Inlägg från: NettanFjärtan |Visa alla inlägg
  • NettanFjärtan

Prinsesstårta fyllning?

Min syster fyller år snart (om drygt en vecka) och jag tänker baka en tårta åt henne. Det ska vara en med marsipanlock. Men nu är det så att jag har ingen aning om vad jag ska ha i den. (ingenting Jättekomplicerat men lite komplicerat gör inget) och det det måste ju som sagt vara något som passar till marsipan. gärna nått lite annorlunda...
    DET BEHÖVS MÅNGA TIPS!!!

Tack för alla tips

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-31 01:21
    Gärna lite Ovanligare och annorlunda förslag. Jag tycker att det känns så tråkigt med bara "vanlig" fyllning. Typ grädde. Jag vill göra en speciell (och god)tårta...
    Bara det passar att ha marsipanlock till den. haha fast det passar väll till det mesta?

• Svar på tråden Prinsesstårta fyllning?
  • NettanFjärtan

är det ingen som vet vad man kan ha i? kom igen nu. använd fantasin lite

• NettanFjärtan
    cajsasmamma skrev 2009-05-30 10:42:38 följande:
    Attans att jag ite minns vad mamma hade i "min" tårta sist, de va nåt lite udda. Ska fråga henne sen nr hon är anträffbar igen, för nu är hon på resande fot.
    Attans!
    Ja fråga! hihi
  • NettanFjärtan

Fåret Shaun skrev 2009-05-30 10:47:28 följande:

När jag läste kallkök fick vi lära oss hallonsylt och vaniljkräm, sen grädde med vaniljkräm som grädde.

Om mans öker på andra sidor står det endast vaniljkräm.

Idag ska jag göra en tårta med citron fromage och svartvinbärsgrädde. Dekoration på kommer bli en grön grund, blå smörkräm som sjö, två grodor (köpta som dottern tittat ut) lite kolasnören som vass och stenar i det marsipan liknande
    Citronfromage och svartvinbärsgrädde. Nu börjar det bli interessant här. fräsht och annorlunda. men hur gör man? Finns det recept någonstans på det?
  • NettanFjärtan
    Mynta skrev 2009-05-31 12:55:58 följande:
    Lemon curd blandat med vispad grädde är hur gott som helst! Det i ett lager, och färska skivade jordgubbar i andra lagret?
    vad är lemon kurd?? haha det lät gott iaf. vars köper man det?
  • NettanFjärtan
    SolOchSnö skrev 2009-05-31 22:45:15 följande:
    Jag slår ett slag för en klassisk lyxig tårta: Cortina! Som prinsesstårta men mycket godare.www.warne.se/docs/Tartor_68-75.pdf
    kunde tyvärr inte öppna den länken. okänt format blev det bara
    Vad inehåller den?
  • NettanFjärtan

tror ni man kan ha Lemon Curd (vet inte Riiktigt vad det är men det låter ju gott.)
    och citronfromage (samma med det. btw var köper man det?) i samma tårta?
    Är dessa båda söta eller sura?
    Eller smakar dom för likadant för att det ska bli bra?

• NettanFjärtan
    NettanFjärtan skrev 2009-06-01 13:13:24 följande:
    tror ni man kan ha Lemon Curd (vet inte Riiktigt vad det är men det låter ju gott.)och citronfromage (samma med det. btw var köper man det?) i samma tårta?Är dessa båda söta eller sura?Eller smakar dom för likadant för att det ska bli bra?
    om inte. Vilket av dessa ska jag välja och vad ska jag ha i mer? Gärna något fräsht och sommrigt.
  • NettanFjärtan

Vilken är godast? lr sötast? lemoncurd lr citronfromage? vilken är skillnaden. Vad passar till. något sommrigt. går det med jordgubbar kanske lr mandarinklyftor? Vad tror ni??

• NettanFjärtan

okej. jag kanske ska göra ett lager citronfromage då och ett lager med mandarinklyftor. (på burk) vad tror ni om det? gott lr inte? Var ärliga.
    ska jag ha något till lager? vad ska jag isf ha i?

• NettanFjärtan

alltså har citronfromage samma konsistens som grädde typ eller? smakar det syrligt eller sött?

Svar på tråden Prinsesstårta fyllning?