Nu när vi äntligen har jobb båda två och har kommit på fötter igen ekonomisk.

Anonym (Been there) skrev 2009-06-05 20:12:53 följande:

Nä, det går inte att vilja åt någon annan. Jag har varit i din sits, gift med en man som inte tyckte han hade problem och inte fattade hur hans drickande förstörde för hela familjen ( 4 barn) Man flyttar sina gränser i pyttesteg och helt plötsligt upptäcker man att man har mycket mer tillåtande än man egentligen vill. När han väl är nykter går man ju bara och väntar på att han ska börja igen och har ont i magen av det och när han dricker är man förbannad, ledsen och har ont i magen... moment 22 Jag bestämde mig efter alldeles för många år i detta elände utan slut och gjorde upp en plan för att kunna lämna. Och det gjorde jag för 7 år sedan, det var det bästa som jag någonsin gjort! Jag har träffat en ny man och är hur lycklig som helst! Exet träffade ganska snart en tjej som jobbade på systemet (!) men det funkade ju inte när hon upptäckte hur det låg till. Nu har han har flyttat och han träffade en ny tjej i fjol och vad jag vet så fortsätter han i samma alkoholstil fortfarande... stackars tjej. Nä, vill han inte göra något åt era problem så tycker jag att du ska tänka på dig och barnen. Det är en jobbig process att lämna, men det är SÅÅÅ värt det när man kommer ut på andra sidan!

Jag menar att han dricker en gång mitt i vecka, varje vecka, och en gång på helgen. Totalt ca 2 ggr i veckan. Ibland blir det tre ggr i veckan.
    Bara för att förtydliga.

Anonym (orkar inte mer) skrev 2009-06-05 21:31:08 följande:

Han dricker ca en gång på vardag och en gång varje helg.

Nu har det hänt lite.

I går förmiddag brast det för mig. Jag hade tänkt prata med honom på kvällen, men jag orkade inte längre med hans tystnad. Så jag berättade hur jag känner. Att jag få rångest när han dricker, att det påverkar hela vår familj, att det påverkar barnen, osv. Det blev nog rätt virrigt, för jag storgrät, men jag fick iaf fram poängen att jag inte orkar fortsätta som det är nu. Att han måste ta hjälp att ta sig ur detta. Att jag inte accepterar fler löften eller uppgörelser.
    Det enda som duger nu är att han tar hjälp.
    Men jag sa också att jag är beredd att stöda honom hela vägen, bara han tar hjälp.
    Jag berättade också att jag tänker gå med i en stödgrupp.

Han hade ingen svar att ge, visste inte vad han skulle säga. Så jag lämnade honom ifred under hela dagen.
    Han låg till sängs större delen av dagen, sedan isolerade han sig på verandan, med ipoden inpluggad.
    Han är skakad och deprimerad.

I kväll ska jag be honom om svar.

Tack för att du delar med dig.
    Han dricker inte så illa än, men det är min fasa att det är där vi ska hamna om det fortsätter.

Anonym (pappa) skrev 2009-06-05 20:31:42 följande:

Kära TS! Jag kan inte svara utifrån ett partnerperspektiv, däremot ur ett barn-föräldraperspektiv. Min pappa började dricka när jag var några år gammal. Han smög med det och förnekade det totalt, "bästa" gömstället var i portföljen eller bland kalsongerna i garderoben. Det finns många spår och minnen kvar inom mig, idag som vuxen och själv förälder: jag är livrädd för att ens dricka ett glas vin, får hjärtklappning då jag möter en alkoholist, känner mig vilsen på systemet och har ett enormt kontrollbehov efter att ha fått ta så mycket ansvar för pappa och aldrig veta vad som väntade efter skolan... När jag var ungefär 15 år började jag fråga mamma om hon och jag inte kunde flytta ifrån pappa. Jag vågade ju inte ens ta hem en kompis med rädsla för att möta min påverkade, tjatiga och vingliga pappa. Mamma tänkte mer på andra än sig själv, hade kontakt med annan man vid sidan om sista året tillsammans med pappa, ville inte att min farmor skulle behöva uppleva en skilsmässa så hon stod ut i äktenskapet i minst två år till, tills farmor gick bort. Pappa fortsatte att dricka efter skilsmässan, höll sällan löften till mig, ljög mycket, hade ofta slut på sina pengar och levde som en mycket ensam man (jag har alltid haft kontakt med honom). I juli 2007 orkade inte pappa mer. Mamma som hjälpte honom mycket (10 år efter separationen) hittade pappa död i sin lägenhet med ölburkar i hela sovrummet... Gör något nu både för din och för barnens skull!! Kram från mig

Ja, vi har olika syn. Jag tycker inte det är ok att bli full två gånger i veckan. Minst en flaska vi varje gång, eller sprit.
    Han säger själv att när han dricker får han energi, blir glad och livet leker. Det är farligt, anser jag, att det krävs alkohol för att livet ska vara värt att leva.
    Dessutom kommer han att dricka när barnen är vakna om inte jag sätter stopp för det. Och jag tänker inte längre ta ansvar för honom. Om man INTE har alkoholproblem kan man lätt vänta tills barnen gått å lagt sig och nöja sig med ett eller två glas. Det klarar inte han.

Det handlar eg om så mycket mer än hur ofta han dricker. Det handlar om hela hans attityd när det gäller alkohol. Varje gång vi är på fest eller är bjudna på middag är han den som blir full snabbast och den som blir fullast.
    Han struntar i att äta om det finns alkohol hemma. Äter istället sent på kvällen när "fyllesuget" sätter in.
    Om han ska stryka kläder vill han dricka en flaska rödvin samtidigt. Ta ett bad är lika med att dricka whiskey i badet, osv.
    Han har minnesluckor dagen efter.

Jag har sagt till honom att om han vore ensam skulle det vara upp till honom att supa bort sitt liv. Men nu har han en familj att ta hänsyn till.

Jag var inne på din linje i början, att det väl inte var så farligt, alla måste väl kunna koppla av med ett glas vi när arbetsdagen varit lång, osv.
    Men nu tänker jag inte leva i förnekelse längre. Jag har grubblat, läst, "pratat" med er här på FL och nu vet jag hur det är. Han har ett alkoholberoende och behöver söka hjälp!

Anonym (liza) skrev 2009-06-07 09:36:01 följande:

Att dricka ca 2 ggr per vecka är inte mycket tycker jag, inte så bra de gånger barnen är vakna, men det är tydligen ovanligt?! Men förmodligen har ni olika syn på alkohol och därav blir det problem.

Vi har redan provat en massa olika sätt att "hantera" alkoholen. det funkar inte. Vi hamnar alltid tillbaka där vi är nu.
    Jag vill att han slutar helt. Jag har förstått att han inte kan lova att aldrig mer dricka, men han kan ta en dag i sänder och varje dag ge sig själv ett löfte om att vara nykter, just den dagen.

Anonym (liza) skrev 2009-06-07 10:47:38 följande:

Anonym (orkar inte mer) skrev 2009-06-07 10:30:32 följande: Har du provat att säga såhär till honom: Om han inte kommer till insikt nu så kommer det förmodligen gå så långt att han ALDRIG mer kan dricka alkohol. De allra flesta med alkoholproblem vill inte sluta dricka helt, men de vill lära sig hantera alkoholen. Det kan man - OM man tar tag i problemen i tid. När det gäller din sambo är det NU som gäller. Jag har haft samma problem som din sambo förut. När jag skulle storstäda, tvätta eller liknande köpte jag alltid hem alkohol först, för det gick så mkt lättare att städa då och blev så mkt roligare. Dessutom blev inte ångesten lika stor när alkoholen gick ur kroppen, för då kunde jag tänka "men jag har ju städat så fint så det är värt det". Jag har även 2 väninnor som har haft alkoholproblem men är helt friska idag. Det du beskriver i detta inlägg är exakt sån som jag var - då! (bortsett från att bli fullast på fester, det blev jag aldrig, skötte mig när andra var med)

Tack! Jag känner det och det hjälper verkligen.

Anonym (stop) skrev 2009-06-07 11:06:12 följande:

Följer dig och tänker på dig! Stor kram!

Jag tänker inte låta mina barn växa upp med en alkoholiserad pappa. Om han inte tar hjälp för att sluta, så får han flytta.
    Hade vi inte haft barn är det mycket möjligt att jag inte vågat se sanningen i vitögat, men för deras skull måste jag ta mig igenom skiten.
    Förhoppningsvis väljer han familjen istället för alkoholen.

Anonym (S.D) skrev 2009-06-07 15:35:50 följande:

Min pappa var alkoholist, jag ville aldrig ta hem någon kompis. I tidig tonår slutade jag umgås med kompisar en period, höll mig jämt hemma på mitt rum. Jag skämdes och var jämt orolig att någon skulle märka att min pappa drack. Hade huvudvärk och ont i magen varje helg. Mina mamma skiljde sig när hon insåg att familjen mådde sämre med en pappa i familjen. Inte en dag för tidigt kan jag säga. Idag är pappa fri från sin alkoholism, han tar inte en droppe till. Men det beror väldigt mycket på att han är död. Han söp ihjäl sig bokstavligen. Fick skrumplever som utvecklades till cancer som endast uppkommer vid långvarigt intag av alkohol. Jag kunde verkligen inte bry mig mindre om honom. Är detta ett möjligt senario du vill ha till dina små så lev vidare tillsammans med dina barns pappa.

Läs igenom de inlägg som jag fått som svar. Det är ett helvete att inse att mannen man älskar har ett beroende, men det är nödvändigt att sluta ljuga för sig själv, om så bara för barnens skull.
    Jag har haft och har enorm hjälp av allt stöd och alla svar jag fått här.

Min man dricker också som en oansvarig tonåring, trots att han närmar sig femtio, då är något fel.
    Det är också typiskt att han inte är ensam i släkten om att dricka så där. Det gör ju förstås att det verkar normalt i hans ögon.

Anonym skrev 2009-06-07 15:12:03 följande:
    Vad glad jag blev när jag hittade denna tråden! Jag har länge ansett att min man har problem med alkoholen men inte han. Det handlar inte om att han dricker varje dag eller blir snorfull varje gång. Men när han väl dricker så slutar det (oftast) med att han blir lite full, jättefull eller så pass att han måste få hjälp till sängen. Precis som din man/sambo så dricker han även lite då och då när det passar som t.ex ett par grillöl, renoveringsöl, semesteröl, fotbollsöl, sitta-vid-stranden-öl, ta-en-öl-med-grannen-öl, trött-efter-jobbet-ledig-nästa-dag-öl, festöl och kalasöl, till maten om vi äter ute-öl, plocka-svamp-öl, fredagsöl, för-att-det-bjuds-öl, eller bara för-att-det-är-så-gott-öl! Så fort vi bjuder hem/är bortbjudna så får jag ont i magen för jag vet hur det slutar. Vi grillar och de dricker öl och efter maten kommer whiskyn eller groggen fram och sen sitter vi där, MED barnen, tills midnatt eller tidigare beroende på hur tidigt de började dricka. Senast var vi hans födelsedagskalas för hans familj. Vi grillade och hade mysigt, sen kom spriter fram och då hade han redan hunnit med en del öl innan, klockan kan inte ha varit mer än 5? När jag sen skjutsade hans mamma till bussen, tog ca 40 min, så passade de på att supa rejält. Han, hans pappa, pappans sambo och hans bror var fulla när jag kom tillbaka. De satt alltså med barnen Kl. var nu kvart i åtta och då bestämde sig hans pappa med sambo att gå hem. Jag bad mitt stora barn att gå och lägga sig, så att han slapp se skiten. Började att plocka in tallrikarna när jag får se från köksfönstret att han sitter och häller i sig whiskyn direkt ur flaskan!! Jävla karl! Sen kallar han mig ett annat tjejnamn, säger att han har har en flickvän och påstår att jag är "så jävla fet" (Jag är gravid...) Detta minns han såklart inte dagen efter praktiskt nog. Han minns inte heller att han pissade på golvet framför toan, på toan, bakom toan och även på toaletten på övervåningen. Samt att han spottade snus och saliv ett antal gånger både ute på altanen och i matrummet. Vad ska jag göra????

Idag frågade en arbetskamrat om hur det går nu på sommaren.
    Förra sommaren, när jag ställde ultimatum, berättade jag om det, sedan har jag inte sagt något mer.
    Det visar sig att min chef (som kämpar för att vara nykter alkoholist), mycket väl förstår hur det är ställt.
    Han vet att suget är värre nu på sommaren och säger att han är beredd att hjälpa oss genom att ex ta med min man på ett möte.

Jag berättade kort hur det är just nu, orkade inte gå in på detaljer, för då börjar jag gråta.
    På något sätt känns det bra att de vet. Jag behöver samla styrka genom de som finns omkring mig.

Min man har inte gett mig något svar. Han säger att han inte alls har tänkt på detta under de dagar han fått vara ifred. Jag gav honom veckan ut, sedan måste jag veta hur han tänker.

Hej!
    Det var länge sedan jag skrev här och det har hänt mycket.

Kort "resumé":

- Jag bad honom om en vit juni. Det höll 5 dagar, sedan frågade han mig om han fick dricka. Jag blev sur, han drack inte, men blev supersur.

-Jag la alla kort på bordet en lördag. Att jag anser att han har ett jätteproblem med alkohol och hur otroligt dåligt jag mår av hans drickande. Att jag vill att han tar hjälp, jag orkar inte fler uppgörelser mellan oss (ni vet; bara på lönehelg, bara på helgen, absolut inte när barnen är vakna), för han har aldrig klarat att hålla dem.
    Hans enda kommentar var att han inte fattade varför han inte får ha roligt...

- Jag reste bort med jobbet över helgen i mitten av juni. Ett av barnen hade skolavslutning precis innan. Han var så arg att han kallade mig "fetto" (jag är INTE överviktig!), i övrigt pratade han knappt med mig.

- Jag fick ett sammanbrott mitt i veckan efter. Kund inte sova på nätterna, fick åka hem från jobbet. Jag bara sov å grät en hel dag. Kunde inte äta. Ringde honom och han kom hem. Jag satt då som ett kolli på golvet i hallen å kunde inte röra mig.
    Då förstod han.

- Jag träffade en alkohol- och drogterapeut, för att få feedback på allt jag grubblat på. Han bekräftade min bild, det är inte jag som har problem, det är min man.

- Nu kom en slags smekmåndsfas. Gulligull å kramar. Han gick med på att följa med till terapeuten följande vecka. Allt för att jag skulle må bättre å sluta gråta.

- Midsommar på skilda håll. Jag hos min mamma med barnen. Orkade inte vara hemma. Berättade allt för min mamma. Många långa samtal och tårar.

- Mötet med terapeuten gick bra fram tills han ropade in mig i rummet. Han hade gjort en diagnos på min man och jag fick veta resultatet (Alfta-alkoholism och till viss del gamma-1 alkoholism).
    Nu skulle jag vara med i resonemanget. Jag tog upp sånt som jag redan pratat med min man om (vill veta terapeutens syn på saken) och även del som jag inte sagt förut.
    Efteråt var min man nära att begära ut skilsmässa direkt. Jag hade kränkt honom så oerhört därinne. Passat på att sätta dit honom när vi var två mot en, osv.
    Vips, så var jag på botten av berg-å-dalbanan igen...

- Man man tror alltså att han kan klara av att minska sitt drickande, trots att all forskning och alla erfarenheter som finns säger att det bara finns en väg: noll-vägen. Eller fortsätta neråt i skiten...

- En ny faktor gör entré: brev från doktorn. Min man har magproblem och de har hittat blod i avföringen. Ska på gastroskopi och till VC och ta en massa prover. Cancer eller blödande magsår?...
    Det finns en mycket ärftlig cancerform i hans släkt där alkohol och tobak ökar risken för att bli sjuk.
    Men han kan ju även ha druckit sig till blödande magsår.

- Han har surat som fan senaste veckan, så bestämde mig för att han ska få gräva sin egen grop:
    jag har sagt åt honom att över sommaren kan vi göra så att han får prova det där som han säger sig kunna göra, dvs minska på sitt drickande. Två villkor från mig: han tar helt eget ansvar för när och hur mycket han dricker( jag tänker inte längre ta det ansvaret) och det får inte påverka vardagslivet eller våra barn.
    Själklart kommer det gå bra en tid, men högst troligtvis kommer han att tänja på gränserna och förr eller senare brakar han igenom och då har han inga försvar längre. Det är ju så att om han ska vara nykter för min skull så blir det ohållbart, han måste själv vilja.

Vi har ju haft liknande överenskommelser förut, men han hävdar att han aldrig riktigt tagit dem på allvar eller respekterat dem (mig). Nu förstår han hur viktigt det är och tror sig klara det.
    Bull-shit, anser jag. Rationaliseringar för att förklara varför han valt att dricka när suget har satt in.
    Men visst, nu får han gräva sin grop. Den dag han faller igenom är han så illa tvungen att erkänna att det inte gick. Kanske förstår han då att noll-vägen är nödvändig. Annars lämnar jag honom.

Just nu är han lycklig. Jag är återigen hans "lilla gumma". För han tror att han vunnit, suck.
    Men det räddar iaf semestern å barnens sommarlov.

Känner igen det där hatet mot alkoholen!
    Älskar HONOM men hatar alkoholen.

När jag pratade med terpeuten (som själv tagit sig ur missbruksproblem) berättade han att det blir svårare att hålla emot suget när trycket ökar, ex när man bilder familj och man får ökat ansvar.
    Så när en normalt funtad människa skärper till sig, kan en som har missbruksproblem snarare bli värre.

Min man började dricka mycket mer när vi fick barn. Och ännu värre när vi började arbeta heltid båda två. Då blir visst vardagens bekymmer å bördor lättare att bära. Knäppt, men det är logiskt för dem.

Det som är så tragiskt är att man inte kan vilja sluta åt den som har problem. Personen måste själv komma till insikt och ha en vilja att sluta.

Anonym (samma problem) skrev 2009-06-28 10:57:35 följande:

Hej. Usch vad jag känner igen allt som skrivs, för vi har det likadant här hemma. Han lovar o lovar varje gång att han ska sluta, men ändå så ljuger smyger o gömmer han ölen. Han förnekar problem o får mig att må så jäkla dåligt. Jag lämnade honom förra sommaren i ca 6 veckor. Då lovade han att det aboslut inte skulle finnas någon sprit mer. Och det fanns det inte heller på hela vintern. Fram tills vårt tredje barn föddes nu i maj, då börjar hela skiten om igen. Jag ger honom ultimatum hela tiden, men han bryr sig inte. Ska jag behöver lämna han igen o bli själv med 3 små barn denna gången. Hur orkar man? Jag tror inte jag gör det längre iallafall. Jag hatar alkohol, den bara förstör!

Har det inte lika illa. Han håller (ännu) inte på att ljuga eller gömma.

Jag orkade inte förut. Nu har jag bestämt mig för att inte längre vara medberoende, inte ta ansvar eller sopa för honom och hans drickande.

Anonym (samma problem) skrev 2009-06-29 14:01:53 följande:

Anonym (orkar inte mer) skrev 2009-06-28 21:27:40 följande: Men hur länge ska man behöva orka vänta på att han ska komma på att han inte ska dricka mer för då blir han av med sin familj igen? Jag älskar ju honom o vill ha han kvar men utan alkohol! Borde inte familjen komma först? Nu är han iväg o ska handla o jag vet nästan helt säkert att han kommer att dricka idag. Gömmer o lurar o ljuger. F-n jag pallar inte gå o oroa mig för det varje dag... Hur orkar du?

Javisst är han alkoholist. Men det kan bli bättre. Min förhoppning är att han i rimlig tid kommer till insikt, går med i AA och tar hjälp av 12-stegsprogrammet.

Så visst finns det hopp.

Anonym (Så här är det..) skrev 2009-06-29 23:10:27 följande:

Han är alkoholist.Ställ inget ultimatum utan lämna honom och ta med barnen. Han kommer aldrig bättra sig.tro mig, jag har varit i din situation. Kram, "Lea"

Min chef höll på så där. Till sist sprack bubblan.
    Han var full på jobbet en gång för mycket. Vi berättade för hans fru att han drack på jobbet. Det visade sig att han sagt till henne att han bara drack hemma...

Han började gå till AA och terapeut, men fick återfall efter några månader. Efter återfallet kapitulerade han och erkände att han är maktlös inför alkoholen. Nu är han nykter sedan några månader, går på AA och stöttar mig så gott han kan.

Sparka ut honom om det händer igen. Tyvärr är det nog bara den hårda vägen som gäller om han inte fattar nu.

Svar på din fråga:
    min man har ju fått diagnos som "alfa-alokoholist". Han tror ändå att han kan kontrollera sitt drickande och minska det. Så nej, han vill inte riktigt erkänna, men vi kan numera prata om det utan att han blir fly förbannad på mig.

Länktips:
    www.boberehab.se
    för att läsa om olika typer av alkoholism.

Anonym (samma problem) skrev 2009-06-30 15:27:40 följande:

Jaha, igår hittade jag ca 10 öl gömda i bagaget under en matta i bilen. Jag blir så trött när f-n ska människan fatta? Han skäms ju inte ens när jag hittar hans "gömställen" helt sjuk. Han sa bara -men dom köpte jag innan midsommar. Och jag skulle ju inte dricka dom eftersom jag har lovat att inte göra det. JO eller hur. Hade jag inte hittat dom så hade han druckit dom, hur dum tror han att jag är? Han fick iallafall hälla ut dom i vasken. Jag ger upp snart alltså, nästa gång då åker han ut! Hur går det för er andra? Erkänner dom att dom har problem? Min gör det inte.

Det går inget bra.
    Vi kom ju överens om att han fick ta ansvar för sitt drickande själv, bara han inte påverkar vardagslivet eller dricker så länge barnen är vakna.
    Trodde han var nöjd med det, men nu visar det sig att han "känner sig som en fånge". Han vill inte dricka ens en öl, för då känner han sig övervakad, som att jag bevakar honom och letar efter tecken på berusning. (sjukt, för så var det förut!)
    Han är elak, sur och säger att det väl är lika bra att han flyttar. Mig har han inget till övers för, jag har ju "tagit glädjen ur livet" för honom...
    Jag protesterade först, vi är en familj och ska hålla ihop. Men nu vet jag inte. Jag har grinat i timmar, fast barnen ser. Han ligger å sover.

Fan, vi skulle ju åka på semester nästa vecka. Nu vet jag inte hur det blir. Orkar inte tillbringa flera veckor på resande fot i husvagn med n man som hatar mig.

Känns inget roligt att säga till barnen att det blir ingen semester, mamma å pappa ska flytta isär istället...

Berg-å-dal-vana...

Jag har lagt alkoholproblemet åt sidan temporärt. Han har problem med hälsan. Blod i avföringen och kraftig B12 brist.
    Vi är båda livrädda att det är cancer. Det finns en ärftlig typ av cancer på hans sida som tagit kål på de flesta karlar före pensionen.
    Nu är skräcken att det är hans tur.
    Jag har gråtit å gråtit. Han var deppig å kall först, men nu när han druckit några gånger senaste veckan är han solsken igen. Och vips så mår jag mycket bättre, när jag får hans kärlek och omtanke.

Vi ska på semester i 3 veckor sedan ska han påbörja behandling med sprutor för B12 bristen och så ska han in på både gastroskopi och koloskopi för att kolla efter orsaken till blödningarna.

Jag orkar inte pressa honom om hans drickande just nu. Kanske är han död om ett år.

Han håller iaf överenskommelsen och dricker inte så länge barnen är vakna och än så länge påverkar det inte vår vardag (villkor nr 2).
    Totalt denna vecka har det blivit två flaskor vin, en liten flaska Explorer och en liten flaska wiskey. Och några öl 3,5 (typ 3-4 st).

Han håller inte på och smygdricker, det har inte gått så långt än.

Kommer alltså inte kunna läsa eller skriva här på ca 3 veckor.

Tack för allt stöd.

Kram.

Svar på tråden Han dricker för mycket