Inlägg från: Snovit 79 |Visa alla inlägg
  • Snovit 79

Prinsesstårta fyllning?

I Prinsesstårta har man grädde och vaniljkräm.
    I Operatårta sylt, grädde och vaniljkräm.
    Sedan i andra marsipantårtor kan du variera som du själv vill.

• Snovit 79
    LoveSharPei skrev 2009-05-31 12:34:49 följande:
    Wikipedia är ju inte direkt 100% pålitligt. Och jag har jobbat på olika konditorier och cafeer i flera år, aldrig stött på någon som gjort princesstårtorna med sylt i. För så ska det inte vara. En RIKTIG princess är utan sylt, har man sylt i kallas den istället för Opera. Inte många som kan det där, tyvärr. Men det lär dom ut på utbildninar, kurser och när man tar gesellbrev är det samma sak. Gör du en Opera och kallar den Princess när du gör gesellbrevet så blir du inte godkänd.
    Håller med. Är konditor sedan ca 13 år tillbaka och så står det i våra skolböcker med....även om nu inte tråden handlade om detta.

Hoppas TS hittat ngn rolig fyllning till sin marsipantårta.
  • Snovit 79
    Men är det så? Där ser man.
    Javisst. Jag har 13 års erfarenhet och min lärare måste ju ha jobbat minst 30 år som bagare själv då. Har aldrig hört talas om Prinsess med sylt, skulle vi ha det i, så fick vi nog smäll på fingrarna. Är väldigt noga i kondisen. Opera som är rosa har därimot sylt.

Fiskade fram några bakböcker för sakens skull efsom det pratades så nu.

7 sorters kakor tryckt 1985 - Prinsesstårta: fyllning: gelatin, marsankräm, vanillinsocker & socker = gräddkräm.

Helgens läckra bakverk, tryckt 1965 - Prinsessbakelser - fyllning: Vaniljkräm. ( äggula, socker, potatismjöl, grädde, vaniljsocker)
  • Snovit 79
    Frostizz skrev 2009-05-31 22:11:44 följande:
    O jag fortsätter väl med o säga emot dig snovit79Prinsess gör olika beroende på var man i vårt avlånga land bor.Här gör vi grön prinsess med sylt i. Numera kan man även välja färg på marsipanen.Vi gör en rosa oxå, men då har vi hela hallon i grädden oxå. Vi gör då ett rutmönster med florsocker för o visa att det är en annorlunda tårta mot prinsessen.Har oxå 13 års erfarenhet o min gamla lärare han går i pension nu i år.. inte för att det har något med saken att göra. Så jag antar att du o jag är lika gamla. Förslag till ts på fyllning: Vi gör en tårta som heter Williamdär i har vi chokladtryffel o botten (lika delar choklad som grädde) vaniljkräm, pärongrädde med hela päronbitar i. Konserverad päron använder vi. När du lagt på marsipanen så stryker du ett lager med chokladtryffel.Den är min favorit.
    haha, javisst får du det.

...och nu kom jag på en god fyllning vi gjorde i vår graffittittårta. Mintpärongrädde och drottningssylt.
  • Snovit 79
    NettanFjärtan skrev 2009-06-01 13:13:24 följande:
    tror ni man kan ha Lemon Curd (vet inte Riiktigt vad det är men det låter ju gott.)och citronfromage (samma med det. btw var köper man det?) i samma tårta?Är dessa båda söta eller sura?Eller smakar dom för likadant för att det ska bli bra?
    Citronfromage kan du göra själv, annars finns det mix vid chokladpuddingsmix, nyponsopopor, krämer osv.

Jag skulle välja endera eller och så en neutral fyllning på andra - som vaniljkräm.

Annars funkar ju citron-choklad smaker också. Så smörkräm eller kanske fromage på andra väningen funkar med.
Svar på tråden Prinsesstårta fyllning?