Inlägg från: Anonym (Ring) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ring)

är SMS lån enda alternativet???

Hej TS

1 säger som de andra, har du kollat med skatteverket när du får pengarna? Tänk om det går att gulla till sig en tidigare utbetalning där om du nu inte har SMS-deklarerat.

2 Har du ringt runt till alla som du har fakturor hos? Jag gjorde detta för min syster för ett tag sedan. Hon var riktigt taskigt till och vi kunde då ordna avskrivning av de flesta fakturorna. Några av inkassobolagen lät fodran ligga (dock till skyhög ränta) medan några redan gått vidare till kronofogden. I princip håller jag med om att det är bättre med en inkassoavgift än 5 (eller hur många det nu är). Även om räntan för sms-lånet är löjligt hög så är väl inkassoavgiften 420 kr per fordran. Påminnelseavgifter är ju inte heller billiga.

Kreditkort är generellt sett billigare än sms-lån och man behöver inte betala uppläggningsavgift. Sen gäller det att gömma det långt in i byrålådan. Där måste du helt enkelt avgöra om du fixar att ha det. Att dra nytta av det praktiska med kreditkort är ju liksom mindre farligt om man har gott om pengar.

Men som sagt var, om du inte redan gjort det så tycker jag du i första hand ska kolla med dem du är skyldig pengar

• Anonym (Ring)

Är det samma företag eller är det hos flera? Hur många räkningar rör det sig om och finns det några du kan klara? Om du tar sms-lån, se till att du bara tar exakt så mycket du verkligen behöver. Kolla upp om det kan funka med kreditkort istället också. Tror det kan vara knepigt att få ut reda pengar från det, men du kan ju betala räkningarna och köpa havregrynen på kortet.

Har du kanske någon som kan ringa och tala för dig hos din fordringsägare? Nu var ju min syster nära konkurs så därför funkade det kanske lite lättare. Ring igen och fråga om du kan prata med någon annan.

Kolla också med skatteverket om du inte kan få tidigare utbetalning. Förmodligen inte, men i ditt läge är det ju värt att försöka.

Svar på tråden är SMS lån enda alternativet???