• Sara Li

Är så många barn oönskade? Många väljer ju denna psalm...

Många väljer psalm 606 på dop och visst är den fin men jag ville inte ha den med pga en textrad i den: "Du är aldrig ensam och oönskad mer". Ingen av våra döttrar har någonsin varit oönskad så den passade inte oss. Jag tycker att det är märkligt att så många vill ha den på sina barns dop. För de flesta önskar väl att få sina barn???

• Svar på tråden Är så många barn oönskade? Många väljer ju denna psalm...
  • Perry the Platypus

Nej, det var konstigt. Kan du länka till hela texten så man får se raden i sitt sammanhang?

Jag säger vad som helst när jag ställs mot väggen!
  • glad i livet

Psalm 606 - Det gungar så fint

Det gungar så fint när han bär dig, mitt barn.
    Han går på så mjuka sandaler.
    Hans mantel är vävd av det lenaste garn.
    Hans arm är så stark, hans doft är så ren.
    Han känner var rot och var grop och var sten,
    och han nynnar en sång,
    som han gjorde en gång
    till stjärnornas ljusa koraler.

Mitt barn, du är buren i Skaparens famn.
    Han andas intill dig så nära.
    Han håller omkring dig. Han känner ditt namn.
    Han gråter med dig, han ler när du ler.
    Du är aldrig ensam och oönskad mer,
    för du hör honom till,
    Herren Jesus, som vill
    till himmelens glädje dig bära.

Text: E Norberg 1982, 1984
    Musik: L Å Lundberg 1982

Har även sett en version där man byt ut till detta:

Han gråter med dig, han ler när du ler.
    Du är aldrig ensam i vad som än sker
    för du hör honom till,

• challe 1

men det där känns ju som en psalm till en begravning. inte ett dop. att herren bär i sin famn.

• Lindie

fast om du hör den så tror jag du förstår. Det är en jättefin låt. Jag tänker inte som du, man sjunger ju du är ALDRIG.....

• Sara Li

Jag har alltid också tyckt att det mer är en begravningspsalm. Men otroligt många har den på sina dop. Undrar just om de har satt sig in i texten eller om de bara tar den för att det står "mitt barn" i första raden...

• Sara Li
    Lindie skrev 2009-05-29 10:42:14 följande:
    fast om du hör den så tror jag du förstår. Det är en jättefin låt. Jag tänker inte som du, man sjunger ju du är ALDRIG.....
    "Du är aldrig ensam och oönskad MER" sjunger man ja... det är en väldig skillnad mot "Du är aldrig ensam och oönskad". MER innebär att barnet en gång HAR varit oönskat!!!
  • lokisse
    Sara Li skrev 2009-05-29 10:42:50 följande:
    Jag har alltid också tyckt att det mer är en begravningspsalm. Men otroligt många har den på sina dop. Undrar just om de har satt sig in i texten eller om de bara tar den för att det står "mitt barn" i första raden...
    nja det tror jag väll inte.
    desutom sa ser man ju dopet som en ja "födelse" in i församlingen och typ förening med gud.. 
    han är ju enligt den kristna tron altid vid barnets sida det behöver dom ju inte dö för 
  • Sara Li
    lokisse skrev 2009-05-29 10:46:29 följande:
    nja det tror jag väll inte. desutom sa ser man ju dopet som en ja "födelse" in i församlingen och typ förening med gud.. han är ju enligt den kristna tron altid vid barnets sida det behöver dom ju inte dö för 
    Jo, men vem är det som barnet har varit oönskad av? Gud? Föräldrarna? Eller vad menas i texten?
  • lokisse
    Sara Li skrev 2009-05-29 10:50:49 följande:
    Jo, men vem är det som barnet har varit oönskad av? Gud? Föräldrarna? Eller vad menas i texten?
    det vet jag inte jag menar bara att det inte behöver vara en begravnings psalm utan en välkomst psalm
  • Sara Li
    lokisse skrev 2009-05-29 11:03:30 följande:
    det vet jag inte jag menar bara att det inte behöver vara en begravnings psalm utan en välkomst psalm
    Den hade varit fin utan den där hemska textraden. Men just pga den så ville jag inte ha den på mina döttrars dop. De har ALLTID varit välkomna och önskade. Det finns däremot många andra fina psalmer som passar att välkomna med...
Svar på tråden Är så många barn oönskade? Många väljer ju denna psalm...