Inlägg från: Anonym (Pank) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pank)

är SMS lån enda alternativet???

Skulle behöva låna 6000 kr...har tyvärr inget jag kan sälja eller nån att låna dessa pengar av. Kollat på SMS lån men finns det något annat alternativ????

Jag jobbade hela förra året men sen i januari har jag haft alfakassa . Ska börja studera i höst men problemet är att jag behöver pengarna nu typ...

Skickade in en ansökan till JSM capital om ett lån på 6000 kr men fick det inte biviljat.......

• Svar på tråden är SMS lån enda alternativet???
  • Anonym (Pank)

Går smms-lånet direkt till kronofogden om man inte betalar???

eller hamnar det hos inkasso först ???

Tänkte då kanske man kunde göra en avbetalningsplan med inkasso så de inte hamnar hos kronofogden....

sen ska få tillbaka pengar på skatten men det kommer först i augusti......då kan jag betala igen pengarna men problemet är att jag behöver pengarna nu

• Anonym (Pank)
    Anonym skrev 2009-05-29 11:21:40 följande:
    Finns det verkligen ingen annan du kan låna av??? Jag förstår bara inte hur man avsiktligt kan låna pengar när man inte kan betala tillbaka och avsiktligt låta det gå till inkasso. Det är såna som dig man läser om i tidningen som man ska tycka synd om för att de blivit "lurade" av sms-lånen.. Här står du inför ett val, och bara du kan stå för konsekvenserna. Det enda akuta du kan behöva pengar till är hyra och mat på bordet. Då finns hjälp att få.
    men jag har PLANERAT att betala tillbaka....vill nämligen inte hamna hos kronofogden
  • Anonym (Pank)

hittat ett företag som lånar ut via sms 5000 kr på en gång...tydligen utan att man behövt varit kund hos dem tidigare......

• Anonym (Pank)

Jo men har ju typ bara alfakassa....sen får ju tillbaka på skatten i augusti så skulle kunna betala igen lånet då.....

Hedebris skrev 2009-05-29 11:43:52 följande:
    jag tror personligen att man aldrig behöver ta hetslån. det går alltid att ringa hyresvärden och be om att få förskjuten hyra till i ditt fall augusti. eller hjälp från soc eller kyrkan och det gäller mat eller blöjjor.du har inte förklarat vad det är som är så viktigt att du kommer sätta dig själv i skiten....jag kollade på denna sidan.. det är inte bra. men bättre än smslån iaf...www.freedomfinance.se/ansok-privatlan.php skulle kosta dig totatalt 6200kr på ett år. ca 550kr i månaden måste du betala för lånet... men då får du se till att lägga undan de pengarna så du vet att de räkningarna betals.
  • Anonym (Pank)
    Hedebris skrev 2009-05-29 11:52:24 följande:
    har du kollat med räntan och avbetalningstiden på sms:lånet då?vad är det som du måste ha 6000 till?
    Ja om man lånar 5000 kr så kostar det 675 kr extra...Dock så kan jag betala tillbaka hela summan om först om ca 2,5 månad då jag får tillbaka på skatten
  • Anonym (Pank)
    Anonym skrev 2009-05-29 11:56:05 följande:
    Anonym (Pank) skrev 2009-05-29 11:51:08 följande:
    Förstår fortfarande inte. Är det hyra eller andra räkningar du ligger efter med? Kolla med hyresvärd/företagen i första hand. Om du får skattepengar i augusti kan du säkert förhandla fram något med dem istället.
    en del räkningar som jag inte kunde få uppskov på :(.......hyran är betald men är väl bättre om en rökning går till inkasso än att massa gör det......??????
  • Anonym (Pank)

men får tillbaka 8000 på skatten i augusti men behöver pengarna nu och har ingen jag kan låna av och inte att sälja heller

Behemot skrev 2009-05-29 11:59:43 följande:
    Det enda som skulle få mig att ta ett sms-lån på den summan vore om någon hotade med att krossa mina knäskålar eller att jag skulle svälta till döds om jag inte hade pengarna, annars är resultatet oftast värre än utgångsläget.
  • Anonym (Pank)

men kommer det inte till inkasso innan kronofogden???

Anonym (Gör det inte) skrev 2009-05-29 12:04:35 följande:

Hejsan, vet att det finns en som inte är så dyr i ränta FOLKIA men jag skulle aldrig ta lån, och om du väntar tills augusti att betala tillbaka så har det med säkerhet gått till kronofogden men jag vet inte jag kan ha fel
  • Anonym (Pank)

Ok så bara för att det är en sms låns skuld så vägrar de inkasso bolaget den hamnar hos att göra en avbetalningsplan???????

Anonym (Gör det inte) skrev 2009-05-29 12:44:44 följande:

Kanske går det till inkasso först men eftersom du inte kan betala förrän augusti så är risken stor att det går till kronofogden och till sms lån tror jag inte du får uppskov hos eftersom man måste betala inom en månad det är ju det som är poängen med det hela, men det är ditt val, min man har tagit många sms lån så jag vet, risken med detta är att man gör det igen nästa månad och nästa månad och nästa månad, bättre att spara denna ränta de tar ut till oförutsedda utgifter, så när mig gubbe tog sms lån sparade jag räntan på det han betalade för att tala om för honom att det går om man bara vänder på slantarna så här sitter jag med flera tusenlappar i spar och han sitter med skuld he he he nu är jag snäll så jag hjälper honom med att inte låna mer
  • Anonym (Pank)

har ringt och frågat men fått NEJ...även fast jag sköt mina betalningar tidigare sen hm har deklarerat genom att lämna in papper till skattemyndigheten...

Julmust skrev 2009-05-29 22:25:03 följande:
    Hmm alltså, tror inte du får skulderna avskrivna, men de kan säkert tänka sig att avvakta till augusti bara du hör av dig och förklarar läget.
  • Anonym (Pank)

Kan tydligen inte ta SMS lån heller pga att mina inkomsuppgifter för 2008 inte syns när det gör kreditkoll på mig

hade en inkomst på ca 200000 kr förra året

• Anonym (Pank)
    Anonym skrev 2009-06-02 10:58:25 följande:
    Har du tagit stenkoll över din egen ekonomi? Du tjänade 17000 i månaden förra året, alfakassan är på ca 7000kr (320*22), CSN är på 7800 varav mer än 5000 av det är lån. Om du anpassad till CSN nivån så borde du bara gått back 8oo kr per månad under våren och de 6000 kronorna borde du kunnat haft i sparande. Så sätt dig ner och räkna och lägg upp en budget för i höst, då kanske du slipper låna alls.Loanland.se är annars ett ställe du kan prova. De ger lägre oftast räntor än SMS-lånoch brukar inte vara snabba till kronofogden.
    Jo visst hade kunnat gjort det men hade ingen aning om att jag skulle bli av med jobbet
  • Anonym (Pank)

tillsist efter mycket tjat har jag lykats skjuta upp en del räkningar till nästa månad...alltså att de ska betalas i slutet av nästa månad och sen bara hoppas att mina skattepengar kommer tidigt i augusti...för måste då troligen skjukta på hyran då oxå alltså nästa månad

Svar på tråden är SMS lån enda alternativet???