• CloudBerry the 1st

Använder du menskopp?

Jag vet att kag kört en liknande omröstning tidigare men jag vill kolla igen hur det ligger till?

Menskopp är nära på livsnödvändigt för mig och det är obegripligt att inte fler fått upp ögonen för den. Det är dumt att kasta bort tusentals kronor på menskydd varje år när man kan köpa en menskopp för 279:- som räcker i 10 år.

www.menskopp.se

Så nu tillbaka till frågan, använder du menskopp?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Använder du menskopp?
  • YOUnMe

Ni som använder er av menskopp, hur mycket blöder ni under dem värsta dagarna och hur ofta får ni tömma den? Jag fyller lätt en tampong av den största storleken på 3tim när det är som värst vilket betyder att jag förbrukar en massa tamponger under en mensvecka. Dessutom får jag alltid problem med vad som känns som en urininfektion varje gång jag håller på med tampongerna. Har funderat på menskopp nån gång tidigare men är rädd för att jag blöder för mycket för att kunna ha en.
    Vart hittar man den där sorten man får skicka tillbaka om det inte fungerar?

• Temugg
    YOUnMe skrev 2009-06-04 21:30:13 följande:
    Ni som använder er av menskopp, hur mycket blöder ni under dem värsta dagarna och hur ofta får ni tömma den? Jag fyller lätt en tampong av den största storleken på 3tim när det är som värst vilket betyder att jag förbrukar en massa tamponger under en mensvecka. Dessutom får jag alltid problem med vad som känns som en urininfektion varje gång jag håller på med tampongerna. Har funderat på menskopp nån gång tidigare men är rädd för att jag blöder för mycket för att kunna ha en. Vart hittar man den där sorten man får skicka tillbaka om det inte fungerar?
    Jag har aldrig använt den största storleken på tampong men för jämförelsevis skull behövde jag de allra värsta gångerna (inte varje period) byta var tredje timme medan jag de allra värsta gångerna med menskopp måste byta var femte timme!
    Andra som blöder mycket tycker det är bättre med menskopp för den håller större mängd.

Jag har Diva och den kunde man få skicka tillbaka efter ha prövat den tre mensperioder men jag är osäker på om de bytt namn på den nu!?
  • Alvi

Nu har jag läst ALLA inlägg och ska lista min tio-i-topp-lista på varför menskopp is the shit!

10. Det syns inte utanpå, som tampongsnöre eller minst sagt binda gör.
    9. Det är ascoolt att tänka på att man använder samma mojäng om och om och om igen.
    8. Man liksom tänker inte på att man har mens.
    7. Den är rosa och söt.
    6. Man har den alltid, den tar aldrig slut, som andra mensskydd kan göra.
    5. Den funkar även för pytteblödningar - som när jag småblödde konstant i 8 veckor vid p-stavsinsättning.
    4. Den är ekonomisk och miljövänlig.
    3. Jag tömmer den 7 på morgonen och behöver inte bry mig om min mens förrän klockan 19 igen.
    2. Man kan bada utan att oroa sig för att få basselusker upp i murran och utan att byta skydd efteråt.
    1. Man kan sova naken!

(Nackdelar:
    3. Icke att kombinera med klåfingrigt barn och sax...
    2. Lite torrt att ta ut om man just har satt in den men bestämmer sig för att ha sex.
    1. Fungerar inte helt tillfredsställande i en husvagn där man inte vill hälla ut blodet i varken portapottin (toaletten) eller vasken...)

Så vad säger ni, alla tvivlare! Är ni övertygade! ?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Prinsessan Zelda
    YOUnMe skrev 2009-06-04 21:30:13 följande:
    Ni som använder er av menskopp, hur mycket blöder ni under dem värsta dagarna och hur ofta får ni tömma den? Jag fyller lätt en tampong av den största storleken på 3tim när det är som värst vilket betyder att jag förbrukar en massa tamponger under en mensvecka. Dessutom får jag alltid problem med vad som känns som en urininfektion varje gång jag håller på med tampongerna. Har funderat på menskopp nån gång tidigare men är rädd för att jag blöder för mycket för att kunna ha en. Vart hittar man den där sorten man får skicka tillbaka om det inte fungerar?
    det får ju plats mycket mer mens i en menskopp än i en tampong. jag har aldrig varit med om att min menskopp blivit fylld innan jag tömt den. de gånger det råckat läcka har inte med att det blivit för mycket i koppen utan att jag satt in den lite fel eller att blodet varit så tunt så det runnit lite utanför koppen.
  • Mammut och Papput
    pajo skrev 2009-06-04 21:37:52 följande:
    Jag har aldrig använt den största storleken på tampong men för jämförelsevis skull behövde jag de allra värsta gångerna (inte varje period) byta var tredje timme medan jag de allra värsta gångerna med menskopp måste byta var femte timme! Andra som blöder mycket tycker det är bättre med menskopp för den håller större mängd. Jag har Diva och den kunde man få skicka tillbaka efter ha prövat den tre mensperioder men jag är osäker på om de bytt namn på den nu!?
    Har läst här på fl (tror jag det var) att Divacup till stor del har slutas säljas i Sverige pga att de andra kopparna (från Europa) är så bra. Och att det då är onödigt att importera från USA (som Divacup kommer ifrån).
  • YOUnMe
    Alvi skrev 2009-06-04 21:53:45 följande:
    Nu har jag läst ALLA inlägg och ska lista min tio-i-topp-lista på varför menskopp is the shit! 10. Det syns inte utanpå, som tampongsnöre eller minst sagt binda gör. 9. Det är ascoolt att tänka på att man använder samma mojäng om och om och om igen. 8. Man liksom tänker inte på att man har mens. 7. Den är rosa och söt. 6. Man har den alltid, den tar aldrig slut, som andra mensskydd kan göra. 5. Den funkar även för pytteblödningar - som när jag småblödde konstant i 8 veckor vid p-stavsinsättning. 4. Den är ekonomisk och miljövänlig. 3. Jag tömmer den 7 på morgonen och behöver inte bry mig om min mens förrän klockan 19 igen. 2. Man kan bada utan att oroa sig för att få basselusker upp i murran och utan att byta skydd efteråt. 1. Man kan sova naken! (Nackdelar: 3. Icke att kombinera med klåfingrigt barn och sax... 2. Lite torrt att ta ut om man just har satt in den men bestämmer sig för att ha sex. 1. Fungerar inte helt tillfredsställande i en husvagn där man inte vill hälla ut blodet i varken portapottin (toaletten) eller vasken...) Så vad säger ni, alla tvivlare! Är ni övertygade! ?
    Jag tycker det låter kanon alltihopa! Dock är jag fortfarande nervös för att jag kanske blöder för mycket. Läste på menskopp.se att det kan vara lite trixit om man har spiral också, vilket jag har. Men och andra sidan så kan det ju inte skada att prova. Går det bra så gör det, annars får jag gå tillbaka till min kingsize-tamponger (eller är det queenzise kanske? :) )
  • Mammut och Papput
    YOUnMe skrev 2009-06-04 22:13:56 följande:
    Jag tycker det låter kanon alltihopa! Dock är jag fortfarande nervös för att jag kanske blöder för mycket. Läste på menskopp.se att det kan vara lite trixit om man har spiral också, vilket jag har. Men och andra sidan så kan det ju inte skada att prova. Går det bra så gör det, annars får jag gå tillbaka till min kingsize-tamponger (eller är det queenzise kanske? :) )
    Eftersom att du är orolig för att du har spiral så kan du tänka på att koppen inte ska sitta lika långt in som en tampong.

Du kan ju alltid börja med att ha den i ca 2 timmar och ta ut och kolla läget så att du lär dig hur fort den fylls!
  • YOUnMe

En sak som jag funderat på är när man rör på sig mycket. "Skvimper" det runt massa därinne vilket gör det kladdigt när man ska ta bort den eller märker man inte av det? Sen får jag för mig att den ska kunna ploppa bort när man typ sätter sig ner när man sätter sig på huk.
    Kanske dumma frågor, men ändå något jag tänkt på.

• SCSI

måste lägga till en punkt på sisus lista:

* man kan stoppa in koppen på morgonen om man känner på sig eller kalendern säger att det är dags för mens, istället för att gå hela dagen och vänta och hoppas på att slippa blodiga trosor.

YOUnMe: min kopp (diva) rymmer 30ml har jag för mig. Räcker åtminstone 8-9h för mig även när jag blöder som mest. m-kopp.se har jag för mig har returrätt om man följer deras storleksrekommendationer?

Svar på tråden Använder du menskopp?