kan inte somna
10 ½ månaders vägrar sova
som rubriken lyder, vi har jättesvårt att få våran son att somna. han har alltid haft problem att koppla av ända sedan han började bli mer medveten om omvärlden runt 3 månader kanske. vi har försökt allt käns det som. har försökt göra rutiner med bad, provat läsa bok, provat bära/vagga honom, provat lägga honom i sin egen säng och suttit brevid, provat sjunga för honom, provat legat nära och kramat om honom. ja listan kan göras lång! det är precis som att det blir värre av att ha en bestämd rutin då han vet vad som ska hända. han har väldigt svårt att sonma även när vi är ute i vagnen, han vägrar luta sig bakåt, om ens i sittläge utan ska sitta längst fram i vagen, tillslut hänger han över med pannan mot stången som går över benen, på vagnen. nu på kvällen så får han somna i våran säng eftersom han gallskriker om han ligger i sin och det känns fel...har försökt låtit han ligga i sin säng en stund och läst för honom osv men det funkar verkligen inte. som sagt brukar jag lägga mig i sängen med honom men han kan inte slappna av han kasstar sig fram och tillbaka slår och sparkar, ska ha allt som han ser...kan tex inte ha ett diadem på mig då han ska försöka sova. det slutar alltid med att jag får hålla fast honom i ena foten för att han inte ska ramla ur sängen, tillslut då inser han att han inte kommer någon vart och ger upp, men det käns inte som ett roligt sätt att få honom att somna på. han kämpar in i det sista och kan i princip försöka krypa när han inte ens kan hålla ögonen öppna. det slutar ofta i att han gör illa sig själv ex slår huvudet i väggen eller så. kanske ska säga att han får välling när vi lägger oss åxå vet inte hur vi ska få honom att slappna av...ibland kan vi hålla på i flera timmar trotts att han är super trött, ofta går det ändå hyffsat bra men aldrig utan kamp. hur ska vi gå tillväga för att få den här stunden mysigare för honom??
ibland kan det även funka och jag ligger nära nära och håller om honom men även då skriker han sig fortfarande till sömns.
det skulle vara så roligt och mysigt att få ett mysigt avslut på kvällen.
och hur ska vi gå tillväga med detta problem på dagis?
han ska börja dagis nu till hösten.
tack på förhand // Petra