Hej, Jag har svårt att svara på vad som är bäst för er i den här situationen. Jag vet inte vad som gör att ni behöver åka bort, eller varför ni behövt ha olika barvakt från 4 månaders ålder.
Jag kan bara utgå från vad som generellt barn mår bra av och som gör att de känner sig trygga.
Små barn behöver en eller två nära anknytningspersoner, vanligtvis mamma och pappa. Det är utifrån dessa personer som barnet ska börja utforska världen. Med tiden klarar barnet att ta in fler personer i sin omgivning. Det kanske är far och mor föräldrar. Vid tio månader har barnet normalt utvecklat en anknytning till sina föräldrar och kan också skilja dem från andra personer i ett rum.
Att lämna ett barn i denna ålder innebär att barn som utvecklat en anknytningsförmåga knyter an till den nya beskyddaren och kommer att betrakta den personen som sin "förälder". Naturen har utrustat människan så praktiskt att barnet faktiskt glömmer sina riktiga föräldrar. Detta verkar som ett skydd för barnet, annars skulle barnet bli deprimerat och sörja sig förtvivlat.
När så de riktiga föäldrarna kommer hem, så kan de förvänta sig att barnet söker skydd hos sin barnvakt.
Det kan ta ett tag för barnet att ställa om till föräldrarna igen. Man kan räkna med en tids extra oro kring sömn och mat, då också rutiner ändras som barn är känsliga för.
När barner är ungefär 3 år kan barnet förstå att föräldrar försvinner och kan hålla kvar dem i sitt minne. De kan förstå att de kommer tillbaka, men kan då också känna längtan och bli ledsna.
Anneli