Inlägg från: LoveSharPei |Visa alla inlägg
  • LoveSharPei

Prinsesstårta fyllning?

Princesstårta är en marsipantårta fylld med grädde och vaniljkräm.
    Opera är precis som Princess fast med sylt.
    Allt annat är vanliga marsipantårtor men diverse fyllning, that`ts it!

• LoveSharPei
    Kibell skrev 2009-05-31 01:14:12 följande:
    Hittade det här om prinsesstårta på Wikipedia...Prinsesstårta
    Från Wikipedia
    Hoppa till: navigering, sök
    Wikipedia är ju inte direkt 100% pålitligt. Och jag har jobbat på olika konditorier och cafeer i flera år, aldrig stött på någon som gjort princesstårtorna med sylt i. För så ska det inte vara. En RIKTIG princess är utan sylt, har man sylt i kallas den istället för Opera. Inte många som kan det där, tyvärr. Men det lär dom ut på utbildninar, kurser och när man tar gesellbrev är det samma sak. Gör du en Opera och kallar den Princess när du gör gesellbrevet så blir du inte godkänd.
  • LoveSharPei

Snovit 79 skrev 2009-05-31 12:51:28 följande:

Håller med. Är konditor sedan ca 13 år tillbaka och så står det i våra skolböcker med....även om nu inte tråden handlade om detta. Hoppas TS hittat ngn rolig fyllning till sin marsipantårta.
    Sorry TS!
  • LoveSharPei
    Frostizz skrev 2009-05-31 15:18:39 följande:
    Vi gör princesstårtor med sylt i. Jag tror det är lite olika vars man bor i vårt långa and o hur man gör fyllningarna till prinsesstårtan.Här i sundsvall är det sylt i o dom kallas prinsesstårta. Även på vissa ställen i sthlm där jag jobbade. Har inte jobbat överallt så jag vet inte.Tog gesällen för några år sedan o då sa dom inget om man gjort en prinsess med sylt i. O jag fick godkänt iallafall.
    Konstigt, det har jag aldrig hört talas om. Men nu är detta mycket OT.
  • LoveSharPei

Rabarbermousse och färska jordgubbar är riktigt gott ihop!

• LoveSharPei
    Men är det så? Där ser man.
    Så är det.
  • LoveSharPei
    Frostizz skrev 2009-05-31 22:11:44 följande:
    O jag fortsätter väl med o säga emot dig snovit79Prinsess gör olika beroende på var man i vårt avlånga land bor.Här gör vi grön prinsess med sylt i. Numera kan man även välja färg på marsipanen.Vi gör en rosa oxå, men då har vi hela hallon i grädden oxå. Vi gör då ett rutmönster med florsocker för o visa att det är en annorlunda tårta mot prinsessen.Har oxå 13 års erfarenhet o min gamla lärare han går i pension nu i år.. inte för att det har något med saken att göra. Så jag antar att du o jag är lika gamla. Förslag till ts på fyllning: Vi gör en tårta som heter Williamdär i har vi chokladtryffel o botten (lika delar choklad som grädde) vaniljkräm, pärongrädde med hela päronbitar i. Konserverad päron använder vi. När du lagt på marsipanen så stryker du ett lager med chokladtryffel.Den är min favorit.
    Mycket förändras, men den gamla hederliga Princesstårtan innehåller inte och ska inte innehålla sylt. Så är det, står i även mina lärobäcker, gamla receptböcker och så vidare. Det har kommit till på senare år, precis som att vi ni mer exprimenterar med fyllningar och färger på marsipanen. Idag kan en Opera eller Princess se ut hur som helst, såklart. Det säger jag inget om... Men den gamla hederliga, som den gjordes från början, är UTAN sylt.
Svar på tråden Prinsesstårta fyllning?